Kako pomembne so za vas barve? Kako pisano se oblačite, kako živahne so barve vašega stanovanja in v kakšnem avtomobilu se vozite? Ste drzni ali konservativni? Barve povedo veliko in vplivajo na marsikaj.
Končno je tu pomlad in svet dobiva živahnejši obraz. Barve so namreč v življenju ključnega pomena, saj nam pomagajo prepoznavati ljudi in stvari okoli nas, pomembno pa vplivajo tudi na to, kako razmišljamo in kako srečni smo. Le kakšno bi bilo življenje v svetu brez barv, torej v črno-belem svetu? Pa sta črna in bela sploh pravi barvi? Če vprašate kupce avtomobilov, sta, in to celo najbolj priljubljeni.
Eva Ahačevčič Pakiž: »V zeleno Fabio Monte Carlo sem se do konca zaljubila, tako kot vsi, ki jo vidijo.« Foto: Ana Gregorič
Naj barve
»Velikokrat me zadenejo močne barve – temno in kobaltno modra, močna rožnata, zelena so tiste kraljevske barve, ki preprosto pustijo vtis. Barva, ki vedno deluje, me reši, je 'varna', pa je seveda črna,« pripoveduje v intervjuju za revijo Simply Clever modna blogerka Eva Ahačevčič Pakiž, ki zase pravi, da je umirjena voznica. »Podobno sem bila tudi pri avtomobilih vajena umirjene klasike, predvsem pri barvah. Potem pa me je Škoda potisnila iz moje cone udobja z zeleno Fabio Monte Carlo. Vanjo sem se do konca zaljubila, tako kot vsi, ki jo vidijo. Prav v dobro voljo me spravlja.« Nasprotno meni modna blogerka Tesa Jurjaševič: »Živahnih barv ne maram preveč, zato mi je všeč barvna umirjenost jesensko-zimskih kolekcij.«
Tesa Jurjaševič: »Močnih barv ne maram preveč.« Foto: Katarina Veselič
Podobno izbira večina ljudi. Peterico najbolj dominantnih barv v paleti pri Slovencih vse bolj priljubljene znamke Škoda tako sestavljajo magično črna kovinska, quartz siva kovinska, candy bela, briljantno srebrna kovinska in mesečno bela kovinska barva. Šele na šestem mestu lahko srečamo prvo močno, »pravo« barvo – dirkaško modro kovinsko, in to kljub dejstvu, da le redki proizvajalci ponujajo tako široko barvno paleto. Pri Škodi je namreč na voljo kar 15 standardnih barv, ob upoštevanju vseh opcij pri vseh različicah pa se število barvnih možnosti dvigne kar do 67. Samo Superba lahko naročite v kar 60 barvnih odtenkih.
Gre pri tem za nepotrebno izmišljevanje? Sploh ne. Barve imajo namreč na nas večji učinek, kot si mislimo, pa ne samo na nas, ampak tudi na to, kako je neko vozilo videti. In ko je govor o avtomobilih, prav različne barve pomagajo, da vozilo izstopa. Želite unikaten avto, takšnega, ki ga izdelajo le enkrat na leto in ga na cesti ne boste srečali prav pogosto? Potem morate v Škodini paleti izbrati nekaj posebnega, na primer lila rožnato barvo ali pa eno od obeh posebnih zelenih – metino ali malahitno. V zadnjem letu je te tri barve izbral samo en kupec, vsako za drug model.
Barvno razpoloženje
Splošno prepričanje je, da naj bi imele ženske boljši občutek za barve. Temu pritrjuje profesor František Vyskočil, nevropsiholog s Karlove univerze v Pragi. »Ženske so sposobne bolje opisati barvo do najnatančnejših podrobnosti. Verjetno to izvira iz prazgodovine, ko so morale opazovati barvo in po njej določati, katera hrana je pripravljena za uživanje, kaj je oziroma ni zrelo in kaj je boljše,« razlaga profesor in nadaljuje: »Ženske imajo tudi boljši periferni vid, medtem ko imajo moški boljši občutek za razdaljo in globino.« Vpliv barv na človekovo psiho so poznali že stari Grki. V petem stoletju pred našim štetjem je grški zdravnik Hipokrat, ki je ljudi po temperamentu ločil na sangvinike, flegmatike, kolerike in melanholike, vsakemu pripisal tudi ustrezno barvo. Tudi danes se pri psiholoških testih za ocenjevanje osebnosti uporabljajo barvni odtenki. Pesimisti – in pogosteje moški – izbirajo temnejše barve, medtem ko ženske in optimisti izbirajo svetlejše.
Pa ste vedeli, da barve ne spreminjajo le človekovega razpoloženja, ampak vplivajo tudi na to, kako dojemamo temperaturo? Po eni od raziskav ljudje, ki sedijo v razgretem avtomobilu s hladnejšimi barvami notranjosti (modra, zelena, vijolična), temperaturo s klimatsko napravo ne znižujejo tako močno kot tisti, ki sedijo v avtomobilu z rumeno ali rdečo notranjostjo. To je dobra novica za kupce sodobnih avtomobilov, tudi modelov Škoda, ki imajo glede na verzijo opreme možnost vplivati na barvo ambientalne osvetlitve, in to v desetih odtenkih. Hladnejši odtenki so primernejši za poletni čas, toplejši pozimi, rdeča in oranžna barva pa zmanjšujeta občutek utrujenosti.
V lakirnico
Z vidika izdelave avtomobila pa je med barvami pravzaprav zelo malo razlik. »Prvi sloj, ki ga uporabimo v lakirnici, je fosfatni in služi predvsem čiščenju karoserije,« razlaga Pavel Mizera, vodja lakirnice v tovarni Škoda v Mladi Boleslav, in nadaljuje: »Karoserijo nato potopimo v antikorozijsko kopel, potem pa jo zatesnimo s plastiko. Zatem sledi nanos polnila, osnovne barve in prozornega premaza. Ves proces barvanja končamo s polnjenjem votlih prostorov z voskom za zaščito.« Potem ko avtomobil zapusti lakirnico z vsemi zaščitnimi elementi nanosa, je težji za kar 30 kilogramov.
Rdeča za nevesto in uspeh v športu?
Poleg povsem bioloških razlogov, zaradi katerih vidimo in dojemamo barve, je treba upoštevati še kulturne navade. V Evropi se nam zdi samo po sebi umevno, da bo nevesta oblekla belo obleko, saj je bela simbol čistosti in nedolžnosti. Kitajski mladoporočenci pa raje nosijo oblačila rdeče barve, saj jim ta predstavlja ogenj, srečo in veselje.
Raziskave kažejo, da tudi športniki raje izbirajo rdečo barvo. Leta 2011 so znanstveniki na Univerzi v Oxfordu objavili študijo, ki pojasnjuje, da so športniki, oblečeni v rdečo barvo, statistično uspešnejši. Raziskovalci v Chichestru pa so opazili, da ima nogometni vratar, oblečen v rdeč dres, več možnosti, da bo ubranil prosti strel. Glede na ugotovitve avtorjev raziskave je rdeča barva povezana z nevarnostjo in prevlado, tako da igralec, ki izvaja prosti strel, bolj osredotočeno opazuje vratarja in tudi pogosteje brcne žogo v njegovo smer. Tovrstne statistike sicer za prometne nesreče ni mogoče najti, vsekakor pa je mogoče trditi, da so avtomobili drznejših barv bolj opazni in prepoznavni tudi v slabši vidljivosti.