Na družbenih omrežjih vse več vplivnic spodbuja vrnitev v domače okolje in s tem pridobiva na tisoče sledilcev. Je mogoče, da smo sredi procesa (ponovnega) poveličevanja tradicionalne gospodinje? MANCA POGAČAR
Kaj je ostalo od skupne zgodovine gospodinj v 50. in 60. letih prejšnjega stoletja? Rudnik za žanrske filme in serije, kot so Krožna cesta, Kako postati dobra žena in Razočarane gospodinje? Skušnjava, da bi se vrnili v preteklost z anglosaksonskim pojavom 'tradwife' (kratica za tradicionalna žena), ki na družbenih omrežjih slavi vintidž estetiko gospodinje iz 50. let, ali z nenadno osvetlitvijo 'deklet in žena, ki ostajajo doma'? Ali pa gre preprosto za senco, ki še naprej visi nad kolektivnim nezavednim? Referenca ostaja, ko resničnostni šovi promovirajo velike družine, v katerih je mati pogosto gospodinja. Ali ko se ženske razglašajo za mame s polnim delovnim časom, kot da zaposlene mame to niso. Duh je vedno prisoten, ko se ženska opravičuje, ker se ji jabolčna pita ni posrečila ali ker njena dnevna soba ni pospravljena. To je duh, ki stoji med njimi in moškimi, mi pa smo del diskurza, ne da bi se tega zavedali.
V času velikih feminističnih gibanj se nekatere ženske raje pridružijo gibanju tradicionalnih žena. Ta življenjski slog, ki je veljal za antiprogresivnega, zagovarja vrnitev k tradicionalnim vlogam spolov v zakonu in družinskemu življenju, danes pa se prikazuje kot vračanje k ženstvenosti z izstopom iz strupene kulture hitenja na sodobnem delovnem mestu in kot način, kako si privoščiti neskončno mehko življenje v lahkotnosti in razkošju, ki si ga resnično zaslužite. Ženske se spodbuja, naj ostanejo doma in dajejo prednost vzdrževanju doma, izobraževanju otrok in podpiranju mož, ki delajo zunaj doma, da bi poskrbeli za družino.
Ta nova modna muha nove generacije, ki ji ni več smiselno delati in še posebej privlači ženske med 18. in 25. letom starosti, se je neizogibno pojavila na družbenih omrežjih. Na TikToku je ključnik #tradwife dosegel celo 315 milijonov ogledov. Na njem so prikazane zelo mlade ženske, ki izjavljajo: »Spoznala sem, da delo ni zame.« ali »To je dan, ki si ga želim imeti vsak dan svojega življenja.« Dnevi, ki se v bistvu skrčijo na skok iz postelje ob zori, odstiranje zaves v slogu Sneguljčice in nato začetek rutine 'zakonske dolžnosti gospodinje'. Kaj je na dnevnem redu? Spomladansko čiščenje, peka piškotov, branje, šivanje, pospravljanje, nakupovanje, vrtnarjenje in priprava na večerjo, ko mora mož samo še sesti za mizo in se prepustiti pivu. Scenariji, ki si jih pred 300 leti Jane Austen ne bi predstavljala niti v najhujših nočnih morah.
Ena od vodilnih osebnosti tega gibanja? Estee Williams. 25-letna Američanka ima več kot 140 tisoč sledilcev. Na spletnem omrežju TikTok s pričesko v slogu Marylin Monroe igra gospodinjo, medtem ko razlaga, kako vsak dan v kuhinji preživi do pet ur ali kako rada skrbi za svoj videz, da bi ugajala svojemu možu Connerju.
Ashley, ki stoji za računom @herblessedhome, ki mu sledi skoraj 85 tisoč ljudi, se je namesto tega odločila za podeželski videz, v katerem je videti kot Pepelka. V kratkih videoposnetkih govori o tem, kako je končno začela pospravljati dom, potem ko je vsa družina prebolela prehlad. Ali pa o tem, kako po naravi ne mara pospravljanja, vendar je na koncu ugotovila, da je nekaj posebnega v vsakodnevnem čiščenju iste sobe. Tu ni potrebe, da bi se spuščali v podrobnosti ...
Kendel je mlada Američanka, stara 25 let. Na TikToku (@kendelkay) ima več kot 500 tisoč naročnikov, svoje vsakdanje življenje pa deli v vlogih, zelo priljubljenem formatu na tem družbenem omrežju, v katerih podrobno opisuje vsebino svojih dni. Njen najbolj gledani videoposnetek, ki ima 13 milijonov ogledov, pripoveduje o dnevu v življenju dekleta, ki ostaja doma (da, prav ste prebrali).
Napolni svojo steklenico z vodo in steklenico svojega fanta, pripravi mu latte (z javorjevim sirupom in domačim mandljevim mlekom, kot ga ima rad), postilja posteljo, medtem ko se on tušira, pripravi mu zajtrk, opravi svojo 20-minutno rutino nege kože in nato napiše seznam opravkov za ta dan. »Razmišljam, kaj bova jedla za kosilo in večerjo, načrtujem športno vadbo, opravim gospodinjska dela, nakupovanje, uredim hišo ...«
Kot piše v njenem 'življenjepisu', je Kendel dekle, ki ostaja doma, kar pomeni, da ne hodi v službo in namesto tega svoje dneve posveča gospodinjskim opravilom in skrbi za dobro počutje svojega fanta, ki domov prinaša gospodinjski denar (in ga ima očitno veliko). (Kendel se je pred kratkim razšla s svojim 'delodajalcem', zato jo čaka nujno prekvalificiranje ali pa vsaj prilagoditev vsebine vlogov.) In ni edina, ki se je odločila za tak način življenja: ključnik #stayathomegf že nekaj tednov povzroča razburjenje na družbenih omrežjih, na TikToku je zbral skoraj 100 milijonov ogledov in pri tem osvaja vse več mladih deklet. 'Mamina' različica tega trenda, »stay at home mum«, podira vse rekorde, saj ima na TikToku več kot dve milijardi ogledov. Potem so tu še 'tradwives' (95 milijonov ogledov), ki zagovarjajo vrnitev k tradicionalnim vrednotam – dolge cvetlične obleke, nedeljska maša in vse to v slogu Hišice v preriji.
Biti gospodinja v letu 2024 na neki način pomeni biti 'upraviteljica' doma in družinskega življenja. Pravzaprav je to mantra 'deklet, ki ostanejo doma', in drugih 'mam, ki ostanejo doma 3.0' – s svojimi hektičnimi urniki in dolgimi seznami opravil so prave direktorice podjetij.
Prav tako moramo upoštevati očitno realnost, da imajo dejansko delo. Te ženske so ustvarjalke vsebin in vplivnice. Številne od teh žensk prek svojih partnerskih povezav prodajajo izdelke, ki jih pogosto razstavljajo v svojih domovih. Od vsake preproge, čistila za čiščenje kuhinjskih površin ali Stanleyjevih steklenic za vodo, ki jih prodajo, zaslužijo provizijo, in ustvarjanje vsebin zahteva veliko časa. Ni težko kot reševanje življenj ali pa rudarjenje, je pa neverjetno zamudno med nastavljanjem osvetlitve, pripravljanjem posnetka, urejanjem, glasovnim opremljanjem, zagotavljanjem, da je vaša hiša čista in tako dalje. Veliko stvari je potrebnih za ustvarjanje teh res estetskih, 15-sekundnih videoposnetkov, ki si jih na TikToku potem ogledamo v, no, 15 sekundah. Med življenjskim slogom, ki ga prodajajo, in načinom, ki ga živijo same, obstaja nasprotje. To je lahko napačno sporočilo, ki dekletom sporoča, da nima smisla študirati, da je vse, kar morajo storiti, najti bogatega partnerja, da bi imele udobno življenje. Seveda pa ni tako preprosto: če ne delaš, se moraš odpovedati nekaterim pravicam (na primer do upokojitve). Predvsem pa tvegate, da boste v primeru ločitve ostali brez dohodka – še toliko bolj v primeru, da ne sklenete predporočne pogodbe ali pa sploh zakonske zveze.
Smo priča koncu zlate dobe 'mumpreneur' in drugih 'girlbosses', ki združujejo posel z izobraževanjem po principu montessori svojega najmlajšega otroka? Če ima mati, ki je ostala doma, zdaj modernejšo in 'seksi' podobo, je to morda posledica trdovratne neenakosti med spoloma. Že 30 ali 40 let nam govorijo, da enakost med moškimi in ženskami napreduje, vendar je v resnici daleč od tega: ženske še vedno zaslužijo manj kot moški in domača opravila so še vedno njihova odgovornost. To je še toliko bolj res, ker z razvojem dela na daljavo duševno (in gospodinjsko) breme za ženske še nikoli ni bilo tako veliko: možnost dela od doma je močno povečala neenakost med pari, saj se ženske čutijo še bolj odgovorne za vodenje gospodinjstva, ker tam preživijo več časa.
Toda da bi bila v današnji družbi ta odločitev uspešna, morate biti s to izbiro usklajeni in imeti dobro podporo partnerja. Številna 'dekleta, ki ostajajo doma', in druge 'tradicionalne žene' trdijo, da je njihov življenjski slog feministična ali celo protikapitalistična izbira: s tem ko izstopijo iz sistema in se odločijo, da bo njihov zakonec finančno skrbel za družino, si povrnejo bolj plemenit položaj, hkrati pa imajo več časa zase. Tradicionalne žene prodajajo svoj življenjski slog kot opolnomočujočo izbiro. Ustvarjajo nekakšno idealno podobo, seksi in močno domačo boginjo. Poleg tega deluje kot družbena izložba svojega moža, saj dokazuje, da ima sredstva, da ji lahko ponudi vso to sodobnost in gospodinjstvo pripelje v potrošniško družbo. S svojim videzom sodobne Bree Van de Kamp naredijo popolno samoodpoved za zaželeno – tako v očeh žensk kot moških. To je zelo nevarna retorika za napredovanje pravic žensk.
Seveda se ob tej radikalni vrnitvi k dodeljevanju vlog po spolu in prikritem spodbujanju 'prejšnjega stanja' porajajo številna vprašanja. Priznati moramo, da je sedem let po #MeToo ta diskurz nekaj presenetljivega, a ne nepričakovanega. V zgodovini večkrat lahko opazimo, da po znatnem napredku v družbi pogosto pride do povratnega učinka. Vedno so obstajali ljudje s tovrstnim diskurzom, vendar naše uokvirjanje pred #MeToo ni bilo enako. Feministični diskurz, ki pritegne veliko več pozornosti kot pred sedmimi leti, izpostavlja tudi svoje nasprotje. Zagovorniki trdijo, da ponovna uveljavitev teh tradicionalnih vrednot ne bi bila koristna le za družine, temveč za družbo kot celoto: bolj povezana družina, bolje izobraženi otroci … Nekateri v tem gibanju najdejo razlog za samouresničitev, nov smisel in način, kako se približati bližnjim. To je nedvomno eno od glavnih prepričanj gibanja 'tradwife': da so ženske notranje srečnejše, če se posvečajo družini in domu. Po mnenju samoopredeljenih tradicionalnih žena se zaradi feminizma številne ženske počutijo neizpolnjene in pod stresom, ko poskušajo uskladiti poklicno pot, družino in domača opravila.
Po drugi strani pa je nemogoče, da tega gibanja ne bi videli kot globoko izključujočega in omejujočega. S tem ko utrjuje zastarele spolne stereotipe, trend krepi tradicionalne patriarhalne strukture, ponuja ozek in omejujoč pogled na sposobnosti žensk, ki so omejene na skrb za dom, vzgojo otrok in podporo možem, hkrati pa ne upošteva vseh potencialov žensk. To seveda krepi prepričanje, da ženske niso enake moškim, pa tudi idejo, da je vrednost ženske povezana z njeno sposobnostjo služiti družini. Takšno razmišljanje lahko škoduje duševnemu zdravju in samospoštovanju ter omejuje možnosti žensk za osebni in poklicni razvoj.
Da ne omenjamo ekonomskega neravnovesja, v katerem se zaradi tega znajdejo številne ženske. Trend ima še en zahrbten stranski učinek: normalizacija finančne odvisnosti od partnerja. Strah pred finančno nestabilnostjo in zaskrbljenostjo zaradi lastne prihodnosti je že zdaj realnost za številne ženske, naraščajoči življenjski stroški pa to le še povečujejo. Morda je zabavno sanjariti o jutranji rutini, v kateri sta vaša edina prednostna naloga priprava zelenega soka in latteja za vašo boljšo polovico, vendar to za večino od nas ni izvedljivo. Ker nekatere ženske dajejo prednost vzdrževanju doma in vzgoji otrok pred poklicnim razvojem, težko najdejo dobro plačano službo in napredujejo v karieri. To povzroča finančno nestabilnost in odvisnost od moža, kar je lahko še zlasti problematično v primerih nasilja ali zlorabe v družini. Kaj pa tiste, ki ne ustrezajo tradicionalnim vzorcem? Od mater samohranilk, homoseksualnih žensk do žensk, ki prostovoljno ali neprostovoljno nimajo otrok?
Ne glede na to, ali ste poročena ženska (zunajzakonska skupnost je v našem pravnem sistemu izenačena z zakonsko) in ostajate doma kot žena ali mati, imate pravno zaščito, saj je zakonska zveza v osnovi civilna pogodba med vami in vašim partnerjem. V primeru razveze zakonske zveze (ali razpada zunajzakonske skupnosti) je lahko žena (ali partnerica), ki ostaja doma, ob posebnih zakonskih pogojih kot nepreskrbljeni zakonec (ali partner) upravičena do preživnine od svojega moža (ali partnerja), do preživnine za otroke, ki so se rodili v zakonski (ali zunajzakonski) zvezi, hkrati pa tudi do delitve skupnega premoženja. A vprašanje, ki v praksi življenja vendarle ostaja, pa je, ali imajo dekleta, ki ostajajo doma, dostop do enake pravne zaščite.
Opustiti službo je ena stvar, prepustitev finančnega nadzora nad svojim življenjem partnerju pa je nekaj povsem drugega. Brez delovnih referenc ali delovne zgodovine ste popolnoma ranljivi. Ranljivi ste za revščino, ranljivi ste za finančne zlorabe in finančno izkoriščanje ter se odpovedujete orodjem, ki bi jih lahko uporabili za stabilnejše življenje.
Vendar pa bi bilo preveč poenostavljeno, če bi ta trend omejili na reakcionarno in iracionalno gibanje, ki temelji na moški nadrejenosti. Seveda ga lahko razumemo tudi kot odraz nezadovoljstva ali celo kot zahtevo po spremembah zaradi prevladujočih družbenoekonomskih norm. So žrtve ponižujočega patriarhalnega sistema ali ubežnice iz uničujočega gospodarskega sistema? Pojavlja se vrsta vprašanj o naših sedanjih družbenih modelih, med katerimi je najpomembnejše nedvomno naslednje: zakaj nas delo pogosto sili, da žrtvujemo zasebno življenje in starševstvo?
Fotografije: Profimedia
Preberite še: Kate Middleton ne bi nikoli videli v tem: Princesa Charlene nosila drzne pajkice, ki jih obožujejo ženske vseh starosti
Priporočamo tudi: Kdaj ste nazadnje oblekli pisan kos? Katarina Čas vas bo prepričala s tem čudovitim puloverjem, ki poje odo pomladi in dokazano spodbuja dobro voljo!
Novo na Metroplay: “Če narediš veliko, lahko izbereš najboljše” | DAVID TAVČAR, ELLE DEKOR 2024