Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«

9. 9. 2025
Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.« (foto: Promocijsko gradivo)
Promocijsko gradivo

Ja, tisti švedski genij, ki je oblikoval viralno žvečilno roza držalo za bageto in ste mu skoraj zagotovo namenili všeček na družbenih omrežjih. Zdaj razveseljuje navdušence nad praznovanji in ima resno orodje v rokah za vse tiste, ki to še niso – 12-delno kolekcijo namiznega servisa in izdelkov za dom v sodelovanju z IKEO. AJDA GREGORC

Med simpatičnim mladim Švedom in njegovim oblikovanjem je mogoče potegniti kar nekaj vzporednic; je zabaven, skoraj pisan v svojih odgovorih, čemur novinarji vedno radi prikimamo, hkrati pa poseben in zato iskan, njegova kariera pa v strmem vzponu.

O tem priča tudi omenjena kolekcija, ki jo zaznamujejo Westmanove prepoznavne ukrivljene, kiparske oblike in samozavestna uporaba barv. 

Pogovoru se je pridružila tudi Maria O’Brian, kreativna vodja pri IKEA Švedska. Uživajte!

Nedavno ste zabeležili izvrstno sodelovanje z Mercedes-Benzom, zdaj je na vrsti IKEA. Kaj vam pomeni to partnerstvo?

IKEA je zame nekaj posebnega, saj sem odraščal z njo – to je blagovna znamka, ki je v veliki meri oblikovala švedsko razumevanje oblikovanja in estetike. To sodelovanje je bilo zame tako uresničitev otroških sanj, sploh ker me pohištvo zanima celo življenje. Sicer pa se vidim kot nekoga, ki lahko oblikuje karkoli. Svoj način oblikovanja lahko prenesem na vsak predmet. Mercedes me je prosil za »avtomobilsko umetnino« – to je bila zabavna stvar, ki ji preprosto nisem mogel reči ne. Zame je torej veliko odvisno od ustvarjalnega obsega in svobode; sicer pa sem odprt za predloge. Pri tem sodelovanju, ki ga predstavljamo danes, je bil ustvarjalni obseg zelo širok.

Kam je pobegnil bizon? "Naš junak vztrajno 'ne posluša' in uživa v svoji pustolovščini"
Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Maria, kako ste uravnotežili oblikovalčevo vizijo z vašimi smernicami dela?

To je nekaj, kar počnemo pri vsakem sodelovanju. Je kot odnos – nekaj daš, nekaj dobiš, spoznaš drug drugega in nato stvari narediš po svoje. Tukaj je šlo za razumevanje Gustafovih zelo jasnih začetnih idej in preprostih, neposrednih oblik. Tega ne želiš preveč »pokvariti«. A kot IKEA moramo poskrbeti, da izdelek deluje v proizvodnji, da se lahko zloži na palete in doseže cenovno točko, ki je dostopna. Veliko je takih pomislekov – redno smo se na primer vračali k milimetrom in spreminjali dimenzije, da lahko gre na paleto več kosov. Z Gustafom je to potekalo zelo naravno. On je spoštoval, da moramo te stvari narediti, da projekt »poleti«, mi pa smo poskušali kar se da spoštovati njegovo estetsko senzibilnost in jasne ideje.

»Na splošno mi je všeč, ko iz male funkcije zraste celoten dizajn.«

Gustaf, kakšni so vaši otroški spomini na praznike in kako ste jih prelili v to sodelovanje?

Zelo topli. Imam veliko družino – v tem času smo vedno odšli k babici. Veliko ljudi, veliko otrok in ogromno hrane, kar se odraža v izdelkih iz kolekcije. Na primer skodelica za glögg (kuhano vino) ima namerno zelo velik krožniček, ker je moja babica vedno spekla kup majhnih piškotkov. Spomnil sem se večnega »transportnega problema« – kako prinesti piškote iz kuhinje nazaj k sedežni – zato ta krožniček omogoča, da piškote prineseš skupaj s pijačo. Doma smo imeli tudi odprt kamin. Bilo me je strah hoditi po drva v temo ob robu gozda. Ko sem oblikoval okroglo svetilko, ki deluje tudi kot laterna in jo lahko zavrtiš, sem razmišljal o tistem »pohodu po drva«, da bi razveselil svojega očeta. Na splošno mi je všeč, ko iz male funkcije zraste celoten dizajn. 

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Kakšen je vaš tipični spomin na obisk te kultne trgovine – kaj je bila tista »češnja na vrhu«?

Mehki sladoled – »soft serve«. To sem vedno naročil. Drugače pa je moj največji spomin, da sem končno prišel do oddelka s sedežnimi garniturami, kjer sem lahko sedel in odpočil noge – ali pa preizkušanje postelj. IKEA je verjetno trgovina, ki sem jo po živilskih trgovinah kot otrok obiskal največkrat.

»Da bi bil torej brezčasen, moraš biti zelo vpet v svoj čas.« 

Kako je videti vaša božična smreka?

Mislim, da v svojem stanovanju nikoli nisem imel božičnega drevesa. Zato grem k mami – njeno drevo je zelo estetsko, čeprav ni takšno, kot bi ga naredil sam. Lani sem na Instagramu objavil svoje božično drevo iz škatel. Verjetno bi to naredil tudi zdaj – drevo iz škatel, nanj pa bi obesil svoje stvari. Kar noro, a zabavno. (nasmeh)

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Kateri izdelek iz te kolekcije bo po vašem mnenju razprodan najhitreje oziroma lahko postane »it« kos?

Gustaf: Po oblikovalski plati bi rekel, da je to krožnik. Zelo preprosta zasnova in zelo uporaben izdelek.

Maria: Kar zadeva »viralni potencial«, ima vaza veliko igrivosti – to se vidi na fotografijah. Ko postaviš cvetje vanjo, malce poskakuje; ta lastnost bi jo lahko res »odnesla«. Tudi laterna z vrtljivim svetlobnim virom je zelo igriva. Težko rečem. Kot je rekel Gustaf, so njegovi izdelki kot člani družine, vsak s svojo osebnostjo. Prav zato nismo želeli, da bi bilo vse preveč ujemajoče. Vsak lahko najde svojega favorita – ni treba kupiti vsega, lahko izbereš le en kos.

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Ustvarjate z mislijo na brezčasnost ali v svojih delih raje odražate trenutni čas?

Da je nekaj brezčasno, mora biti oblikovano za čas, v katerem nastaja. Ko gledam nazaj v zgodovino, pomislim na dizajn, ki je bil narejen za tisti specifični čas. Da bi bil torej brezčasen, moraš biti zelo vpet v svoj čas. Ne poskušam biti v trendu – to me ne zanima.

Umetnost se pogosto jemlje (pre)resno. Vaša dela na drugi strani opomnijo, da je življenje svetlo in igrivo. Je optimizem vaš »naravni« življenjski pogled?

Gustaf: Zagotovo. Mojo ekipo sestavljajo prijatelji, zato se ob delu tudi zabavamo. Letos smo se odpravili na pop-up turnejo – zastavljena je bila tako, da smo  potovali po Evropi in se pri tem lahko ustavili tudi na kakšno pivo. Poskušam se imeti dobro pri tem, kar delam. Z Mario greva skupaj v Azijo – to bo super. (smeh)

Maria: Potrjujem – z Gustafom je zabavno delati in zelo se veselim tega potovanja!

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Kako barve vključujeta v vajin vsakdan. Če bi morala izbrati za nošenje le eno barvo, katera bi to bila? Maria, je to za vas rdeča šminka, ki jo nosite tudi danes?

Maria: Rdečo šminko nosim od štirinajstega leta – to je moj vsakodnevni barvni poudarek. Ljudje me zato povezujejo z rdečo, tako da bi rekla, da sem kar »rdeča«. Barva mi je izjemno pomembna in pri delu za IKEO je zabavno prav to, da lahko delam z mnogimi barvami skozi številne kolekcije in izdelke. 

Gustaf: Barve zbujajo mojo radovednost – to se vidi tudi v mojem delu. Rad preizkušam nove. Ne maram »usklajevanja«, zato jih poskušam vključiti čim več, iz česar nastane lep miks. Pri njih se zanašam na občutek – tudi doma. Pri oblačilih pa običajno nisem zelo barvit – danes sem recimo v tej dokaj pisani črtasti majici za svoje standarde zelo barvit. (nasmeh)

»Imam občutek, da moda trenutno bolje zajame duh časa kot oblikovalski svet.« 

ELLE je prebrala, da ste si domači tudi z modnimi vplivi. Kako jih povezujete z industrijskim oblikovanjem?

Obožujem Jonathana Andersona – on je eden mojih največjih navdihov. Njegov način ustvarjanja zelo prepoznavnih izdelkov, posebej pri Loewe, me res navdihuje. Ko potrebujem inspiracijo, se pogosto obrnem k modi – imam občutek, da ta trenutno bolje zajame duh časa kot oblikovalski svet. Navdihujejo me tudi ljudje: skrolam po Instagramu, gledam, kako živijo in kako se oblačijo; rad opazujem v kavarnah in skiciram. 

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Trajnost je danes v dizajnu neizogibna. Kako je vključena v vaše delo – v to sodelovanje in v tvojem studiu?

Gustaf: Zelo mi je pomembna. Sam sem začel z delom med pandemijo in vzpostavil tesne stike z domačimi proizvajalci. Osredotočil sem se na to, kaj lahko ustvarimo blizu doma z lokalnimi podjetji – prenosom švedske tradicije v sodobno oblikovanje. V moji generaciji je sprejemanje trajnostnih odločitev samoumevno. Delam tudi z novimi materiali in recikliranimi izdelki, čeprav je tukaj težko iti v podrobnosti. 

Maria: Projekt je trajal približno leto in pol. Po samem oblikovanju smo približno še osem mesecev prilagajali embalažo za učinkovitejši transport, menjali materiale za bolj trajnostne in preverjali barve glazur, da so čim bolj trajnostne. Pri nas je trajnost naravno prisotna, ker smo proizvodno usmerjeni. Ta pogosto hodi z roko v roki z dostopnostjo – če želiš nižjo ceno, zmanjšuješ letalske prevoze in delaš izdelke čim bolj učinkovite. Ves čas smo delali na tem, da bodo izdelki lepi in jih bodo ljudje obdržali. Vsak izdelek smo ocenili glede materialov in embalaže; pri skoraj vseh smo uporabili le en material za lažje ločevanje na koncu.

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Kaj si želita, da bi si ljudje najbolj zapomnili – in v čem bi najbolj uživali – pri tej kolekciji?

Maria: Veselje in radost – prenesti to v gostiteljstvo in pogrnjeno mizo. Prehranjevanje ni le fizično vnašanje kalorij, temveč je užitek. Vsi si želimo zabavnih pogovorov in igrivega časa za mizo. To nas je navdihovalo in to želimo prinesti v svet s to kolekcijo. Seveda pa si želim, da si zapomnijo vsak izdelek – čudovite krožnike, tisto malo laterno in vazo, ki poskakuje.

Gustaf: Se strinjam. Upam, da pride do izraza dizajn in vloženo delo. Mislim, da imajo izdelki določeno moč.

Zgradili ste pravo vesolje Gustafa Westmana s svojo znamko, ki ste ji zdaj dodali še praznično kolekcijo. Kaj sledi oziroma je v skicah za prihodnost?

Vidim se kot nekoga, ki lahko oblikuje karkoli in je ustvarjalen v vsakem prostoru. Študiral sem arhitekturo, zato si želim večjih projektov – celovite vizije. Trenutno se pogovarjam o oblikovanju motela v Los Angelesu – to bi bilo super, delati v smeri arhitekture stavb. Rad bi poskusil tudi z modnim oblikovanjem – na primer oblikoval čevelje. Svet je poln fizičnih stvari in mislim, da lahko oblikujem še marsikaj.

Torej obstaja velika možnost tudi za modno smer?

Seveda. Čevelj mi pride najprej na misel, ker je najbolj podoben predmetu. To bi bilo zabavno.

Stari ste šele 31 let – ali se vam kdaj vaš uspeh zazdi nadrealen?

Ves čas. Zelo zabavno je. Vse se je odvijalo zelo organsko, zato je vsak naslednji korak deloval naravno. Morda je bilo bolj neresnično na začetku, zdaj pač delam. No, sodelovanje z IKEA je zame kar neverjetno. (nasmeh)

Ekskluzivni intervju z oblikovalcem Gustafom Westmanom: »Da bi bil brezčasen, moraš biti resno vpet v svoj čas.«
Promocijsko gradivo

Oblikovni jezik kolekcije spodbuja raziskovanje prazničnih tradicij, ki ni omejeno na en sam praznik. Barvna paleta rdeče in zelene jasno namigne na klasično estetiko, medtem ko dodatki v odtenkih sladkasto rožnate in nežno modre barve prinašajo svež pogled na tradicionalno paleto.

Takoj ko nam življenje postreže s posebno priložnostjo, bomo na omenjene porcelanaste kvadratno-okrogle krožnike tako pristavili svoj najljubši kolač, v poskočno vazo pa postavili šopek rož in preprosto – praznovali!

Fotografije promocijsko gradivo

Kolekcija bo pri nas za nakup na voljo od oktobra dalje v trgovini in na spletu!