Hanan Bešović s svojo pronicljivo analizo, humorjem in bogatim poznavanjem modne zgodovine dokazuje, da je moda lahko hkrati umetnost, zabava in kritično ogledalo družbe.
Hanan Bešović je eden najuspešnejših modnih kritikov, katerega profil na Instagramu beleži skoraj pol milijona sledilcev.
@ideservecouture, kjer resnično zelo duhovito in poznavalsko komentira modni svet, je britanski Vogue uvrstil na ožji seznam profilov na Instagramu z najbolj sočno modno vsebino. Hanan pa je pred kratkim ustanovil še profil v hrvaškem jeziku @onajstopricaomodi, kjer komentira tudi modno dogajanje v širši regiji, med drugim stil slovenske pevke Senidah, za katero meni, da je fenomenalna.
View this post on Instagram
Zaupajte nam, kako se je začela vaša modna pot. Zakaj ravno moda in kaj ima moda, česar recimo šport in hotelirstvo nimata?
Za modo sem se začel bolj resno zanimati, ko sem bil star 20, ko sem si na zaslonu prvič ogledal modno revijo. Na njej je bila predstavljena McQueenova kolekcija Platos Atlantis za pomlad in poletje 2010. Od takrat spremljam vse, kar je povezano z modo. Profil @ideservecouture sem ustanovil in na njem objavljal modno vsebino v obdobju covida 19 in zdaj, pet let zatem, smo tu. Zakaj moda? Ker sta v modi kreativnost in lepota, ki ju premore malo drugih panog. Vizualno je to zagotovo najbolj impresivna panoga, a je tudi panoga, v kateri se skrivajo ekonomija, družbene vede, psihologija ter številne druge stvari, na katere ljudje ob omembi mode ne pomislijo.
Sami sebe imenujete modni komentator. Kakšna je razlika med tem in modnim kritikom, modnim vplivnežem, modnim poznavalcem?
Iskreno povedano, nimam natančne definicije modnega komentatorja, saj je nekakšna kombinacija vsega. Razlika med komentatorjem in vplivnežem je v tem, da vplivnež svojo platformo zasnuje na sebi, moda pa ima drugotno vlogo. Pri modnem komentatorju je moda v ospredju, jaz pa sem v stranski vlogi. Govorim o vsem, kar se v modi dogaja, od komentiranja novih kolekcij do poslovnih odločitev. Modne komentatorje večinoma postavljamo v isto kategorijo kot modne kritike in razumem, zakaj. Ne obotavljamo se povedati, kaj si mislimo o kolekciji, tako kot kritiki. Modni komentatorji so nekako najnovejši del modne industrije.
View this post on Instagram
Zelo mi je všeč vaš humor, črni humor, ki je pogosto del vaših modnih komentarjev. Zakaj se mode lotevate na ta način?
Ker se le redki mode lotevajo na tak način. Moda je za moj okus preresna. Seveda so trenutki, ko moramo biti resni, a če po tem ni potrebe, zakaj siliti v resnost. Govorimo o torbah in kateri odtenek rožnate je najlepši – mislim, da to ni vabilo k resnosti. Vedno pravim, da je modna industrija industrija ega, kjer imajo vsi radi vse, ker želijo biti del tega modnega sveta. Rad vidim, da se ljudje smejijo ter da je v tako resnih krogih tudi nekaj sproščene energije. Moj humor ni za vsakogar, a za zdaj od številnih dobivam precej dobre odzive.
Po drugi strani pa so vaši komentarji o modi zelo poučni. Včasih se zdi, kot da imate zgodovino mode in arhive velikih oblikovalskih hiš v malem prstu. Kje ste pridobili vse to znanje?
V knjigah in prebiranju vsega drugega, vsebinsko povezanega z modo. Mislim, da se še vedno lahko marsičesa naučim, in če imaš nekaj tako rad kot jaz modo, si prizadevaš to znanje usvojiti. Zanima me vse o oblikovalcih, o njihovih začetkih, kje so oblikovali prej, rad poznam vse podrobnosti, povezane s kolekcijo in zgodovino mode. Predvsem rad raziskujem zgodovino mode, saj ima ta res veliko neizpovedanih zgodb, ki so zelo zanimive.
Zaradi tega preprostega pristopa se zdi, kot da ne želite biti oblikovalec mnenj, čeprav to ste. Mogoče se prav po tem razlikujete od preostalih modnih komentatorjev.
Zelo mogoče. Pred dnevi sem slišal, da nas je nekdo iz modne industrije poimenoval mnenjski voditelji, kar razumem. Delimo svoje mnenje, in to je odlično, a menim, da mora biti vsako mnenje utemeljeno. Ko sam izrazim svojega, ga utemeljim s primeri in povem, zakaj tako mislim. Če bi moral govoriti samo zato, da nekaj povem, bi bil raje tiho.
Zakaj vas moda tako navdušuje? Kaj je na njej, da brez oklevanja skočite na letalo in odletite na modno revijo na drug konec sveta?
Zame je to kot koncert, ki se ne bo nikoli več ponovil. Beyoncé potuje na vse celine in nastopa, modna revija pa je nekaj, kar se zgodi le enkrat. Na njej vidiš ustvarjalnost in zgodbo nekoga in hočeš nočeš tako postaneš del modne zgodovine. Zato je to kot predstava, gledališče s samo eno predstavo.
Ali obstaja plačilo, za katero bi podali navdihujoč komentar o nečem, kar vam ni všeč?
Zelo težko. Zavrnil sem sodelovanje z znanimi oblikovalci, ki jih ne podpiram. Čeprav mislim, da je nekaj lepote v vsem, tudi v najgrših stvareh. Ampak zelo zelo težko bi izrazil navdušenje nad nečim, kar mi ni všeč.
Pa obstaja kakšna modna tema, dogodek ali oseba, ob kateri se še vedno zadržite in ne komentirate?
Ne, tu sem zato, da komentiram, povem dobre in slabe stvari o modi. Torej komentiram kolekcije, ki so lahko odlične, a komentiram tudi kontroverzne stvari. Ko se je na primer zgodil škandal Balenciaga, sem komentiral tudi to, saj se je takrat govorilo samo o tem. Ali moram vse komentirati? Ne. Ali mi uspe vse komentirati? Ne. Si želim vse komentirati? Da. Ni nujno, da se ljudje strinjajo z mano, a to je moje mnenje.
Kje najdete navdih za svoje duhovite in pronicljive modne meme in komentarje?
Ah, ko bi le vedel, bi bilo to odlično. Vem, da je to morda neumen odgovor, toda v resnici navdih pride sam. Ko je kolekcija dobra, je res preprosto govoriti o nečem, kar ti je všeč. Ko je kolekcija slaba, pa je še bolje, saj šale pridejo same od sebe. Sem oseba, ki živi na internetu, tako da mi le redko kaj uide, sem kot modni big brother – vse vidim.
View this post on Instagram
Ste se kdaj soočili z negativnim odzivom na vaše komentarje? Kako se spopadate s takimi situacijami?
Da, velikokrat. Od tega, da me modni uredniki niso želeli pozdraviti, ko so nas ljudje spoznavali, do tega, da so me ekipe modnih oblikovalcev omalovaževale v sporočilih. Bilo je že marsikaj, a, po pravici povedano, me to ne prizadene preveč. Če se hočejo jeziti, ker jim moje mnenje o kolekciji ni všeč, imajo vso pravico, tako kot imam jaz vso pravico povedati svoje mnenje. Nisem tu, da bi komu uničil kariero, tu sem, da izrazim mnenje. Če menijo, da jim nameravam uničiti kariero, je to njihova težava.
Kako se soočate s kritiko oziroma ignoranco ljudi, ki prav tako delajo v svetu mode?
Mislim, da vsak dela tako, kot misli, da je najbolje. Res mi je vseeno, kaj počnejo drugi ljudje in kako to počnejo. Našel sem svoje občinstvo, ki mi ustreza, publiko, ki razume moj smisel za modo in humor. Če me želi kdo kritizirati, ima vso pravico. Ne maram nobene vrste cenzure. Čeprav vem, da sem na več črnih seznamih, ko gre za revije, spim povsem mirno.
Zakaj ste se odločili svoje modno komentiranje razširiti na profil @onajstopricaomodi, kjer v svojem maternem jeziku komentirate modno in pop dogajanje na Balkanu in po svetu? Zaradi jezika? Vedno so se mi zdele komedije v srbskem ali hrvaškem jeziku bolj smešne od tistih v slovenščini ali angleščini.
@onajstopricaomodi je prostor, kjer se zbiramo Balkanci. Profil sem oblikoval, ker vem, da je veliko ljudi z Balkana, ki me spremljajo in želijo imeti nekaj svojega. Zato sem se opogumil in ustvaril profil, kjer komentiramo vse. Resda na Balkanu ni toliko rdečih preprog in dogodkov, a vedno se najde kaj, kar lahko pokomentiramo. Zadnje čase je ta profil mesto, kjer se samo norčujem, in ljudje so zelo pozitivni glede tega, zato sem res hvaležen.
Katere ključne razlike vidite med svetovno modno sceno in balkansko?
Na Balkanu se preveč pozornosti posveča temu, kaj bodo rekli ljudje, kar močno omejuje ustvarjalnost. Svetovna moda spodbuja kreativnost in individualnost, medtem ko ima Balkan sindrom, da si vsi želijo biti podobni, samo da se vklopijo.
Čigav modni stil cenite na Balkanu in na primer v Sloveniji?
Omeniti moram slovensko modno boginjo – Senidah. Očaran sem nad njeno glasbo, predstavitvijo in modnim izrazom. Ženska preprosto fenomenalno razume modo. Na isti ravni je z Jeleno Karleušo, ki v modi res prednjači. So pa tudi druge ženske, kot je Severina, ki se znajo dobro obleči, Seka Aleksić v zadnjem letu ali dveh nosi resne modne kose, pa tudi Nataša Bekvalac. Na modni sceni imamo več žensk, ki vedo, kaj počnejo.
Kako bi opisali svoj osebni modni slog in kako se je razvijal skozi leta?
Moj modni slog je nekaj, kar sem gradil leta in se še gradi. Mislim, da je skrivnost v tem, da poskusiš vse in vidiš, kaj ti ustreza. Če nekaj pristaja meni, še ne pomeni, da pristaja tudi tebi. Rad imam hlače z visokim pasom, nekateri jih ne marajo, in oboje je normalno. Če želite najti svoj slog, morate poskusiti več stvari in po potrebi delati napake.
Kako ostati pristen kot modni komentator?
Povejte, kar mislite, a vljudno. Čeprav mi kolekcija ni všeč, bom to vedno povedal na dostojen način. Poznam komentatorje, ki bodo izdelek označili za smet, a menim, da je to nepotrebno. Kolekcija je morda slaba, a na koncu je to vizija znamke, oblikovalca. Ni nujno, da je vsem všeč, to pa še ne pomeni, da ustvarjalca oziroma oblikovalca ne bi smeli spoštovati. Mislim, da ljudje razumejo, kdaj nekdo dela nekaj samo za klike.
Trendi, ki bi jih radi pozabili in nikoli več vrnili v modo, in kaj bi radi videli na obiskovalcih Dubrovnika to poletje?
Mislim, da ni treba ničesar prepovedati. Moda se gradi iz kolekcije v kolekcijo. Spomnim se, ko so prvič pojavili crocsi in so vsi menili, da je to najgrša obutev. Nato pa je na sceno prišel Christopher Kane z okraski na njih, pa Balenciaga in Simone Rocha – in vsi ti crocsi so postajali vse boljši. Morda je nekaj videti grdo, a če je dobro zapakirano, je lahko videti odlično. Kaj želim videti na obiskovalcih Dubrovnika to poletje? Na vseh želim videti dober zaščitni faktor. V Dubrovnik prihajam poleti in se želim vsak dan sončiti na plaži. Poleti imam filozofijo: »Fashion is out, SPF is in!«
Več si preberite v novi ELLE!