Instagram je po svojem konceptu mrtev. Ne služi več samemu sebi, postal je suženj denarja in sponzorskih objav.
Sedim na fotelju, in čeprav bi v tem času lahko prebrala dobro knjigo ali se celo pošteno naspala, s prstom drsim po zaslonu in pregledujem zadnje objave na Instagramu.
Še pred dvema letoma sem navdušeno spremljala vse, kar me je nagovarjalo, zdaj pa zdolgočaseno drvim po zaslonu in upam, da čim prej dosežem 'dno'. Neskončnost tulipanov in deklet, sedečih za mizo z ravno prav iztegnjenimi nogami ob svojem popoldanskem kapučinu, me zdrami in premami, odločim se za majhen eksperiment.
Je mogoče, da si v času, ko slavimo individualnost v vseh pogledih življenja, res želimo ene in iste vsebine ter lastnega poenotenja z instagramsko že klonirano množico?
Postavim si vprašanje, koliko objav na Instagramu v tem dnevu bi lahko označila za avtentične in navdihujoče, takšne, ki jih v enaki kompoziciji, z enakim barvnim filtrom in v enaki oblačilni kombinaciji nisem videla vsaj že trikrat, takšne, ki bi se me dotaknile tudi z vsebino.
Vse so čudovite v tistem karirastem krilu in bež puloverju, z dlanjo si sežejo v skrbno oblikovano pričesko, skrivnostno se nasmihajo mimo kamere, medtem ko je poslopje zgradbe, pred katero se fotografirajo, ravno prav nevpadljivo in hudo podobno kulisam vseh večjih metropol.
Lepo in prav, a kaj ko se mi dozdeva, da namesto desetih različnih profilov gledam enega in istega.
Njihova vzornica bi bila ponosna. Toliko identičnih posnetkov jim ne bi uspelo uloviti niti v 50. in 60. letih prejšnjega stoletja, ko so modni trendi narekovali tudi oblikovanje osebnega stila. V tem trenutku se spomnim pripombe prijateljice, ki se lahko pohvali z iskrenim Instagramom: »Le zakaj bi sledila 'sledilki', če lahko sledim originalu?«
Da je dekle v lastnem newyorškem stanovanju s svojo ogromno garderobno sobo, v kateri ne manjka oblikovalskih podpisov, nekdo, ki ga je vredno slediti zgolj zaradi tega, ker tako dejansko živi, nima smisla razpravljati.
Vsakemu razumnemu sledilcu pa je ob tem tudi brez kančka zavisti jasno, da je takšen življenjski stil za domačimi stenami zgolj utopija. Je pač prva in edina. Na tej točki ne oporekam estetsko zabeleženemu pogledu na življenje, dolgočasi me le enoličnost, ki trenutno očitno vlada na Instagramu.
Uspešnih in manj uspešnih poskusov ujeti in posneti življenje tega istega dekleta iz New Yorka, pa v večini primerov ne morem označiti več niti za ironijo.
Kopiranje vsebine in potvarjanje resničnosti ni samo slovenska bolezen, je sindrom nove generacije, ki upa, da si bo z ravno pravšnjimi kodri, bež filtrom ter skledo skladno zloženih jagod in koščkov banan izborila prihodnost in finančni uspeh na Instagramu, tako kot so si ju pred njimi #Stylequeen, #XoxoTravel ali #Missfashion.
Skrbno upošteva njihova pravila in nasvete, kdaj objaviti fotografijo, kako svoj obraz nastaviti dnevni svetlobi, kakšne oblačilne kombinacije so najbolj zaželene, pred katero znamenitostjo se fotografirati, ob tem pa pozablja, da nekoč zanimivo platformo spreminja v dolgočasen klon.
Svojo možnost postati nekdo, ki bi stopil iz vsesplošne sivine Instagrama in ponudil nekaj zanimivega (lovci na vplivneže so ali še bodo število všečkov zamenjali za kakovostno vsebino), pa z vsako novo 'skopirano' objavo zmanjšuje na minimalno.
Koliko rožnatih balonov na Tromostovju in sladic v bližnji slaščičarni lahko Instagram še prenese?
Če dobro pomislite, boste hitro ugotovili, da ste se ob tej isti sladici znašli tudi sami, in čeprav je bila kava ravno prav vroča, tortica pa se ob koncu fotografiranja ni sesedla v utrujeno gmoto, vaš popoldanski klepet na fotografiji nikoli ni bil tako 'sladek', kot je njihov. Bi vas presenetilo, da se tudi one zjutraj ne zbudijo seksi zavite v snežno belo rjuho, medtem ko jih na pladnju že čakajo dišeč rogljiček, pomarančni sok in nova kremica za oči? To je le ena od potegavščin neresničnega življenja na Instagramu, ki, roko na srce, resno začenja ogrožati tako samopodobo kot življenjske cilje mladih.
Preberite komentarje pod takšnimi objavami in hitro vam bo jasno, da jih polovica misli, da so popoln zajtrk v postelji in skrbno naviti lasje samoumevna sreča, če te zasleduje vsaj deset tisoč sledilcev. Še pred petimi leti so se dekleta opredeljevala kot bodoče veterinarke, piarovke ali frizerke, danes pa sanjajo (samo še) o tem, kako bodo postale instagramske vplivnice ali 'youtuberke'.
Svet ne potrebuje še ene Gigi, Kendall ali Chiare ali milijon brezhibno kloniranih instagramskih profilov, ki vas ob vsakem letnem času prepričujejo s svojim 'avtentičnim' pogledom na svet.
Razumno zamahnete z roko ob čudežnem prašku za odstranjevanje vseh madežev, medtem ko vam rožnati filter, ki je v resničnem življenju prej izjema kot resničnost, ne da miru. Vsakdo, ki je kdaj obiskal Pariz, ve, da ob Seni zoprno piha in da je verjetnost, da stopiš na pasji kakec, veliko večja, kot da zaužiješ spodobno kosilo po normalni ceni. Pa ste že kdaj videli rjav zmazek na njihovem rožnatem podplatu? Napočil je čas, da se nehate spraševati, zakaj samo vam ne uspe pod okriljem zatemnjenih oblikovalskih sončnih očal brati zadnje aktualne knjige o stilu v hrupni, a zelo fotogenični kavarni.
Opravičilo, da ljudje po napornem delovniku radi posegamo po všečni vizualni tolažbi, se počasi razblinja kot mehurčki v kozarcu toplega šampanjca, ki še vedno čaka na popolni posnetek. Pravzaprav jih vedno več opreza za resničnim življenjem. Ni edina, a je zato toliko bolj resnična: Eva Chen.
Kljub svoji funkciji modne direktorice za sodelovanja na sedežu Instagrama v New Yorku in dejstvu, da sodi med pomembnejše svetovne vplivnice, medtem ko se v zakulisju druži z Anno Wintour in velikimi oblikovalskimi imeni, brez težav objavi pravkar pobruhano majico, počeno kapilaro, ki jo je pridelala pri zadnji pljučnici, in hčerko, ki tlači gnilo jabolko v njeno najnovejšo Chanelovo torbico.
V Parizu se nikoli ne fotografira na stopnicah pred Eifflovim stolpom, v Londonu ne objavlja kvot o sreči, njene oblačilne kombinacije pa so moderne in uporabne. V snežnem metežu oblečena v obilen smučarski kombinezon brez težav pozira pred najbolj fotogenično stavbo v srcu Manhattna. In ko na insta zgodbah prizna, da se celo njeni mami zdi, da bi morala objavljati več modnih prizorov namesto kokoši s podeželske kmetije njenega moža, ji sledilci odgovorijo, da obožujejo prav kokoši.
Enoličnost in neavtentičnost objav na Instagramu sta fotografinjo Darby Cineros že pred leti spodbudili k ustanoviti profila @socialitybarbie, kjer je želela z najbolj ikonično modno lutko na ironičen način prikazati absurdne trende na tem družbenem omrežju.
Barbi se je v vlogi glavne junakinje pojavljala v vseh zaželenih 'življenjskih' situacijah Instagrama, medtem ko ste lahko v pripisu prebirali njene duhovite izjave, ki v velikih primerih prikazujejo zamolčano ozadje ustvarjanja zgodb, na primer: »Na poti v službo sem se ustavila vsakih pet metrov, da sem lahko fotografirala skodelico kave in svoje nove čevlje. Zamudila sem zgolj 15 minut.«
V le 22 tednih si je blondinki uspelo priboriti več kot milijon sledilcev. Z ugotovitvijo, da je Barbi na Instagramu svoje delo opravila več kot uspešno, saj nas je kar nekaj začelo razmišljati o motivih, zakaj objavljati fotografije popolnega instagramskega življenja, je avtorica konec leta 2015 račun preprosto zaprla.
Na eno oko lahko vedno zamižim, ko vem, da popolno objavo narekuje mašinerija marketinga, lastnica profila pa lahko končno zasluži nekaj denarja. In če sama vsebino po načelu dam-daš hitro in brez izjeme zaznam, jo, sodeč po komentarjih, drugi zaužijejo, ne da bi jih na to kdo opozoril. Si predstavljate, da bi v vseh vaših priljubljenih nanizankah glavni junaki vsakih pet minut poprijeli za aktualno kremo proti gubam? Nekdo vas vleče za nos, in to znova in znova. O etiki sodobnega oglaševanja bi se lahko še pogovarjali, kajne?
Za zaključek ne bom ugovarjala dejstvu, da lahko na Instagramu vsakdo objavlja, karkoli želi, niti temu, da je popoldanska kava resničnost večine uporabnikov, a vizualnemu serviranju, da jo prav vsi spijemo na enak, Instagramu privlačen način, bom odgovorila z gumbom nehaj slediti.
Napisala: Petra Windschnurer
Fotografije: Profimedia
Preberite še: Balerinke so nazaj, le da jih letos nosimo kot Karlie Kloss!
Priporočamo tudi: TA preprosti test razkriva, ali kratki lasje pristajajo vašemu obrazu!
Novo na Metroplay: Žan Serčič o glasbenem ustvarjanju, ohranjanju zasebnosti in spremembah