Modna scena se globalizira. Tipične zahodne modne prestolnice zdaj dajejo prostor novim mestom, ki z izražanjem novega sloga in osebnosti v že poznane trende vnašajo svežino.
Velike modne prestolnice, na katerih tradicionalno temelji industrija, so svoj prepoznaven karakter razvile v desetletjih, v primeru Pariza celo stoletjih, raziskovanja, spodbujanja in oblikovanja modne skupnosti. Ta dosežek jim je omogočil skorajšnji monopol nad svetovnim modnim sektorjem - velika štiri (New York, London, Milano in Pariz) so postala epicenter mode, konstantno ovita v tančico glamurja, prefinjenosti, avantgarde in drznosti. Vendar pa se je v zadnjih letih komercialna modna scena začela preoblikovati, spekter se je razširil, nova mesta pa so se začela uveljavljati kot izvozniki trendov, oblikovalcev in predvsem značilnega in zaželenega drugačnega sloga. Z mesti, kot sta Seul in Lagos, je modna industrija bolj povezana in globalizirana kot kadarkoli prej.
MINJUKIM jesen/zima 2019
'Hallyu', moderni korejski val
Južnokorejska kultura konkurira ameriški. Azijska država navdušuje s svojimi telenovelami, glasbo (fenomen K-popa je neustavljiv), filmi in v zadnjem času tudi s svojo bogato modno sceno. Uspelo ji je okrepiti prepoznavnost svojega tedna mode, katerega obiskovalci odsevajo svojsten način oblačenja, ki, kljub temu, da je bližje estetskim kodeksom Zahoda kot tradicionalni modi Južne Koreje, deluje sveže. Njihov slog je namreč ravno dovolj podoben našemu, da se z njim lahko poistovetimo, hkrati pa tako drugačen, da ostaja intriganten in navdihujoč. Korejski val oz. hallyu, kot je znan fenomen, ki se nanaša na priljubljenost vsega, kar je povezano z Južno Korejo, dobiva vse večje razsežnosti. Konec aprila je na primer Louis Vuitton svojo pred-jesensko kolekcijo 2023 predstavil v Seulu, kjer ima francosko podjetje 18 prodajnih mest. Za prizorišče spektakla je izbral most Jamsugyo čez reko Hangang, za scenografijo pa sta bila zadolžena Hwang Dong-hyuk, režiser uspešne serije Igra Lignja, in Hoyeon Jung, manekenka in ena od protagonistov Netflixove uspešnice.
EENK predjesen 2023
Louis Vuitton predjesen 2023
Zanimanje modnih znamk za arhitekturne lepote azijskega mesta in njegovo zabavno industrijo ni nov pojav. Leta 2015 je Chanel svojo resort kolekcijo predstavil v Dongdaeum Design Plaza v Seulu, Dior pa je enako storil s svojo pred-jesensko kolekcijo 2022, ki jo je prikazal na univerzi Ewha Womans. Poleg tega so v zadnjih mesecih velike blagovne znamke za svoje ambasadorje začele izbirati K-pop zvezdnike, ta strategija pa je podjetja že približala mlajšemu občinstvu in povečala njihovo prepoznavnost na družbenih omrežjih. Pevka Jisoo iz dekliške zasedbe Blackpink je tako postala obraz Diorja, njena sočlanica Jennie je od leta 2021 svetovna podoba Chanela, J-hope, eden od fantov iz BTS, je podpisan kot ambasador za Louis Vuitton, Jung Kook pa za Calvin Klein.
Byungmun Seo jesen/zima 2017
Popularizacija korejskega stila povečuje tudi zanimanje za južnokorejske modne oblikovalce. Pojavljajo se številne znamke, ki preko uspešnega prodora v mednarodno modno industrijo gradijo podobo ter krepijo temelje K-fashiona (korejske mode). Na eni strani najdemo znamke, kot sta Rokh in Dongho Ha, ki zagovarjajo bolj vsakdanje nevtralen, a strukturno zanimiv minimalizem, na drugi pa znamke, kot so MINJUKIM, Tibaeg, Byungmun Seo & Jina Umin, EENK, ki odražajo drug način oblačenja, poln barv, vzorcev in nekonvencionalnih silhuet. S svojimi barvitimi kosi navdušuje tudi Kathleen Kye, z drzno "baddie" estetiko Hyein Seo, s temačnimi futurističnimi kreacijami pa MÜNN. Nekatere modne znamke temeljijo na trajnostnih vrednotah, kar dokazuje Hwan Heo, druge pa se specializirajo za posebne materiale, kot na primer SJYP, ki je poznan po svojih produktih iz džinsa.
Rokh jesen/zima 2023
MINJUKIM
Tibaeg 2021
Kathleen Kye jesen/zima 2019
Lagos, žarišče modne industrije v Afriki
Več kot 12.000 kilometrov od Seula, v popolnoma drugačni atmosferi, se oblikujejo začetki bolj lokalne modne industrije, ki se že uveljavlja kot gonilo modnega sektorja na afriški celini. Lagos od leta 2011 organizira svoj teden mode, številnim domačim vzhajajočim oblikovalcem pa je že uspelo prodreti do vplivnih žensk kot sta Beyoncé in Michelle Obama. Nekatera od teh oblikovalskih imen svojo kariero namreč začnejo v Nigeriji, nato pa naredijo preskok v ameriške ali evropske kroge, kjer širijo svoje s kulturo prežete kreacije in vpliv. Beyoncé je na primer leta 2020 nosila barvite kostume EnaGancio, nigerijske oblikovalke s sedežem v Houstonu, Michelle Obama pa je povečala prepoznavnost Amake Osakwe in njene znamke Maki Oh, ki so jo že nosile zvezdnice od Lady Gage in Solange pa do Lupite Nyong'o. Amake za oblikovanje svojih kreacij uporablja tradicionalne tkanine in nigerijske silhuete, svoje kolekcije pa običajno predstavlja v Londonu ali New Yorku. Izpostaviti velja tudi priznanega dizajnerja Kennetha Izeja, ki je svojo prvo kolekcijo predstavil na tednu mode v Lagosu leta 2013, sedem let kasneje pa je uspešno debitiral v Parizu. Mnogi afriški oblikovalci navdih črpajo iz svoje bogate barvite kulture, kar se odraža v vibrantnih in vzorčastih kreacijah Adebayo Oke Lawal-a, Loze Maléombho, Aishe Ayensu, Thebe Maguga in Lise Folawijo. Deola Sagoe s svojimi prefinjenimi kreacijami ustvarja aristokratsko vzdušje, Laduma MaXhosa oblikuje poznane pletenine, Imane Ayissi pa afriško plemensko umetnost združuje s pariško visoko modo.
Maki Oh
Kenneth Ize jesen/zima 2022
Razvoj modnega poslovanja v Nigeriji se ne odraža samo v talentu in posledičnih migracijah njenih oblikovalcev v lovu za boljšimi priložnostmi in prepoznavnostjo, ampak tudi v razvoju modnih hiš in cvetenju prodaje. Primer je Alára, prva konceptualna trgovina v Zahodni Afriki, ki jo je leta 2014 ustanovila britansko-nigerijska odvetnica in poslovna ženska Reni Folawiyo. Od takrat je Alára postala sveti kraj za ljubitelje luksuzne mode, dizajna in umetnosti. Poleg razkošnih znamk, kot sta Valentino in Stella McCartney, v svojo ponudbo vključuje tudi kose afriških oblikovalcev, ki jim pomaga okrepiti kariero. Njen uspeh in pomen sta tolikšna, da je bila Folawiyo uvrščena na prestižno lestvico BoF500 portala Business of Fashion, kjer prepoznavajo delo najvplivnejših osebnosti v modni industriji na svetovni ravni.
Imane Ayissi jesen/zima 2022
Thebe Magugu 2022
Afriški in južnokorejski dizajnerji svojo tradicijo združujejo s sodobnostjo in prihodnostjo, plemensko umetnost z urbano ulično modo, spoštovanje pa z drznostjo. Paradoksalno mešanje na pogled diametralno nasprotnih stilov omogoča oblikovanje inovativnih kosov, katerih estetika je premišljena, vključuje zgodovinske elemente in se poklanja lokalni kulturi brez da bi se ji podredila. Uspeh nezahodnjaških slogov potrjuje dejstvo, da modni navdih ni več podrejen običajnim smernicam, da je načinov za razumevanje mode neskončno in da kose za popestritev svoje garderobe najdemo na najbolj nepričakovanih krajih.
Fotografije: Profimedia
Preberite še: Fuzija tradicionalih, modernih, vsakdanjih, ekstravagantnih in vintage kosov: Razvoj tokijskega uličnega stila od osemdesetih pa do danes
Priporočamo tudi: Na tednu mode v Kopenhagnu so se že pojavili zametki največjih trendov za pomlad in poletje 2024
Novo na Metroplay: Kako lahko vzdržujemo mišično maso ter preprečimo težave, kot so sarkopenija in osteoporoza?