Pot do zdravih zob in negovanega nasmeha

Vsi trošimo denar za kozmetiko, tisto, kar je najbolj zapeljivo, pa pogosto zanemarimo – negovanje nasmeha.

Pot do zdravih zob in negovanega nasmeha

Čistimo jih dvakrat na dan, hodimo na redne zobozdravniške preglede, in to je to. Le kaj več bi lahko naredili za svoje zobe?

Ste vedeli, da so zobje ena izmed prvih stvari, ki jih opazimo, ko nekoga spoznamo? In da je po raziskavi, ki jo je opravila britanska fundacija za zdravje zob v sodelovanju s kampanjo Oral-B, 64 odstotkov več ljudi od 25. do 34. leta starosti danes zaskrbljenih za videz svojih zob, kot jih je bilo pred petimi leti? Na osnovi neke druge raziskave kar 52 odstotkov vprašanih verjame, da negovani zobje pripomorejo k pridobitvi boljše zaposlitve, 46 odstotkov pa jih meni, da lepi zobje pomagajo pri sklepanju novih prijateljstev. Zobje torej niso namenjeni le trganju lepilnega traku, kadar pri roki nimamo škarij. Če seveda odmislimo njihov prvotni namen, žvečenje hrane.

Česa še ne veste o dlesnih

Kako pogosto razmišljate o svojih dlesnih? Odgovor je verjetno nikoli. Verjetno tudi ne veste, da v vaših ustih živi okoli 400 vrst bakterij (ne skrbite, niso vse nevarne), ki lahko vsakič, ko si umivate zobe, vstopijo v dlesni in povzročijo vnetje. Vnetje je normalna reakcija telesa na okužbo. V nekaterih primerih je ta reakcija pomembna, saj organizmu omogoča, da se samo pozdravi. Toda če so vaše dlesni nenehno vnete, lahko to izzove nadaljnje težave. Raziskave ameriške akademije za paradontologijo so pokazale, da so ljudje s parodontozo (bolezen dlesni) dvakrat bolj nagnjeni k srčnim boleznim kot tisti z zdravimi dlesnimi. Smola je tudi, da je parodontoza pogosteje prikrita kot vidna, zato jo z lahkoto spregledamo in zanikamo.

Proti njej se bojujemo tako, da redno odstranjujemo zobni kamen, še zlasti je to pomembno za nosečnice , pri katerih je zaradi drastičnih hormonskih sprememb možnost za nastanek zobnega kamna toliko večja. Še pred tem ukrepom pa je pomembnejši preprost nasvet: zobe umivajte s ščetko dvakrat na dan tri minute in nitkajte enkrat na dan. Estetska zobozdravnica z londonske klinike pravi: »V Veliki Britaniji več ljudi izgubi zobe zaradi bolezni dlesni kot zaradi bolezni zob.

Dlesni naj ne bi krvavele, veliko pacientov pa mi je povedalo, da so jim dlesni krvavele več let, vendar niso ukrepali. Če vam dlesni krvavijo, imate gingivitis, ki lahko, če ga ne zdravite, povzroči resna obolenja dlesni.« Zobozdravnica priporoča obisk zobozdravnika na vsake tri mesece, da se prepreči nabiranje zobnega kamna. In če kadite, rajši kar takoj prenehajte. Cigarete slabijo kosti in tkivo, ki drži zobe, povzročajo žepke med zobmi in dlesnimi ter zelo trdovraten zobni kamen. Kadilci so tako veliko bolj nagnjeni k izgubi zob kot nekadilci.

Novi trend

Pravilni, popolni, 'kockasti' hollywoodski nasmešek, ki je bil popularen v 90. letih, je zdaj zamenjan z nečim bolj naravnim. Včasih se je slepo sledilo idealu zaslepljujoče belih in v linijo brušenih zob, danes pa vse več ljudi želi ohraniti svoje naravne zobe. Uporablja se vse več manj invazivnih metod in vse več odraslih se odloča za zobne aparate namesto za prevleke. Ortodonti pojasnjujejo, da je prednost zobnega aparata, da učinek uravnavanja lege zob traja vse življenje, medtem ko imajo prevleke življenjsko dobo od deset do 20 let, potem pa jih moramo zamenjati. Statistika prikazuje, da je leta 2010 uporaba invazivnih metod preoblikovanja zob padla do 50 odstotkov, manj agresivne metode pa so narasle celo za 50 odstotkov in več. Priljubljen je novi videz zobnih aparatov, imenovan inkognito, ki ima podobno funkcijo kot tradicionalni kovinski aparat, le da je tako rekoč neviden. Postavi se ga za zobe, zato se ga sploh ne vidi, razen če glavo nagnete močno nazaj.

Zobje vas lahko naredijo starejše

Ne stara se le koža, starajo se tudi zobje. Prvi znak je temnenje zob, saj se zamašijo pore (ja, tudi zobje imajo pore) in zobje postajajo rumeni ali sivi ter izgubljajo sijaj. Očesu nevidne razpoke in manjše odrgnine zob vodijo do pojavljanja madežev, sklenina se tanjša, zobovina rumeni. Zobje bi morali biti dovolj dolgi, da se vidijo njihovi robovi, medtem ko govorite, a s staranjem se zobje obrabljajo in tako tudi krajšajo, še zlasti če z njimi škrtate v spanju. In to še ni vse. Kolagen, ki je zadolžen za mladosten videz kože, pomaga tudi, da zobje ostajajo na svojem mestu. Ker vlakna kolagena sčasoma slabijo, pa se zobje začnejo kriviti. Vse več starejših začne prav zaradi tega uporabljati zobne aparate, kar postaja že kar ustaljena praksa.

Škrtanje

Škrtanje z zobmi se najpogosteje pojavlja med 25. in 44. letom starosti, povezujemo pa ga s stresom, depresijo in tesnobo. Večinoma do škrtanja pride med spanjem, ko se ga oseba niti ne zaveda. Lahko gre za drobno grizljanje in vse do močnih ugrizov, ki trajajo tudi do 30 sekund. Zobozdravniki pravijo, da ljudje s to težavo škrtajo vsako noč v snu in se tega sploh ne zavedajo, posledice pa so očitne.

Tesnoba in stres stanje še poslabšata. Problemi, s katerimi se srečujejo tisti, ki škripajo z zobmi, so hitrejša obraba zob, krči obraznih mišic in glavoboli. Če trpite za katerim od njih, berite dalje. Poznamo dva načina, kako se rešiti te slabe navade v spanju. Prve so posebne silikonske prevleke za zobe (podobne tistim, ki jih uporabljajo boksarji), ki vam jih lahko naredi zobozdravnik ali pa jih preprosto kupite v lekarni in delujejo kot ograja ter ščitijo zobe pred zobmi. Drugi način, za res težke primere, pa so injekcije botoksa, ki se vbrizgajo v mišice okoli ust, da so te delno paralizirane.

Nove tehnologije

Prihodnost stomatološke industrije bi se lahko brala kot znanstvenofantastični roman: od ideje vsadkov s samoobnovljivimi kovinami do polnjenja zob z nanotehnologijo, ki bi zatirala bakterije v ustih in pripomogla k obnavljanju zobne sklenine ... Te tehnologije so še kar nekaj let oddaljene od nas, določena čudesa znanosti pa so nam vendarle dostopna. Zahvaljujoč moči mikrotresljajev, se na primer pospešujejo korektivni učinki zobnega aparata. Govorimo o postopku Power Plate, ki uporablja tehnologijo AcceleDent. To je majhna prenosljiva naprava, ki se jo vstavi v usta in uporablja 20 minut na dan, tresljaji pa spodbudijo zobe, da se hitreje na novo razporedijo, zato se čas nošenja proteze skrajša od 30 do 50odstotkov.

Poseben nasvet sladkosnedom

Po sladkanju s sladkarijami je dobro popiti kozarec vode ali pojesti kaj, kar naravno čisti zobe, na primer surovo sadje ali zelenjavo. Sadje in zelenjava zahtevata močnejše in daljše žvečenje, med katerim se ustna votlina čisti. Naraven čisteilec zob je tudi kazein, beljakovina v mlečnih izdelkih, zato naj koščku čokolade v vaših ustih sledi košček sira.

Bakterije

V naših ustih živi svoje naravno življenje na milijone različnih bakterij, ki bivajo v sožitju in so večinoma neškodljive oziroma so celo zaželene. Naša prehrana in druge življenjske navade pa lahko to ravnovesje porušijo, in tako se razvijejo zobne obloge, ki so krive za zobno gnilobo in bolezni dlesni ter slab zadah.

Prevedla: Nina Pretnar

Najbolj brano