Bo nakupovanje preko spleta resnično prevladalo nad tradicionalnim nakupovanjem v trgovini?
Vzeti si čas v za nakupovanje v fizičnih trgovinah bo po epidemiji Covid-19 resnično težko. Bomo sploh še imeli potrpljenje brskati po policah?
Ko slišimo besedo "nakupovanje", običajno pomislimo na tradicionalno nakupovanje, torej obisk trgovin in nakup izdelkov. Glavna prednost takšnega nakupovanja je, da lahko kupci dejansko vidimo kaj kupujemo, še preden izvedemo plačilo. Nakupovanje je vizualna izkušnja, ljudje radi povohamo in se dotaknemo stvari, ki jih nameravamo kupiti, ne glede na to, ali gre za pulover ali stekleničko parfuma, je izkušnja očitno veliko boljša osebno, v trgovini. Verjetno se bomo pripadnice ženskega spola strinjale, da se to še zlasti obrestuje, ko kupujemo čevlje, skrajno nujno je, da vidimo kako se nam ta kos prilega nogi. In zdaj, ko te iste prelepe čeveljce kupujemo preko spleta, vse do dejanske dostave tuhtamo in si belimo glave ali nam bodo ali prav ne, seveda lahko kos vrneš, ampak kdo ima čas za to, kajne?!
V zadnjem desetletju je prišlo do ogromnih tehnoloških preskokov.
Številnim ljudem je bilo omogočeno, da spremenijo svoje tradicionalne nakupovalne navade s hitro rastjo spletne maloprodajne industrije. Kupci lahko zdaj kupimo bencin, oblačila, živila in vstopnice, kadar koli nam to ustreza. Sredi noči, če nam zadiši nek nov poletno pomladni kos in ravno ne moremo spati. Ali bodo nakupi na način, ki smo ga bili vajeni še nedavno, izginili? Zdi se namreč, da izginjanje fizičnih trgovin v korist spletnega nakupovanja trgovin končno poteka. Morda smo se misli oz. ideji kupovanja in naročanja preko spleta dolgo upirali, saj smo iz fizičnega nakupa v trgovini in brskanja po policah radi naredili cel dogodek, pa vendar nam je sama udobnost in priročnost naročanja iz domačega fotelja tako prirasla k srcu, da se ji bomo stežka odpovedali, če sploh. Revolucija, ki jo je pospešila zdravstvena kriza oz. pandemija že resnično poteka, vendar ne tako jasno, kot bi si lahko predstavljali. Od vzpona velikih spletnih mest za e-trgovino, ki temeljijo na internetu, je rast spletnega nakupovanja eksponentna, saj se je enormno povečalo število potrošnikov, ki se odločajo za nakup preko spleta in ne več v fizični trgovini. Dolgo nam je bila ta opcija tudi dejansko onemogočena, preživeli smo dobri dve karanteni, obeta se še tretja in kaj drugega kot nakupovanje preko spleta praktično ni bilo mogoče. Novi ideji spletnega nakupovanja sledijo tudi številni tradicionalni trgovci na drobno, saj ima večina trgovin zdaj posebno spletno mesto za nakupovanje, na katerem lahko potrošniki kupujejo prek spleta, od uličnih blagovnih znamk do dobrodelnih organizacij. Celo priznane blagovne znamke so vedno bolj pogosto na voljo na spletu. Z novimi storitvami, kot je “Click and Collect”, ki že dodobra cvetijo na internetu, je tukaj kar nekaj razlogov, zakaj je spletno nakupovanje boljše od nakupa v trgovini.
Objavljena kronika smrti nakupovanju v trgovini, ki pa se nikoli ne uresniči
Že vrsto let napovedujejo izginotje fizične trgovine v korist spletnega nakupovanja. Leta 2011 je Harvard Business Review izrazil zaskrbljenost nad prihodnostjo maloprodaje, kakršno poznamo (še vedno navsezadnje) danes, kjer je drugi internetni balon ravnokar eksplodiral in kjer pametni telefoni še niso bili vsakdanji predmet. Če nove tehnologije še zdaleč niso bile običajne, so vseeno že obstajale, vsaj v kolektivni domišljiji: klikni in zbiraj, spletna osebna storitev shopperja ali brezstično plačilo so bili v samem središču s subtilnim tonom. Pisala se je prava apokalipsa, ki je orisala popolnoma digitalizirano distopično komercialno prihodnost, kjer bi prihodnost bil splet in na spletu bi bilo moč dobiti vse kar si človek lahko zaželi.
Sredi preteklega desetletja se je diskurz nekoliko spremenil. Morda manj zaskrbljujoč, pa vendar je kljub temu še naprej redno svaril pred izginotjem poslovnega modela, starega več kot stoletje. Danes smo postavljeni pred dejstvo demokratizacije tehnoloških orodij in aplikacij ter družbenih omrežij, ki vestno lajšajo porast spletnega nakupovanja. Vse novosti in dinamika ob pričakanju novega in lepega svet hkrati povezuje in morebiti celo odklaplja od realnosti. Se spominjate, ko je bil včasih še cel projekt, ko je človek potreboval novo obleko za posebno priložnost? Izbral si je poseben dan samo za nakupovanje, po navadi je bila to sobota in odpeljalo se je v drug kraj. Nakupovanje je bil trenutek socializacije. Vedno smo nanj gledali kot na družabno izkušnjo, bilo je namenjeno preživljanju časa s prijatelji ali družino. Kaj pa danes? Danes je to mogoče storiti v trenutku, brez dogovarjanja in usklajevanja. Ni se nam niti treba usesti v avto, načrtovati poti, iskati parkirnega mesta, ali pa iskati po policah trgovin, vse skupaj je zagotovo bolj ekonomično. Se tudi vam zdi, da je nakupovanja zdaj ekstremno več? Je sploh še kdo imun na skoraj tedenske novosti trgovin, ki ponujajo spletno nakupovanje? V najboljšem primeru prejmemo celo e-mail, ko trgovino svojo spletno stran osveži z novostmi in sprašujemo se, kako naj se človek temu upre? Ali pa ko po napornem dnevu komaj prideš domov, ves sestradan brskaš po napol praznem hladilniku, ker že dva dni odlašaš z odhodom v trgovino pa se spomniš, da se lahko preprosto usedeš za računalnik in poklikaš živila, za katera si želiš, da jih dostavijo pred tvoja vhodna vrata. Ta opcija je še posebej dobrodošla, če tvoja trgovina ni ravno najbolj blizu, ali pa imaš 5 min stran zgolj star Mercator, ki ima na voljo samo nujne sestavine, ti pa si si danes ravno zaželel kruha z drožmi. Priročno, kajne?! Marketing deluje in izjemno dobro vedo, kako nas omrežiti, da eden za drugim postajamo odlični ter zvesti potrošniki. Spletno nakupovanje ima ogromno prednosti, eden najboljših elementov spletnega nakupovanja je, da vam lahko izdelke dostavijo naravnost domov ali na poštni predal. S tem je internetno nakupovanje postalo veliko bolj priročno, saj lahko preprosto poiščete želeni izdelek s katere koli lokacije in z možnostmi, kot je dostava istega dne ali naslednji dan. To vse se bere čudovito in spletno nakupovanje je resnično začelo grizljati tržni delež fizične trgovine s tako hitrostjo, da se zdi njegova prihodnost vedno bolj ogrožena. Skratka, kronika smrti fizičnim trgovinam je bila večkrat že napovedana, vendar se je le počasi uresničevala. Do danes.
Zdravstvena kriza
Kljub vsem dejavnikom, ki jih je bilo mogoče napovedati, takšne preobrazbe ni bilo na vidiku. Preobrazba ni bila posledica zgolj tehnološkega napredka, temveč jo je v veliki meri spodbujal zunanji dejavnik: koronavirus. Podcenjuje se, kako močno je pravzaprav pandemija COVID-19 spremenila potrošniške navade prebivalstva. Medtem, ko je bil digitalni premik res v teku pred letom 2020, so se lani stvari drastično pospešile zaradi zaporednih omejitev, tako rekoč omejitev po vsem svetu.
Se sprašujete, kdo so zmagovalci tega novega ultra povezanega sveta? Seveda veliki igralci v elektronskem poslovanju, katerih infrastruktura je bila že dobro uveljavljena in zato pripravljena prejeti presežek naročil. A tukaj so predvsem spletna mesta, ki ponujajo brezhibno uporabniško izkušnjo. Ta je v času karantene igrala ključno vlogo pri potrošnikih. Pomembno je bilo udobno brskanje, čas nalaganja strani, optimizirano brskanje in dostopnost. To so bili bistveni kriteriji, ki jih je bilo treba upoštevati. In še bolj kot spletna mesta so aplikacije in njihova enostavnost ter hitrost uporabe zelo cenjene. Svetovalno podjetje McKinsey je v poročilu, objavljenem maja 2020 z naslovom "Prilagajanje razmeram v maloprodaji: imperativ kupcev", pojasnil, da je prenos aplikacij med februarjem in aprilom letos poskočil za 11 %, v primerjavi z istim obdobjem leta 2019. Dejstvo je, da bo tehnološki napredek kmalu zagledal svet brezhibnih nakupov in potreba po fizičnem odhodu po nakupih bo izginila. Nova tehnologija 5G bo omogočala nakupovanje v virtualni resničnosti, pametne aplikacije za avtomobile in naprave bodo nakupovanje in storitve naročale in plačevale same in kontekstno nakupovanje se bo v prihodnosti še razvijalo. Kaj pa tisti, ki uživajo v nakupovanju, se vprašate?
Po drugi strani je strah pred virusom spremenil tudi potrošniške navade in zmanjšal čas, ki ga ljudje preživimo v trgovinah.
In če je vse storjeno s čim boljšo varnejšo izkušnjo, nič ne more nadomestiti udobja vaše dnevne sobe. Sodeč po raziskavah, ki so jih opravili pri podjetju McKinsey, je mnogo potrošnikov izrazilo pripravljenost, da še naprej spodbuja spletno nakupovanje tudi po koncu epidemije. 59% vprašanih je reklo, da želijo še naprej promovirati model klikanja in zbiranja, tudi ko se stvari normalizirajo. Po drugi strani pa je 74% anketiranih strank priznalo, da želi nadaljevati z brezkontaktnimi modeli plačil, medtem ko jih je 50% priznalo, da želijo še naprej nakupovati.
In v času, ko določene blagovne znamke, ki še nikoli niso odprle fizične trgovine, dobro poslujejo, se zdi, da ta nova konfiguracija počasi, a zanesljivo spreminja obraz maloprodaje. Nedavno je britanski ASOS res napovedal nakup Topshopa in nekaterih drugih blagovnih znamk skupine Arcadia, vendar je pustil ob strani svoj nakupovalni park, z izjemo morda ikonične vodilne znamke Oxford Circus. Hkrati je Boohoo, ki je prav tako prisoten samo na spletu, umirajočim Debenhamom in preostalemu portfelju Arcadia ponudil obljubljajočo digitalno prihodnost. Po teh prevzemih je Mahmud Kamani, soustanovitelj in izvršni direktor skupine Boohoo, BBC-ju predvsem povedal o svojih načrtih za prihodnost, ki precej obetajo in sežejo dalje od mode. »Naša ambicija je ustvariti največjo tržnico v Veliki Britaniji. Naša pridobitev blagovne znamke Debenhams je zelo strateška, saj predstavlja velik korak k našemu cilju, da postanemo vodilni, ne samo v spletni oblačilni industriji, temveč tudi v novih kategorijah, kot so lepota, šport in notranje oblikovanje."
Ključ za vzdrževanje ravnotežja
Vseeno še vse kaže na to, da je še prezgodaj za trajni pokop fizičnih trgovin. Čeprav je digitalni model danes še posebej priljubljen, po mnenju številnih vodilnih v industriji še ni blizu, da bi postal edini in edinstven. Fizična prisotnost v trgovini je še vedno tista, ki po navadi izboljša numerične rezultate. Hkrati pa še vedno obstaja potreba ljudi, da izdelek pred nakupom začutimo, kar nam omogoča, da se za nakup lažje odločimo. Študija, ki je bila izvedena leta 2018, je takrat pokazala, da je odprtje trgovine povečalo spletni promet zadevne blagovne znamke za skoraj 37 %. Kar nakazuje na pomemben zagon, ki bi ga bilo škoda spregledati.
Švedski H&M, ki je januarja lani napovedal zaprtje 350 trgovin, danes namerava še naprej zasedati več lokacij. "Skupina H&M trenutno doživlja resnično preobrazbo, da bi še bolj izpolnila pričakovanja svojih strank," je pojasnila Kahina Larichi, vodja korporativnega komuniciranja blagovne znamke na to temo. "Razmere v zvezi s COVID-19 samo pospešujejo digitalizacijo, ki smo jo že začeli pred začetkom pandemije. Še naprej povezujemo naše trgovine in digitalne nakupovalne kanale, da se bolj osredotočimo na oblikovanje vsekanalne strategije. Naše trgovine še naprej igrajo ključno vlogo pri kupčevi izkušnji in želimo se prepričati, da so na pravih mestih. Nenehno optimiziramo svojo trgovsko mrežo, kar bo pomenilo, da se bodo nekatere trgovine sicer zaprle (večinoma na zrelih trgih), okrog 100 pa jih bo odprlo svoja vrata. V prihodnosti bomo morali biti še hitrejši in bolj prilagodljivi pri svojem delu, da bomo povečali razpoložljivost svojih izdelkov v vseh naših distribucijskih kanalih." Nam se zdi, da danes še nihče ni rekel zadnje besede, tudi dobre stare trgovine se širijo in dalje odpirajo svoja fizična vrata. Morda pa bomo imeli še nekaj časa oboje, nakupovanje preko spleta in tisto pravo, tradicionalno nakupovanje, iz katerega radi naredimo popolno izkušnjo in lep dogodek. Tradicionalno nakupovanje ima svoj čar in nihče se mu še ni pripravljen zares odpovedati.
Prevedeno po članku z Elle France.
Fotografije: Profimedia