Alpska čokolada znamke Milka je bila v raziskavi organizacije za zaščito pravic potrošnikov Foodwatch razglašena za najbolj zavajajočo reklamo leta.
"Čokolada milka je šolski primer tako imenovane 'skrčflacije' (shrinkflation), zato so jo potrošniki tudi izbrali kot najbolj zavajajočo reklamo leta," piše v izjavi Foodwatcha.
Kaj je "skrčflacija"?
Skrčflacija (ang. shrinkflation) je pojem, ki označuje prakso zmanjšanja velikosti, količine, teže ali kakovosti izdelka, medtem ko cena ostaja nespremenjena. Kupec torej za isto ceno dobi manj izdelka, kar pogosto ni takoj opazno, saj embalaža ostaja enaka ali pa spremembe niso jasno označene. Do skrčflacije najpogosteje prihaja pri živilih in higienskih izdelkih, lahko pa se pojavi tudi pri drugih vrstah blaga in storitev.
To prakso proizvajalci uporabljajo za prenos višjih stroškov vhodnih surovin na potrošnike, a brez neposrednega dviga cene, kar potrošniki pogosto manj opazijo kot neposredno podražitev. Zaradi tega skrčflacijo včasih imenujejo tudi "skrita inflacija".
Podražitev za 48 odstotkov
Za Milko je glasovalo 34 odstotkov anketirancev, kar ji je prineslo negativno nagrado "Zlata zračna vrečka" (Goldener Windbeutel) — Windbeutel je vrsta sladice, v dobesednem prevodu pa pomeni »vrečka zraka/vetra«.
Mondelez, lastnik znamke Milka, je ceno alpske čokolade zvišal z 1,49 € na 1,99 €, kmalu zatem pa tudi zmanjšal težo čokolade s 100 g na 90 g. Po podatkih Foodwatcha to predstavlja podražitev za kar 48 odstotkov.
Podjetje Mondelez je zvišanje cene utemeljilo z rastjo cene kakava na svetovnem trgu ter drugimi dejavniki, ki vplivajo na končno ceno izdelka."Poslovno okolje je bolj zapleteno in nestabilno kot kadar koli prej," je sporočil Mondelez.
Kritike zaradi netransparentnosti
Foodwatch je ostro kritiziral netransparentnost, predvsem glede zmanjšanja teže izdelka. "Na sprednji strani čokolade sicer piše, da gre za 90-gramsko tablico, vendar je ta oznaka majhna in jo na policah supermarketov pogosto zakrivajo," opozarjajo.
Organizacija se sklicuje na statistiko, po kateri je cena čokolade v Nemčiji lani zrasla za okoli 8 odstotkov, Mondelez pa je pri nekaterih izdelkih cene zvišal tudi do 64 odstotkov.
Drugi prejemniki negativne nagrade
Na četrtem mestu se je znašel še en izdelek, ki ga lahko kupimo v Sloveniji, in scer margarina Rama proizvajalca Flora Food Group, ki naj bi po navedbah potrošnikov na embalaži zavajala z oznako "100 % naravne sestavine", čeprav naj bi izdelek vseboval številne industrijsko predelane sestavine, poroča index.hr.