WAMI: Podjetniška ideja za rešitev svetovnega problema s pitno vodo

18. 1. 2017

Voda s poslanstvom ...

Wami voda

Slovencem zagotavlja dostop do pitne vode ustavna pravica, medtem pa na svetu kar 663 milijonov ljudi živi brez dostopa do čiste pitne vode.

Situacija se izboljšuje, a zelo počasi. Delno zaradi velikega obsega problema, zelo verjetno pa tudi zaradi pomanjkanja pravih rešitev. Nevladne organizacije ocenjujejo, da povprečen strošek za doživljenjsko oskrbo s pitno vodo znaša 40 ameriških dolarjev na posameznika. Trenutno je brez dostopa do pitne vode 663 milijonov ljudi, torej bi bilo za rešitev problema potrebnih približno 26,5 milijarde ameriških dolarjev. Istočasno se letno proda za približno 160 milijard ustekleničene vode, pretežno v razvitem delu sveta, ob tem pa korporacije iztiskajo zadnji cent dobička, nemalokrat brez obzira na negativne spremembe v okolju. Morda težava ni v prevelikem obsegu problematike oskrbe s pitno vodo, temveč le v prevelikem pohlepu korporacij po dobičku.

Prav zaradi te nepravičnosti se je razvila želja po socialno odgovornem projektu

Ta z vsako prodano steklenico donira 100 litrov vode nekomu, ki jo potrebuje. In rojevati se je pričela podjetniška ideja WAMI (Water with a mission – Voda s poslanstvom). Ustanovitelja podjetja Zoran Janković iz Maribora in Giacomo Stefanini iz Bologne sta se spoznala kot sodelavca v prodaji in marketingu ene izmed multinacionalk v Ženevi. Kmalu sta ugotovila, da imata zelo podobne poglede na globalno problematiko pitne vode in sklenila sta, da skupaj podrobneje raziščeta možnosti, kako pravičneje izrabljati vodne vire.

Odkrila sta model, ki se je že izkazal za uspešnega v ZDA in Veliki Britaniji. Gre za financiranje vodne infrastrukture v razvijajočih državah s sredstvi iz prodaje ustekleničene vode v razvitem svetu. V centralno evropskem prostoru pa blagovnih znamk, ki bi na tak način pomagale izboljševati globalno krizo s pitno vodo, še ni bilo. Zoran in Giacomo sta izračunala, da bi lahko s takim poslovnim modelom vsi proizvajalci ustekleničene vode na svetu rešili problem pitne vode v manj kot petih letih. Če pa bi omenjeni poslovni model prevzeli le trije največji skupaj (Nestlé, Danone in Coca-Cola), bi za to potrebovali približno 13 let. Ustanovila sta podjetje in se lotila dela.

Wami

Wamijev poslovni model je pravzaprav enostaven

Del zneskov od prodaje donirajo dobrodelni organizaciji, ki skrbi za postavitev vodnih črpalk in izvirov na področjih, kjer ni dostopa do pitne vode. Odločili so se za sodelovanje z nevladno organizacijo Lifewater iz Kalifornije, ki ima kar 40 let izkušenj na področju zagotavljanja pitne vode in sanitarij v Afriki in Aziji. Prepričala pa jih je tudi njihova finančna učinkovitost in transparentnost delovanja.

V mladem podjetju Wami sredstev ne zapravljajo za velike oglaševalske kampanje, poleg tega je podjetje majhno in zaradi tega manj potratno. To morda pomeni, da podjetje na kratek rok ne bo ustvarjalo velikih dobičkov, a ustanoviteljev to zaenkrat ne moti. Na uspeh sta pripravljena počakati.

Prva službena pot jih je popeljala v Etiopijo

Tam so skupaj z organizacijo Lifewater konec junija odprli vodno črpalko ob osnovni šoli Ilu Dhina, v regiji Kokosa. »Ob odprtju črpalke smo se seznanili s situacijo pitne vode v regiji. Med drugim sva se s kolegom tudi preizkusila v nošenju vode, tako kot to dnevno (!) počnejo domačini. To pomeni, da sva prehodila šest kilometrov s po enim 20-litrskim kanistrom vode v vsaki roki. Sem aktiven športnik in redno treniram, a to je bil eden največjih naporov, kar sem jih doživel,« pove Zoran. Nova črpalka sedaj zagotavlja pitno vodo več kot 1.100 učencem in vaščanom.

Potrošniki so v zadnjem času marsikdaj nezaupljivi do dobrodelnih akcij. Pri Wamiju zato vodnjake gradijo vnaprej, stroški pa se nato povrnejo s prodajo vode. Tako lahko vsak že ob nakupu vode točno ve, kateri projekt podpira. "Ne prodajamo praznih obljub, temveč gradimo resnične projekte," poudari Zoran. Poleg tega je cena vode WAMI povsem primerljiva s cenami drugih blagovnih znamk.

Etiopija

Trenutno dostavljajo vodo v gostinske lokale na slovenski Obali ter v Milanu in Emiliji-Romanji

Tu za prodajo skrbi sodelavec Giacomo Stefanini. "Začenjamo tudi sodelovanje z manjšo trgovsko verigo z ekološko ponudbo v Italiji, kjer se je vodstvo navdušilo nad konceptom, pozitivne odzive pa prejemamo tudi s strani končnih uporabnikov," pove Zoran.

Vodo polnijo na izviru v Karnijskih Alpah, nedaleč od Vidma v Italiji

Kakovost zagotavljajo po ISO standardu 9001:2008, voda se ponaša z nizko vsebnostjo natrija in relativno visoko pH-vrednostjo (7.8), čeprav pri podjetju iskreno menijo, da med različnimi izvirskimi ustekleničenimi vodami ni velikih razlik v kakovosti. Ravno zato verjamejo, da bodo potrošniki pripravljeni poizkusiti novo znamko vode, ki ima jasno merljivo dodano vrednost v primerjavi s konkurenčnimi izdelki na trgu.

V podjetju Wami se zavedajo, da pitje ustekleničene vode z ekološkega vidika ni najbolj primerno, vendar se je včasih nakupu težko izogniti, sploh ko smo na poti.

In ravno v teh primerih ponujajo uporabnikom možnost, da z izbiro pravega izdelka naredijo nekaj dobrega za tiste, ki jim pitne vode primanjkuje. Z mislijo na okolje ponujajo vodo Wami tudi v steklenicah. Oblikovno podobo blagovne znamke so pravnoformalno prilagodili tako, da omogoča polnjenje vode iz različnih izvirov, tako bo v prihodnosti z razširitvijo prodajne mreže mogoče skrajšati transportne poti. Z dobavitelji pa spremljajo tudi nove trende na področju embalaže in iščejo rešitve, ki bi lahko bile prijaznejše do okolja, kot je na primer biorazgradljiva plastika.

Preberite še: Kaj je skrivnost za srečno življenje? (vprašali smo Dance)

Priporočamo tudi: Domen Valič o ceni slave: "Nisem mogel verjeti, kaj vse si ljudje dovolijo!"

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc