Vsestranska oblikovalka, ki daje prednost trajnostnim in funkcionalnim rešitvam.
Kaj vas je pripeljalo do oblikovanja?
Že od malega sem zelo rada risala in ustvarjala. Čeprav me je v srednji šoli zanimalo veliko stvari (ples, psihologija...) sem, ko smo se v srednji šoli morali odločiti na kateri faks se želimo vpisati, brez pomislekov izbrala modno oblikovanje/študij oblikovanja oblačil.
Zanimivo glede na to, da v Sežani kjer sem odraščala nisem imela nobenega stika z modo ali oblikovanjem in nisem zares vedela v kaj se spuščam. Odločitev je bila bolj emotivna kot racionalna ampak bi se danes odločila enako, saj me to delo še vedno izjemno veseli in vedno najdem nove izzive.
Nelizabeta je skovanka, kaj pomeni?
Ime je besedna igra, izpeljanka iz mojega osebnega imena Neli (v grškem originalu Helen), ki pomeni sijočo luč (ang. shining light). V imenu se skriva tudi ime Elizabeta, ki je bilo pogosto tudi ime kraljic. Je sinonim za drzno, odločno, močno žensko polno energije, ki si ne pusti ukazovati.
Oblačila, torbe, čevlji, hišni dekor. Je sploh kaj česar se ne bi lotili?
Z veseljem se lotim česarkoli v čemer vidim ustvarjalni izziv. Kar se tiče procesa oblikovanja je postopek podoben ne glede na to kaj oblikujem. Seveda pa vsak izdelek poleg oblikovalskega zahteva tudi poznavanje specifičnega znanja postopkov in tehnik izdelave.
Težko bi na primer oblikovala jadrnico ali avtomobil saj ne dovolj poznam tako materialov kot tehnologije. Se pa zelo rada učim tako, da vsak izziv vidim kot priložnost, da svoje znanje nadgradim. Za svojo magistrsko nalogo sem oblikovala kolekcijo torb iz modularnih enot. Za uresničitev svoje vizije sem se morala naučiti uporabljati program Rhinoceros za 3D modeliranje.
Razvila sem inovativen postopek utvarjanja trodimenzionalnih form, ki do sedaj še ni bil uporabljen za izdelavo torb. Sedaj to znanje uspešno uporabljam tudi pri načrtovanju drugih izdelkov.
Vaši dizajni so zelo praktični in vsestranski. Se vedno rodijo iz želje po zadovoljitvi potreb?
Vsaka kolekcija mi predstavlja nov izziv in je zgodba zase. Pri načrtovanju kolekcije oblačil si izberem neko temo, ki me navdihuje ter jo podrobno raziščem. Kolekcije oblikujem na podlagi zgodb oziroma konceptov, ki ne zastarajo kot sezonski trendi. Vsaka nova zgodba pripelje do raziskovanja in uporabe različnih tehnik in dodelav pri samem oblikovanju.
Pri določenih izdelkih pa je prav iskanje optimalnih rešitev in zadovoljitev specifičnih potreb osnova in vodilo za oblikovanje in odločilno vpliva na končni rezultat. Ko sem oblikovala torbo za svojo diplomsko nalogo sem z anketo med svojimi prijatelji in znanci ugotavljala kakšne torbe si želijo, kaj jih pri sedanji torbi moti in kako si predstavljajo svojo idealno torbo.
Njihovi odgovori so bili osnova za nadaljnje načrtovanje saj je bil moj namen ustvariti torbo, ki bi popolnoma zadovoljila potrebe urbanega človeka. Pri svojem magistrskem delu pa sem iskala inovativne postopke, ki bi mi omogočili oblikovanje torb iz ostankov proizvodnje in razvila sem inovativen sistem sestavljanja torb iz manjših koščkov- modularnih enot.
Na kateri vaš kos ste še posebej ponosni?
Poleg multifunkcionalne torbe bi izpostavila kolekcija torb iz modularnih enot, ki sem jo razvijala v okviru svoje magistrske naloge. Torbe so izdelane po inovativnem postopku. Sestavljene so iz manjših modularnih enot brez šivanja, zgolj z zatikanjem. Zaradi prepletanja zavihkov nastane na površini zanimiva reliefna tekstura kar daje torbam poseben vizualni pečat. Kolekcijo sedaj še razvijam in dopolnjujem saj jo nameravam v naslednjem letu predstaviti tudi na Kickstarterju.
Multifunkcionalno, unisex,... je tu prihodnost mode?
Prihodnost mode je kljub navidezni predvidljivosti zelo nenapovedljiva. Mogoče pa samo nimam prave steklene krogle.
Vaše izdelke najdemo v oblikovalski zadrugi Zoofa, kjer svoje delo predstavlja lep sveženj slovenskih oblikovalcev. Je takšno združevanje nujno za preživetje 'obrtnikov'?
Zoofa predstavlja zelo zanimivo alternativo obstoječim poslovnim modelom. Čeprav je ta tip organizacije poznan še iz časov socializma pa so bili ustanovitelji Zoofe prvi, ki so ta koncept uporabili za trgovino z modnimi izdelki. Ta način delovanja mi je všeč, saj temelji na enakopravnem sodelovanju in upravljanju članov.
Vsi člani si delimo tako delo kot stroške, vsak od nas pa nekajkrat mesečno v trgovini tudi prodaja. Stranke imajo tako bolj oseben stik z oblikovalci poleg tega pa jim lahko ponudimo zelo dostopne cene. Na tem mestu je kar primerna uporaba fraze »v slogi je moč«.
Kdo od domačih umetnikov/kreativcev vas najbolj navdihuje?
Težko bi izpostavila samo enega. Zelo cenim delo Nike Zupanc, saj je s svojo prepoznavno avtorsko estetiko navdušila in prepričala največja svetovna podjetja. Sanjo Grcić, ki si vedno drzne prevpraševati ustaljena prepričanja, Petra Movrina, ker vedno preseneti, team OlgafacesRok, ki navdušuje z izjemnim nakitom, JSP duo, ker znajo delati oblačila, ki so hkrati zelo avantgardna vendar vedno zelo nosljiva. Lista je še dolga...
V svojem delu ste večkrat ozrti v prihodnost. Kako si jo predstavljate?
Binarno.
Florideja je simpatična rešitev za urbane vrtičkarje. Je vaše domovanje ovito v rastlinje?
Ja, odkar s fantom ustvarjava žepke za vertikalne vrtove je najino stanovanje polno raznoraznih rastlin. Velika zelena stena krasi najino dnevno sobo, plezalke in vzpenjalke pa ustvarjajo tudi živo zaveso med dnevno sobo in delovnim prostorom. Sva velika ljubitelja zelišč, tako, da je tudi najin balkon okrašen s polnimi dišečimi žepki, saj imava rada aromatične jedi začinjene s sveže natrganimi zelišči.
Ročno ustvarjanje ali laserska izdelava?
Vsaka tehnika ima svoje prednosti vendar se med sabo ne izključujeta Ročno delo ima svojevrsten pečat, ki ga ne more zamenjati še tako prefinjen stroj. Hkrati sem pa navdušena nad vsemi možnostmi, ki jih ponuja sodobna tehnologija.
Pri svojem delu tako združujem izkušnje in znanja starih obrtniških mojstrov, ki pa ga z uporabo sodobne tehnologij dopolnim in nadgradim. Za izdelavo torb iz modularnih enot je nujna uporaba laserskega rezalnika, ki omogoča zelo natančno izrezovanje zahtevnih oblik. Obdelava materiala in sestavljanje pa potekata ročno tako, da se v enem izdelku oba principa dopolnjujeta.
Kaj je za vas urbana ženska?
Je multifunkcionalna in transformabilna. Dnevno mora spretno krmariti med številnimi vlogami zato mora biti iznajdljiva ter hkrati odločna in prilagodljiva. Prav tak tip ženske imam v mislih, ko oblikujem svoje kolekcije. Želim, da se oblačila prilagajajo ženski in ne obratno. S tem v mislih sem zasnovala tudi multifunkcionalno obleko, ki se jo lahko nosi na 10 različnih načinov.
Izbirate lahko med dolgimi ali ktratkimi rokavi in se igrate s številnimi stilskimi različicami. Idealna izbira tudi za potovanja, zadovoljne uporabnice pa so mi zagotovile tudi, da je idelana izbira za nosečnice, saj je narejena iz zelo udobnih in raztegljivih materialov, kroj pa ustreza različnim postavam in se lahko prilagodi tudi velikim trebuščkom.
Vaši koncepti so zastavljeni trajnostno. Znamo potrošniki to ceniti ali še vedno nasedamo instant trendom?
Trajnostno oblikovanje je zelo kompleksno področje in težava je, ker skušamo najti instant rešitve. Eko moda je postala v zadnjem času zelo »popularna«, kar je sicer dobro, saj opozarja ljudi na pomen skrbi za okolje vendar hkrati slabo, saj je tako ekologija postala zgolj »trend«, ki ga modni sistem lahko izpljune, ko se na obzorju pojavi bolj zanimiva tema. Trajnostno oblikovanje bo doseglo učinek, ko bo postalo klasika in ne zgolj modna muha.
Moj naslednji projekt bo.... (dokončajte stavek)
»Made in Slovenija«. Gre za razstavo, ki ob podpori Ministrstva za kulturo predstavlja uspešna sodelovanja slovenskih oblikovalcev in podjetij. Prva razstava bo na Dunaju, sledita pa še razstavi decembra v Pragi in v Ljubljani.
Pripravila: Katja Kozlevčar
Novo na Metroplay: “To ni starost, to je zrelost” | LADEJA GODINA KOŠIR, ELLE ZELENO 2024