Kreativno in trajnostno: Razvoj upcyclinga v modni industriji

1. 4. 2023
Kreativno in trajnostno: Razvoj upcyclinga v modni industriji (foto: Profimedia)
Profimedia

V porastu je proces predelave že uporabljenih materialov v nove, unikatne produkte.

Pojem recikliranje se nanaša na proizvodnjo novih izdelkov iz predelanega in ponovno uporabljenega materiala. "Upcycling" oziroma večvrednostno recikliranje pa simbolizira koncept krožne mode in pomeni pridelavo novih, uporabnih izdelkov iz recikliranega odpadnega materiala. »Upcycling« v modni industriji je torej okoljsko ozaveščena izdelava novih kosov iz rabljenih materialov, ki so lahko karkoli od oblačil pa do časopisov in plastenk. S šivanjem, krojenjem ter različnimi proizvodnimi metodami lahko na trajnosten način ustvarimo edinstvene, prenovljene artikle; šal lahko na primer postane majica, pločevinke kavbojke, usnjen kavč pa jakna. 

Izraz "upcycling" se je prvič pojavil v arhitekturni reviji Salvo leta 1994, ko je mehanski inženir Reiner Pilz dejal, da potrebujemo "upcycling", zaradi katerega so novi produkti kakovostnejši od tistih, iz katerih so bili izdelani. Kljub poznemu poimenovanju tega koncepta pa je večvrednostno recikliranje v umetnosti in modi množično prisotno že od druge polovice 20. stoletja. V času druge svetovne vojne je zaradi pomanjkanja blaga predelava odpadnih artiklov v oblačila postala ključnega pomena. Ljudje so oblačila šivali iz vojnih materialov, kot je na primer padalska svila, ter iz odej, zaves in ostalega tekstila, ki so ga našli v hiši. V začetku štiridesetih je britanska vlada naznanila zmanjšanje proizvodnje in porabe civilnih oblačil, da bi lahko surovine v pomanjkanju ter tovarniško delovno silo namenila potrebam vojske, ki je takrat predstavljala četrtino ljudstva. Sprožili so kampanjo "Make Do and Mend", ki je državljane preko nasvetov glede pranja, shranjevanja in podaljševanja obstojnosti oblačil spodbujala k njihovi dolgotrajneši uporabi. S koncem vojne in izboljšavo ekonomskega stanja so bile zahteve po večvrednostnem recikliranju občutno manjše. Trend se je za nekaj časa umaknil iz komercialne modne sfere, v katero je spet prodrl v začetku osemdesetih let, ko se je Velika Britanija soočala s hudo recesijo. Ideja predelave oblačil je ponovno postala privlačna in varčna alternativa nakupovanju novih kosov, ljudje pa so začeli svojo identiteto izražati s kombiniranjem predelanih in prilagojenih oblačil, ki so jih nosili njihovi starši in stari starši. 

Nakupovanje ter predelovanje oblačil iz druge je postalo razširjen trend, ki je bolj kot iz nuje ostal popularen zaradi svoje estetike in trajnostnosti. Mladi so namesto tipičnim trendom, ki jih v istem obdobju in rahlo različnih variacijah nosijo mnogi, začeli slediti tistim, ki so jim omogočali večjo svobodo in več eksperimentiranja. Želja po drugačnosti pa ni bila njihovo edino vodilo. Naraščajoče zavedanje o negativnem vplivu modne industrije na okolje in izkoriščane delavce je ljudi spodbudilo k raziskovanju bolj odgovornih modnih alternativ. Ta sentiment je intenzivno zopet oživel med pandemijo koronavirusa 2020, ko je "upcycling" zajel tretji val izjemne, še trajajoče priljubljenosti. Ljudje so v času globalne nesigurnosti in nestabilnosti prevrednotili svoje vrednote ter dodaten prosti čas usmerilil v domiselno predelovanje oblačil. Negativne okoljske posledice hitre mode so postale glasnejše in še resnejše, zagon za modno ekspresivnost se je po zaprtju javnega življenja okrepil, ideja  večnamenskosti enega samega produkta pa je zato postala še privlačnejša. Pomena večvrednostnega recikliranja se zaveda tudi vse več modnih znamk, med njimi Balenciaga in Dolce & Gabbana, ki v svoje kolekcije dodajajo "upcycled" kreacije. 

Novoustvarjeni "upcycled" kosi so boljše kakovosti od izhodiščnih produktov ali materialov, iz katerih so bili izdelani, prav tako pa so popolnoma unikatni. Širitev večvrednostnega recikliranja omejuje okoljsko škodo, ki jo povzroča modna industrija in njena potratnost ter prihrani materiale in vodo, ki bi bili potrebni za izdelavo novih kosov. Hkrati torej zmanjšuje količino porabljenih surovin in odpadnega materiala ter tudi odvečnih oblačil, ki bi bila odvržena na odlagališča. "Upcycling" pa ne pooseblja in promovira le okoljske ozaveščenosti, temveč tudi socialno. Je etična, edinstvena in kreativna modna izbira.

Pripravila: Lara Lovrič

Fotografije: Profimedia

Preberite še: 10+ neverjetnih koristi, ki jih bo deležno vaše telo, če boste vsak dan pojedli dve zreli banani

Priporočamo tudi: To je najboljša francoska manikira: Klasičen odtenek in negovani nohti so ključ do popolnega videza, na katerega stavijo Francozinje

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc