Po 15 letih v modni hiši Balenciaga je oblikovalec Nicolas Ghesquière zapustil mesto kreativnega direktorja.
V začetku novembra je modni svet doživel nov šok – po škandalu, ki ga je izzval John Galliano, in nepričakovani zamenjavi Stefana Pilatija s Hedijem Slimanom, so ljubitelji mode za trenutek ostali brez besed, ko je Nicolas Ghesquière objavil, da zapušča hišo Balenciaga. Začetno tišino so zamenjala številna vprašanja: zakaj odhaja, kje namerava nadaljevati kariero, bo oblikoval lastno blagovno znamko, kako so lastniki modne hiše sprejeli njegov odhod in kdo, zaboga, ga bo nasledil?!
Trenutno na večino teh vprašanj še ni uradnih odgovorov, a govorice in ugibanja so postali vse glasnejši. Vsak dan je kakšna spletna stran ali blog objavil najnovejši seznam imen, ki naj bi bili Nicolasovi potencialni nasledniki, dokler ni v začetku decembra odjeknila uradna novica, da bo to Američan Alexander Wang. Zdaj se vrstijo polemike, ali je to dobro ali ne, ali bodo kolekcije potem bolj komercialno naravnane ali pa Wang pripravlja presenečenje, ki ga v njegovih sicer zelo uspešnih, vendar ne tako eksperimentalnih kolekcijah ni bilo zaznati ... Še vedno pa javnost muči vprašanje, kaj Nicolas Ghesquiére načrtuje. Družba PPR, lastnica Balenciage, je v izjavi za javnost zapisala, da je bil razhod sporazumen. Nicolas od odhoda na Japonsko ne daje nobenih komentarjev.
Zakaj?
Na prvi pogled deluje Nicolasova odločitev, da se umakne, potem ko je 15 let suvereno vladal modnemu svetu, nenavadna. Delal je kot asistent pri hiši Jean-Paul Gaultier, Balenciagi pa se je pridružil z rosnimi 25 leti. V to modno hišo je vstopil skozi majhna vrata; na začetku kariere je bil zadolžen za oblikovanje kolekcije, namenjene japonskemu trgu. Njegov razkošni talent pa so kmalu opazili vodilni in njegova pot se je začela vzpenjati. Poigravanje s kroji in trendi ga je uvrstilo med modne vizionarje.
Nicolas je tisti, ki ustvarja, tisti, ki mu množica brezpogojno sledi, izmišljuje si nove kroje, ki bodo v modo vstopili šele čez nekaj let. Vedno je nekaj korakov pred konkurenco. Kako jasno izraženo modno rahločutnost ima in kako odličen občutek za trenutek, kaže podatek, da je šele leta 2001 pristopil k arhivom hiše Balenciaga, vse do tedaj se je opiral na lastno intuicijo. Širši javnosti je postal znan po letu 2006, ko so modni kritiki uvideli, da ima Nicolas resnično močan oblikovalski podpis. Kmalu je pridobil vojsko oboževalcev, ki nestrpno čaka in sledi vsaki njegovi novi potezi. In prav zato je njegova odločitev, da se umakne, nekaterim tako zelo nerazumljiva ... Toda če začnemo kopati, se dokopljemo tudi do odgovorov.
Ko so modni poznavalci ugledali kolekcijo za pomlad in poletje 2013, jim je kmalu postalo jasno, da se v Balenciagi nekaj dogaja – kosi so očitno odstopali od estetike, do takrat poznane pod imenom te blagovne znamke. Šepetalo se je, da je nova kolekcija 'veliko bolj Ghesquiére in manj Balenciaga'.
Poslovna stran mode?
In vendar, tisto, kar smo videli na modni brvi, je le posledica zamenjave v menedžmentu, ki se je zgodila prejšnje leto. Iz modne hiše je odšel Robert Polet, spretni menedžer, ki je Nicolasu popolnoma prepuščal kreativno vodstvo. Njegovo mesto je zavzel François-
Henri Pinault, lastnik skupine PPR. Začel je pritiskati na Nicolasa, naj še bolj komercializira svoje kolekcije, pričakujoč visok profit od modnih dodatkov. In medtem ko so nanj pritiskali, da bi s čim manj vloženega denarja zaslužil vrtoglavi dobiček, so novemu članu, Hediju Slimanu, obenem podarili popolno svobodo, tolikšno, da je Hedi kreativni štab modne hiše YSL preselil iz Pariza v Los Angeles, da bi lažje oblikoval. Denarna sredstva za oglaševanje so pripravljena za novo kolekcijo YSL, le manjši del je na voljo za Nicolasove stvaritve za Balenciago. Oblikovalec se je pod novimi pogoji počutil zapostavljenega, in ne dovolj cenjenega za vse, kar je naredil za podjetje. Pritisk komercializacije nam je torej vzel še enega oblikovalca z neverjetnim talentom.
Lastna blagovna znamka
Ghesquiére trenutno ne želi govoriti o situaciji, v kateri se je znašel, slišati pa je govorice, da je korak bližje ustanovitvi blagovne znamke pod svojim imenom. Dokaz za to so našli v članku, ki ga je Suzy Menks napisala za The New York Times. Navrgla je, da poskuša Bernard Arnault, direktor francoskega konglomerata LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) in dolgoletni nasprotnik PPR- ja, nagovoriti Nicolasa, da ustanovi svojo modno hišo, ki bo nosila njegovo ime, z njo pa bi upravljala Arnaultova hčerka Delphine in sin Antoine.
Menksova je naredila tudi primerjavo budžetov teh dveh sovražnikov: LVMH razpolaga z blagovnimi znamkami, kot so Christian Dior, Louis Vuitton, TAG Heuer in Vueve Clicquot, in v letu 2011 so ustvarili dobiček, vreden 23,65 milijarde evrov, medtem ko je PPR pridelal le 12,22 milijarde evrov. Številke torej govorijo v korist odločitvi, da se Nicolas pridruži jati luksuznega LVMH.
Pri Balenciagi so bili prvi
Seveda se namiguje tudi, da bo Ghesquiére dokončno zapustil modo, tako kot oblikovalca Helmut Lang in Martin Margiela (tudi Tom Ford je najavil svoj popolni umik iz nje, vendar se ji pozneje ni mogel upreti), ki sta po izčrpavajočem boju proti komercializaciji na koncu vendarle morala odnehati.
Vsi, ki imajo modo zares radi, se zavedajo, kako velika izguba bi to bila, zato je eden od oblikovalcev na splet postavil tumbrl z naslovom Balenciaga did it first! Na blogu so v natančnem kronološkem redu prikazani modeli, medtem ko je na primerjalnih fotografijah jasno videti, kako je delo Nicolasa Ghesquiéra navdihovalo največja imena mode. Oblačila in dodatke, ki jih je Nicolas prikazal v okviru kolekcij za leto 2000, 2002 ali 2004, je večina modnih hiš prikazala šele v kolekcijah za jesen in zimo 2012 ter pomlad in poletje 2013.
Ko je bil blog postavljen, je zabeležil neverjetno veliko obiskanost, medtem ko je večino presenetil podatek, da so Nicolasovi modeli navdihnili tudi modne hiše Givenchy, Balmain in Jil Sander ter oblikovalce Michaela Korsa, Dereka Lama, Isabel Marant in Alexandra Wanga. Še večjo pozornost je vzbudilo dejstvo, da je bil blog zelo hitro umaknjen z interneta, toda ghesquiérska manija se je na spletnem omrežju kljub temu razširila kot požar.
Nicolas Ghesquiére je postal središče pozornosti in zelo na glas se govori, kaj vse je naredil za moderni stil v teh 15 letih, ki jih je preživel v modni hiši Balenciaga. Za katerokoli možnost že se bo odločil, modni svet ima resnično veliko razlogov, da mu je hvaležen. Srečno, Nicolas!
Besedilo: Jelena Karakaš
Novo na Metroplay: “To ni starost, to je zrelost” | LADEJA GODINA KOŠIR, ELLE ZELENO 2024