6 ključnih nasvetov za uspešno zanositev še preden prične par aktivno delati na zanositvi

11. 6. 2023
6 ključnih nasvetov za uspešno zanositev še preden prične par aktivno delati na zanositvi (foto: Profimedia)
Profimedia

Alison Kogoj, icencirana svetovalka za naravno plodnost z večletnimi izkušnjami, sistemsko-relacijska terapevtka, dipl. med. sestra, predavateljica in samostojna podjetnica, pravi, da ženske in pari, ki pri njej iščejo pomoč in nasvet, pridejo kar v 70 % z razlogom, ker želijo izboljšati svojo plodnost in reproduktivno stanje, da bi zanositev lahko dosegli naravno. Zdi se kot, da se vse bolj prebuja zavedanje o pripravi telesa na zanositev, poleg tega pa si skoraj vsak par sprva želi poskusiti to doseči na naraven način.

Da bi par lahko povečal možnost za uspešno zanositev, je priprava telesa za ta veliki dogodek izjemno pomembna. Poleg tega pa se žensko telo s tem pripravlja tudi na obdobje nosečnosti in obdobje po porodu. Alison Kogoj je v nadaljevanju izpostavlja šest področij, na katera je smiselno pogledati in jih po potrebi tudi izboljšati, še preden prične par aktivno delati na zanositvi. Za uspešno zanositev in nosečnost je pomemben zdrav življenjski slog. To pa vključuje zdrave prehranjevalne navade, telesno aktivnost, obvladovanje stresa, opustitev slabih razvad in nadzor nad kronično boleznijo.  

Knjiga Želiva si dojenčka Alison Kogoj: Obvezno branje za vse pare, ki hodijo po poti izzivov plodnosti

Zdrave prehranjevalne navade in zanositev

Prehrana naj bo raznolika in bogata. Naj vključuje dovolj zdravih maščob, kalorij, beljakovin in proteinov, sestavljenih ogljikovih hidratov, vlaknin, fermentiranih živil, sadja, zelenjave, zelišč in začimb. Dobro pa se je izogibati enostavnim ogljikovim hidratom in sladkorju, sladkim pijačam, slanim prigrizkom, mastni in hitro pripravljeni hrani in hrani, ki že pripravljena stoji v plastični embalaži. Poleg tega pa je pomembno, da so obroki smiselno razporejeni preko celega dne, kar vključuje od 3 do 6 večjih in manjših obrokov na dan. Takšen način namreč pripomore k ustrezni ravni inzulina v krvi, kar ugodno vpliva na ustrezno ravnovesje tudi spolnih hormonov.

V kolikor se srečujete s kakšnimi bolj specifičnimi težavami ali kroničnimi boleznimi, se je dobro individualno posvetovati tudi s strokovnjakom, ki vam bo svetoval in vas podprl glede na vaše stanje, potrebe in želje.

Telesna aktivnost in zanositev

Telesna teža in telesna aktivnost imata prav tako vpliv na reproduktivno zdravje, kar velja za oba spola. Možnosti za zanositev so večje, kadar je telesna teža v mejah normale glede na višino posameznika. Optimalen indeks telesne mase (ITM) je v razponu med 19 in 25.

Ženske s prekomerno telesno težo pa so bolj podvržene motnjam "hipotalamus-hipofizno-ovarijske osi" in pogosto trpijo zaradi motenj menstruacije (neredni menstrualni ciklusi, boleče menstruacije, obilne krvavitve, odsotnost ovulacije). Pri povečani telesni teži pogosto prihaja tudi do neravnovesja v krvnem sladkorju in prevelike proizvodnje estrogena, kar povzroča motnje pri zorjenju jajčnih celic (odsotnost ovulacije) ter neustrezno zadebeljevanje endometrija (oplojena jajčna celica se ne more vgnezditi v maternično sluznico).

Težava se pojavlja tudi pri prenizki telesni teži oziroma pri prenizkem ITM. Pri ženskah, ki imajo ITM nižji od 18, se pojavi odsotnost ovulacije in izguba menstruacije, saj se količina maščobnih celic v telesu tako zmanjša, da se ustavi izločanje hormonov, ki urejajo delovanje jajčnikov. Ob odsotnosti ovulacije je zanositev nemogoča in v tem primeru se stanje ne izboljša niti ob dodajanju hormonov.

Ženske, ki niso nič telesno aktivne ali pa se srečujejo s previsoko telesno težo naj razmislijo o uvedbi gibanja vsaj trikrat tedensko. Ženske, ki so intenzivno telesno aktivne, pa naj telesno aktivnost zmanjšajo.

Stres in zanositev

Ena izmed razsikav je pokazala, da lahko prekomerna izpostavljenost stresu podvoji neuspešnost zanositev. Ženske, ki so podvržene visokemu nivoju stresa imajo tako dvakrat manj možnosti, da bodo v naslednjem letu dosegle zanositev, v primerjavi z ženskami, ki niso izpostavljene stresu. Pri ženskah, ki so pogosto ali neprestano izpostavljene stresu, ima nadledvična žleza veliko dela, saj nenehno izloča hormone, ki skrbijo za odziv "boj ali beg".

Ob dolgotrajnem povečanem izločanju stresnih hormonov prihaja tudi do neustreznega ravnovesja med spolnimi hormoni, kar lahko rezultira v motnje ovulacije in druge motnje reproduktivnega sistema. Poleg tega pa lahko visoka raven kortizola hitro povzroči porušenje imunskega sistema.

Če ste pogosto pod stresom ali preobremenjeni, si večkrat na teden poiščite aktivnost, ki vas bo umirila in odtegnila od dela in skrbi, npr.: sprehod v naravo, pričnite z redno meditacijo ali jogo, privoščite si sproščujočo kopel. Zelo pomemben je tudi zadosten in kakovosten spanec, saj se med tem tvori hormon melatonin, ki pomembno vpliva tudi na ustrezno tvorbo in ravnovesje spolnih hormonov.

Slabe razvade in zanositev

Opustite kajenje in pitje alkohola, zmanjšajte vnos kofeina.

Cigaretni dim vsebuje več kot 4.000 kemikalij in je povezan s številnimi zdravstvenimi zapleti, od srčno-žilnih bolezni do hormonskih motenj. Ugotovili so, da imajo kadilke večje tveganje za težave pri doseganju spočetja v primerjavi z nekadilkami. Pri kadilkah je bila pogosteje opažena zmanjšana zaloga jajčnih celic, pomanjkanje plodne sluzi in prekratka lutealna faza menstrualnega ciklusa. Zabeležili so tudi negativne vpliva kajenja na jajcevode in maternico, prav tako pa naj bi bile kadilke bolj nagnjene k izvenmaternični nosečnosti.

Pri ženskah in moških, ki pogosteje uživajo alkohol so ugotovili, da zanositev dosežejo težje kot zmerni in občasni uživalci alkoholnih pijač. Alkohol bistveno pripomore tudi k temu, da se v telesu nakopiči več škodljivih snovi, kot pa jih zmore telo sproti izločati. Pri ženskah to dviga estrogen, kar zavira ovulacijo, pri moških pa vpliva na poslabšano gibljivost semenčic in zmanjšano število le teh.

Uživanje kofeina je povezano s povečanim tveganjem za prekinitev nosečnosti. Kofein med drugim zmanjša sposobnost telesa za absorbcijo železa, ki je pomemben mineral za zdravo nosečnost. Priporočena dnevna količina pijač, ki vsebujejo kofein je do 200mg/dan, še boljša pa je zamenjava kave za brezkofeinsko kavo ali okusen čaj.

Uredite svojo diagnozo

V kolikor se srečujete s sladkorno boleznijo, z visokim krvnim tlakom, z boleznijo ščitnice, s PCOS, endometirozo ali s kakšno drugo kronično boleznijo, se pred načrtovanjem nosečnosti posvetujte s svojim zdravnikom ali ginekologom. Seveda to ne pomeni, da v teh primerih zanositev ne pride v poštev. Pomembno pa je, da je vaša bolezen pod kontrolo, da je urejena terapija, ki vam jo je svetoval zdravik, da so izvidi v mejah normale, vi pa ob tem nimate zdravstvenih zapletov in skrbite za svoje zdravje tudi z ustreznim življenjskim slogom.

Ob rednem jemanju nekatere terapije se zanositev odsvetuje, zato se glede načrtovanja nosečnosti še pravi čas pogovorite s svojim zdravnikom, da vam lahko terapijo ustrezno zamenja oziroma prilagodi.

Začnite spremljati svoj menstrualni ciklus

Začnite spoznavati, razumevati in spremljati vaš menstrualni ciklus! Ja, prav ste prebrali. S pomočjo opazovanja indikatorjev plodnosti kot so vaginalni izcedki, merjenje bazalne temperature, samopreiskovanje metarničnega vratu ali uporaba ovulacijskih testov, se lahko naučite iz menstrualnega ciklusa določati plodno okno in s tem predvideni čas ovulacije. S spolnostjo v plodnem oknu pa bistveno povečate možnost za uspešno zanositev.

Vse, kar mora ženska vedeti o menstrualnem ciklu: Oglejte si video, v katerem Alison Kogoj poda nekaj uvodnih besed o zdravem ciklu menstruacije in spremljanju menstrualnega cikla ter pojasni, kako je sam cikel ob postavljeni diagnozi lahko spremenjen, kaj vse to pomeni za žensko zdravje in njeno menstruacijo.

Knjigo Želiva si dojenčka lahko naročite tukaj.

Aplikacijo z menstrualnim koledarčkom za spremljanje menstruacije ob načrtovanju zanositve si zagotovite tukaj.

Novo na Metroplay: "Ni potrebe, da je glavna junakinja vedno popolna, vitka in prekrasna ženska." | Gaja Filač