"Hrana mora izgledati vrhunsko, kako pridi do tja, pa je skrivnost vsakega stilista".
Gruša Zorn je stilistka hrane, ki jo pripravi tako, da se nam ob pogledu nanjo pocedijo sline. Njeno delo se vrti okoli estetike hrane, ki jo pripravlja za fotografiranje in videe, prav tako pa svetuje hotelom in restavracijam, kako učinkovito predstaviti in postaviti svojo hrano.
Kako ste stiliranje hrane prepoznali kot poslovno priložnost?
Hrana je že od nekdaj moja ljubezen, o nadgrajevanju hobija pa sem začela razmišljati, ko sem v večjem slovenskem podjetju delala kot producentka za fotografijo. Tam smo sodelovali z različnimi podjetji, eno izmed njih pa je prodajalo potrebščine za kuhinjo. Znamka je bila v začetni, eksperimentalni fazi z omejenim proračunom in zato sva se s takratnim sodelavcem Urošem Acmanom lotila stiliranja hrane na fotografijah za embalažo. Nekaj let kasneje sva se s fotografom Matevžem Kostanjškom dogovorila, da se preizkusiva v svetu fotografiranja hrane in tako je nastala spletna stran hungryeyes.eu, z njo pa nova poslovna priložnost. Moja pot se je od te stopnje samo še nadaljevala in razvejala v druge segmente - video, svetovanje, lasten kulinarični studio in sodelovanje s produkcijami, fotografi doma in v tujini.
Kakšen je cilj dela stilista hrane?
Cilj stilista hrane je, da se gledalcu ob opazovanju fotografije ali videa pocedijo sline - pravzaprav, ga naredi lačnega. Hrano želi stilist pripraviti na najlepši način, jo narediti sočno in poželjivo ter ustvari svež videz. Ciljamo, da si stilirano hrano vsakdo želi pojesti.
Kako je po vašem mnenju slovenski trg dovzeten za novosti na področju kulinarike in predvsem do poklica, ki ga opravljate?
Slovenski trg se ne razlikuje kaj dosti bolj od tujega, le da je manjši. Ker je hrana tudi v Sloveniji v vzponu, se povpraševanje po delu, ki ga opravljam, povečuje. Zato se vedno več velikih trgovcev, podjetij in restavracij odloča, da za svoje potrebe najame stilista hrane, ki jim potem pomaga do estetskih fotografij ali video oglasov, ki pripomorejo k prepoznavnosti.
View this post on Instagram
Svoje kulinarično znanje ste nadgrajevali in uporabili tudi v tujini. Kako se slovenska kulinarična industrija razlikuje od francoske ali ameriške?
Zunaj je seveda konkurenca dosti večja kot pri nas. Zaradi tega je fino, če imaš prepoznaven slog, po katerem se ločiš od drugih. Je pa res, da so zahteve po “stilu” različne od naročnika do naročnika. Po navadi naročnikom izberem končen izgled, ki se ga potem tudi držim. Projekti zunaj so ponavadi večji, sodeluje več ljudi, kar pomeni tudi večjo zahtevnost, produkcije v tujini pa imajo predvsem več izkušenj zaradi ogromno narejenih projektov.
Razlika med Ameriko, Francijo in Evropo na splošno, je v drugačnem dojemanju hrane. Evropa je bolj naravna in sproščena, medtem ko je v Združenih državah še vedno nekaj tabujev na tem področju, fotografija pa večinoma uporablja umetno svetlobo v studiu, namesto v lokacijah.
Kako vam je uspelo doseči prepoznavnost v Sloveniji?
Mislim, da z lastnim, osebnim slogom.
Je v tujini potrebno imeti drugačen pristop do strank kot pri nas?
V tujini in pri delu s tujci je vse dorečeno že pred začetkom snemanja. Preden hrano posnamemo naredimo večdnevne teste, kjer se dogovorimo za vse najmanjše detajle. Posledično snemanje poteka bolj gladko, ker vsi natančno vemo, kaj želimo in počnemo.
View this post on Instagram
Katero hrano je najlažje stilirati? Vam katera v nasprotju povzroča nekoliko več težav?
Najlažje je stilirati hrano, ki jo imaš rad. Ni nekega pravila, katera hrana je najlažja, kar se tiče stajlinga. Med najtežje pa spadajo sladoled, čoklolada, pivo in kava.
Ima tudi vaša industrija sezonske smernice stiliranja, kot denimo modna industrija?
Tudi v hrani so smernice, podobno kot pri modi, le da se slog spreminja počasneje. Zdaj prihajamo iz “rustikalnega”, ki je bil popularen kar nekaj časa v bolj retro slog. Vsaj kar se fotografije tiče, so stajlingi drznejši, v ospredje prihajajo bolj močne, primarne barve in ostra svetloba, ki ustvarja močne sence.
V svoji dolgoletni karieri ste nabrali široko paleto raznolikih strank. Kako je sodelovati s svetovno znanimi imeni?
Za velike stranke je super delati, ker se z njimi ogromno naučiš in zrasteš. Ponavadi je to zelo dobra izkušnja, še posebej, ko narediš z njimi toliko projektov, da ti zaupajo in te kličejo za vsako snemanje. Med takšne spadajo Philadelphia, McDonald’s, Halo Top, veriga prestižnih hotelov Maistra Group iz Hrvaške, pa tudi Aldi, voda Romerquelle. Na domačem trgu že nekaj let sodelujem z Argeto, delala sem tudi za Lidl, Hofer, Spar, Mercator, Ljubljanske mlekarne ter številne druge.
View this post on Instagram
Obstaja v stiliranju prehrane kakšno “nepisano pravilo”, ki ga upoštevate pri vsakem projektu?
Ravno v svetu stiliranja hrane ni nikakršnih pravil in zakonitosti. Cilj je vedno enak - hrana mora izgledati vrhunsko, kako pridi do tja, pa je skrivnost vsakega stilista.
Vidite v svetu slovenske kulinariki kakšne pomanjkljivosti oz. manj razvita področja, v katerih zaostajamo za tujino?
Niti ne. Slovenija ima vrhunsko kulinariko in ne zaostajamo dosti za tujino. Edino kar je, da je trg manjši in s tem povezano manj denarja na projektih.
Kakšen je recept do uspeha v svetu moderne kulinarike?
Biti drzen, imeti svoj stil, nenehno učenje in seveda čut za estetiko.
Poleg stiliranja hrane ponujate tudi kulinarični studio. Kakšen je njegov namen in kje ste dobili idejo za širitev svoje ponudbe?
Idejo o kulinaričnem studiu sem imela že nekaj časa. Iskala sem prostor, ki bi bil primeren za fotografijo, video in manjše kulinarične dogodke ter druženja ob hrani. Tako se je rodila Rashushka - "rašuška" v prekmurskem narečju pomeni žlico. Prostor ponuja zares različne možnosti, z urejeno in prostorno kuhinjo v zgornjem prostoru in fotografskim studiem z možnostjo najema fotografske opreme v spodnjem. Celoten prostor se lahko najame tudi za različne dogodke povezane z druženjem in kulinariko.
Pripravila: Ina Podkoritnik
Fotografije: Instagram
Preberite še: 7 spletnih butikov, ki jih zagotovo še ne poznate (pa bi jih morali)
Priporočamo tudi: Jacquemus predstavlja novo magično kolekcijo za svetlejšo prihodnost mode
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc