Ali lahko ženske uravnotežimo feminizem in željo po gladkih nogah brez dlak?
Vsako leto se sramnim dlakam napove povratek. Kako je to mogoče? Očitno si nekje nekdo želi, da bi bile dlake po telesu modne. Kot ženska se zelo dobro zavedam mojih petih možnosti: britje, vosek, pristriževanje, laser ali pa »au naturel«.
V diskurzu o telesnih dlakah in njihovem odstranjevanju sem opazila, kako je javni pogovor očitno polariziran.
Kot da bi odločitev, da svojih dlak ne odstranjujete, morala biti politična drža, ali pa ni vredna omembe, vendar odstranjevanje vaših dlak ni dovolj politična zadeva, da bi jo sploh kdaj omenjali. Ni pomembno, da se včasih pobrijem in včasih ne, da moja odločitev ni povezana z ničemer drugim kot časovno omejitvijo in lenobo ali pa, sicer redko, a popolnoma mogoče, pomanjkanjem novih britvic.
Moje noge so v tem trenutku dlakave, vendar ne zato, ker poskušam nekaj dokazati. Sem pač v tem vmesnem času, ko sem se pobrila pred štirimi dnevi, za naslednja dva dni je napovedan dež, z dragim pa se vidiva šele prihodnji večer. Neizogibno in sčasoma si bom spet vzela čas tudi za bikini predel, vendar ko bom to storila, bi se rada počutila tako dobro, kot če bi si na obraz dala masko ali novo kremo ali pa si umila lase z dramatičnim šamponom za poškodovane lase. Si želim preveč?
Dlake so feministično vprašanje.
Kako in kje ste se jih odločili odstraniti, ne pomeni le osebne, ampak tudi politične preference. Stoletja smo se ukvarjali s tem, kaj storiti z dlakami, ki pokrivajo naša telesa. Prešli smo od njihovega trganja z lepljivimi teksturami k rezanju s kakršnim koli ostrim robom, ki smo ga lahko našli, in končno k temu, da jih ponosno kažemo na rdečih preprogah in na družbenih medijih. V nekem trenutku smo prišli celo tako daleč, da smo si lepile umetne dlake, nekakšne sramne lasulje. Poguglajte in se čudite. V zadnjem desetletju se je velika debata o telesnih dlakah razvila, saj pogled nanje postaja vse bolj vsakdanji.
Ne glede na to, ali nam je koža všeč gladka ali dlakava, so se dlake na telesu izkazale kot pomembna sila v zgodovini.
Čeprav je prisilno odstranjevanje dlačic z netopirjevo krvjo in depilacijskimi kremami ter vulkanskim kamenjem mogoče zaslediti že od antičnega Rima in antične Grčije, se je prostovoljno odstranjevanje dlačic začelo s prihodom znane britvice Gillette leta 1915. Ženskam je bilo skozi vizualne medije povedano, da so dlake na telesu »neprimerne« in da naj bi bila njihova izpostavljena koža gladka in prožna.
Ta trend se je nadaljeval skozi celotno 20. stoletje, saj se je prekomerna poraščenost žensk še naprej obravnavala kot znak »moškosti« in kot spolna anomalija. Več žensk, ko se je odločilo, da bodo razkrile svoja telesa, bolj so bile potisnjene v prevladujoči standard lepote, ki je predpisoval gladko kožo. Feministke drugega vala, ki so sodelovale v hipi kulturi, so zaradi sežiganja nedrčkov in dlakavosti mediji senzacionalizirali kot grožnja spolnim normam. Dlakave pazduhe so služile kot simbol feminističnega upora proti tradicionalnim idealom lepote in ženskosti. Odločitev, da si ne bodo odstranjevale dlak, je veljala za bolj naravno in kot znak razdejanja patriarhata.
Medtem ko nekatere zvezdnice ponosno razkazujejo svoje dlačice na rdeči preprogi, večina žensk v 21. stoletju še naprej išče načine, da bi si dlake odstranile s telesa.
Obstaja razprava o tem, ali je odstranjevanje dlak antifeministično, za kar se Hefnerjev Playboy ne zmeni, ko izbira svoje obrite modele, ki so postali merilo za idealno žensko lepoto. Kmalu zatem je zahodna kultura vstopila v dihotomno časovno obdobje.
V 60-ih in 70-ih letih prejšnjega stoletja so feministke zavračale kulturno vsiljen ideal ženske lepote brez dlak in se raje držale naravnega. Kaj kmalu je naravno spet izpodrinilo gladko. Poleg modelov ali igralk, ki so prisegale ekstremni odstranitvi dlak, se lahko zahvalimo (ali jih krivimo) še sedem brazilskim sestram, ki so na Manhattnu odprle salon in brazilsko depilacijo predstavile ameriški javnosti leta 1987. Vendar pa brazilski vosek ostane manj pogosta možnost, dokler se skoraj 13 let kasneje ne pojavi ikonska epizoda Seksa v mestu, ko Carrie Bradshaw dobi svojo prvo brazilsko depilacijo.
Ko se Julia Roberts ali Juliette Binoche fotografirata na rdeči preprogi z dlakami pod pazduho, naj bi jima sledili.
Podoben laissez-faire pristop imajo še mlade zvezdnice Paris Jackson, Amandla Stenberg in Lourdes Leon. Težava je v tem, da tudi če bi hollywoodska igralka imela zalizce in kozjo bradico, bi častili njeno naravnost, pri vseh ostalih pa bi bilo nekaj takega videti kot uvod v duševni zlom.
Težko se je upreti vsem šovinističnim standardom, katerim naj bi ženske sledile, depilacija tako pade na seznam stvari, ki jih je treba sprejeti. Danes je odstranjevanje dlak zakoreninjena navada, kot je puljenje obrvi ali striženje nohtov. Toda kaj resnično spodbuja brazilsko depilacijo in gole pazduhe? Družbeno konstruirana ideja seksizma, ki jo vodijo potrošništvo. V zvezi z brazilsko depilacijo nam močne besede služijo tako, da dojemamo vroč vosek na naših genitalijah kot »seksi«, »močnega«, »modnega«, »čistega« in »bolj udobnega«.
Toda ali je res bolj seksi in bolj močno ali so to le vabljive besede?
Obsedenost z odstranjevanjem sramnih dlak je morda površinski odgovor na našo kulturo, obsedeno s površinskostjo. Občutek zapeljivosti ne izhaja iz tega, da ste na sebi nekaj spremenili, odvzeli ali dodali, ampak predstavlja občutek, da smo zadovoljni sami s sabo. Prava zapeljivost je tako vseživljenjski proces.
Vaše genitalije, noge, pazduhe, trebuh in navsezadnje tudi brčice so vaša osebna in zasebna stvar, in vaša odločitev, da se boste voskale, brile ali pa bile popolnoma naravne, ni bolj ženstvena in privlačna, ampak samo to, kar v resnici je – osebna izbira. Besede, kot so »močna«, »ženstvena« ali »seksi«, naj opisujejo, kdo ste kot ženska, in ne stanja vaših sramnih dlak. Briti ali ne briti? To je vaša izbira.
Napisala Manca Pogačar
Fotografije: Profimedia
Preberite še: To so edine elastike za lase, ki jih bomo nosili to poletje
Priporočamo tudi: 12 zvezdnic z najlepšimi kodri, ki jih boste želeli posnemati to poletje
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc