Neli Štrukelj: "Znati razmišljati s svojo glavo je večen trend"

10. 6. 2013

Neli Štrukelj, ki se podpisuje pod blagovni znamki i-Bag in Nelizabeta, je bila pred kratkim v avstrijskem Gradcu, kjer je potekal Design Assembly - modni sejem, na kate­rem se predsta­vljajo oblikovalci iz različnih držav.

Na modnem sejmu Design Assembly ste predstavili blagovni znamki i-Bag in Nelizabeta. Kaj konkretno ste 'odnesli' z omenjenega sejma? Ste se dogovorili za kakšno sodelovanje, kaj prodali?

Presenečena sem bila, da so veliko pozornosti zbudili čevlji iz poletne kolekcije Nelizabeta. Veliko zanimanja so pritegnila tudi oblačila, vendar se obiskovalci na koncu navadno odločijo za nakup manjših, cenovno bolj dostopnih izdelkov. Nekaj kosov iz zimske kolekcije je kupila starejša gospa, ki so ji oblačila odlično pristajala, sploh če upoštevam, da so bila narejena po manekenskih merah. Zelo sem vesela, ko moja obleka zaživi na osebi, ki ji resnično pristaja in jo zna nositi. Vesela pa sem, da sem se dogovorila za prodajo izdelkov v sarajevskem butiku Modiko med filmskim festivalom ter za prodajo v trgovini z izdelki različnih oblikovalcev v središču Gradca.

Oblikovalsko pot ste začeli leta 2008 z blagovno znamko i-Bag (i kot 'identity', op. a.), ki je prepoznavna po uličnem slogu, urbanih, uporabnih, zanimivih, posebnih in tudi multifunkcionalnih izdelkih.

Ponudba je pestra in raznovrstna, tako kar zadeva izdelke (denarnice, torbe, žepki za prenosnike in mobi, drobižnice, etuiji ...) kot kar zadeva zunanjost. Poudarek je na možnosti personalizacije, saj lahko uporabnik izdelek prilagodi svojim željam in potrebam. Multifinkcionalno torbo Smart lahko nosimo na šest različnih načinov, pri vseh izdelkih pa lahko kupec izbira med številnimi zanimivimi potiski ali pa mu na izdelek natisnemo sliko, ki jo sam naredi ali izbere.

Medtem ko je i-Bag pisan na kožo mladim, urbanim ljudem, komu je namenjena blagovna znamka Nelizabeta, ki ste jo premierno predstavili na lanskem Philips Fashion Weeku?

Nelizabeta je v primerjavi z i-Bag bolj modna znamka, pod katero nastajajo oblačila, torbice, čevlji in modni dodatki. Namenjena je vsem, ki znajo ceniti kakovostne in udobne izdelke s prepoznavnim oblikovalskim pečatom. Stranki želimo predstaviti celotno zgodbo in ji omogočiti, da se pri nas obleče od glave do peta. Vsi izdelki nastajajo v oblikovalskem studiu v Sežani po postopkih, ki združujejo znanje starih obrtniških mojstrov z uporabo sodobne tehnologije in inovacij.

Kako nastajajo izdelki Nelizabeta? Kakšen je kreativen proces? Ali je vsak kos idejno zasnovan že pred delom ali domišljiji pustite prosto pot tudi med samim delom?

Najprej se v glavi porodi neka zamisel za okvirno temo. Tema za zimsko kolekcijo, predstavljeno na zadnjem Fashion Weeku, se je recimo porodila že pred leti. S prijateljico sva štopali po Balkanu in na poti zbirali vtise. Obiskali sva tudi etnografski muzej v Beogradu in bili popolnoma navdušeni nad pestrostjo in zanimivostjo narodnih noš nekdanje Jugoslavije. Že takrat sem vedela, da želim to področje še dodatno raziskati. Ko določim temo, se začne obdobje raziskovanja, brskanja po knjigah, spletu ...

Poleg etno elementov narodnih noš sem želela v kolekcijo vključiti tudi detajle vojaških uniform, saj je imela Jugoslavija kljub raznolikosti narodov enotno vojaško poveljstvo. Šla sem tudi v vojaški muzej, kjer sem si v živo ogledala uniforme, v NUK pa sem brskala po eni izmed najbolj priljubljenih revij v Jugi - Start. Inspiracijska knjiga, ki je nastala ob raziskavi, je bila polna kolažev, fotografij, osnutkov in drugih navdihov, na podlagi katerih sem začela risati skice. Celoten proces vidim kot neke vrste sestavljanko. Na začetku imam neko predstavo o tem, kakšna naj bi bila kolekcija, med ustvarjanjem pa iščem posamezne koščke in poskušam sestaviti zgodbo.

Se je kdaj zgodilo, da ste že narejeno stvar prekrojili, predelali v kaj drugega, ker vam izdelek ni bil všeč?

Velikokrat. Včasih so napake lahko koristne, saj lahko iz nekega neuspešnega poskusa z nekaj domišljije nastane nov, drugačen in zanimiv kos. Vendar si eksperimentiranje v primerjavi s študentskimi časi vse težje privoščim, saj vsaka napaka stane.

Doslej ste sodelovali že z Davorko Požgan, Farandulo ...

Že na moji prvi razstavi Urbani nomadi sem k sodelovanju povabila 14 slovenskih ustvarjalcev, ki so oblikovali poklopce za multifunkcionalno torbo. Za blagovno znamko Nike Ravnik — niOKA sem oblikovala torbe, ki so bile predstavljene na londonskem Fashion Weeku, z Jano Seliškar pa sva skupaj oblikovali kolekcijo torb Etnoir. Sodelovanja so vedno zelo navdušujoča, saj ti pogled, ustvarjanje in razmišljanje drugega vedno odprejo nove poti in omogočijo, da napreduješ. Končni rezultat je lahko tako veliko bolj zanimiv.

Ali trendi vplivajo na oblikovanje? Spremljate jih zagotovo; koliko pa vplivajo na vaše ustvarjanje?

Bolj kot trende spremljam posamezne oblikovalce, ki so mi všeč in me vedno znova navdihnejo s svojo inovativnostjo. Eden takih je Nicolas Ghesquière in zelo bom pogrešala vizionarske kolekcije, ki jih je toliko časa oblikoval za Balenciago. Modne smernice so preveč mi­nljive, da bi jim posvečala veliko pozornosti. Seveda sledim sodobnim tokovom, tako v modi kot na drugih kreativnih področjih, ampak gre za širjenje obzorij in ne oženje percepcije na trenutne zapovedi. Znati razmišljati s svojo glavo je večen trend. (smeh)

Cenovni razpon oblačil in dodatkov blagovne znamke Nelizabeta je od 50 do 700 evrov. Bi lahko rekli, da ste za svoje delo dobro plačani?

Blagovno znamko i-Bag sem ustanovila pred petimi leti, ko se je začela gospodarska in finančna kriza. Brez ljubezni in strasti do tega poklica odločitev za ustanovitev modne blagovne znamke ne bi bila niti racionalna niti smiselna, saj bi se mi prav gotovo splačalo delati kaj drugega. Kljub temu popolnoma verjamem v to, kar delam, čeprav se včasih zdi, da se nikamor ne premakne. Privilegij je že to, da lahko delam, kar me veseli.

Modno oblikovanje ni poklic od 8. do 16. ure. Se kdaj ujamete v razmišljanju, kaj mi je bilo tega treba?

Pred modno revijo, ko sta intenzivnost in hitrost dela res zelo veliki, skoraj vsak dan. (smeh) Včasih se je zelo težko motivirati za 16-urne delovnike brez premora in takrat tudi ljubezen do dela začasno splahni. Se pa zavedam, da moja organiziranost časa še ni optimalna in učinki dolgotrajnega dela niso vedno najboljši. S časom se bom naučila, kako v krajšem času narediti več in noči prepustiti sanjam. (smeh)

Kako bi opisali svoj osebni slog?

Oblačilom, ki jih nosim med delovnim časom, bi težko rekla slog. Prej naključna kombinacija udobnih trenirkastih oblačil, ki kmalu nosijo znamenja različnih delovnih procesov. Tudi sicer imam rada udobna in neformalna oblačila. Zame izrek, da je kovačeva kobila vedno bosa, večinoma drži. (smeh)

Se mogoče spomnite, kateri kos je bil prvi, ki ste ga prodali, in za koliko?

Dobro se spomnim. Po reviji v K4 je do mene prišel Aljoša Bagola, ki je hotel hlače iz umetnega usnja, enega redkih kosov za moške, ki sem jih naredila. Bila sem zelo presenečena, saj res nisem pričakovala, da bo kdo želel nositi/kupiti predstavljene obleke. Cene se ne spomnim, mi je pa v spominu zelo ostalo srečanje, ko sem mu hlače prinesla. Pokazal mi je svojo skicirko in še danes se nekaterih izmed njegovih izvirnih domislic in risb v živo spomnim.

Če ne bi bili modna oblikovalka, bi počeli - kaj? Kaj poleg mode vas še zanima?

Prav gotovo bi bilo nekaj kreativnega, kar bi mi omogočalo, da se izrazim. Poleg študija oblikovanja sem razmišljala še o študiju psihologije ali antropologije. Visoko na lestvici so tudi ples, knjige, umetnost v vseh oblikah ...

Dihate z modo in za modo. Kaj vas sprošča?

Med pripravami na Philips Fashion Week je bil tempo dela tako intenziven, da časa za sproščanje sploh ni bilo. Včasih niti za spanje ne. To pa je pustilo posledice, saj sem se kar precej izčrpala. Najboljša sprostitev je dober žur za vikend. (smeh) Trenutno pa se učim plezati in sem zelo navdušena nad to vrsto rekreacije, saj med plezanjem popolnoma odmislim druge težave.

Jelena Vadnjal za revijo Story