“Če si pristen in nadarjen, vprašanje odpade”

5. 9. 2024
Deli
“Če si pristen in nadarjen, vprašanje odpade” (foto: Forbes)
Forbes

"Če s svojim delom prispevaš panogi in družbi, se ti bodo odpirala vrata, ne glede na to, katerega spola je tisti, ki o tem odloča. In potem je v resnici vse precej lahko," je na Forbes Adria Power Women's Summitu dejala slovenska industrijska oblikovalka Nika Zupanc.

Slovenski oblikovalki Nika Zupanc in Lara Bohinc ter srbska menedžerka Ana Anđelić – vse so v svojih nišah uspele v svetovnem merilu – so na današnjem Forbes Adria Power Women’s Summitu v Beogradu predstavile svoj karierno pot in spregovorile o enakopravnosti žensk v kreativni industriji.

Lara Bohinc, oblikovalka in lastnica Bohinc Studio, je kot ključni trenutek izpostavila odločitev za podiplomski študij (Masters of Art) na londonskem Royal College.

“Mislim, da sem po tej poti hodila, ker druge možnosti nisem imela,” je dejala. “Po dodiplomskem študiju v Sloveniji mi nihče ni ponudil službe, odločila sem se za podiplomski študij oblikovanja kovin in nakita. Sprejeta sem bila, potem pa je bilo treba pokriti stroške. In sem to naredila,” je dejala.

“Mislim, da bi morale biti bolj samozavestne, malo moške v tem pogledu,” meni uspešna oblikovalka Lara Bohinc.

“Mislim, da bi morale biti bolj samozavestne, malo moške v tem pogledu,” meni uspešna oblikovalka Lara Bohinc.

Forbes/Marko Zorić

Ob koncu študija jo je prijatelj z Royal College povabil na svojo modno revijo, za katero je izdelala slušalke. Te je opazila urednica Vogua, ki je slušalke potem uporabila za naslovnico znane revije. Ker je dobila več priložnosti za sodelovanje, je Bohinc odprla svoj studio, v katerem dela še danes. “Naredila sem nekaj in ljudje so to opazili. Poskusiš in vidiš, ali se izide,” je dejala.

Sama opaža različen položaj žensk in moških v njenem poklicu, po njenem pa to izhaja iz skromnosti žensk. “Mislim, da se ženske manj ženejo. Stojijo v ozadju, čakajo, manj so dovzetne za tveganje. Mislim, da bi morale biti bolj samozavestne, malo moške v tem pogledu,” je dejala. Poudarila pa je, da se razmere spreminjajo.

Iskrena, odprta, samozavestna

Industrijska oblikovalka in avtorica knjige Breaking the Rules Nika Zupanc, ki dela s prestižnimi italijanskimi blagovnimi znamkami, pa meni, da sta v oblikovalski panogi ključno sporočilo, ki ga oblikovalec želi poslati, in pristnost. “Moja dela so bila unikatna in so pritegnila pozornost novinarjev in kupcev. Od tu naprej je bilo precej lahko. Pomembno pa je, da imaš to intuicijo,” je dejala Zupanc.

Tudi v odnosu z naročniki, praviloma direktorji ali vodilnimi menedžerji proizvodnih podjetij, kjer prevladujejo moški, po njenem ni pomembno, katerega spola si, temveč kaj imaš povedati in kateri so tvoji talenti.

Priznava, da v tem odnosu včasih kot oblikovalka mora privoliti v kakšen kompromis, a to po njenem ni nujno slabost. “Kompromisi so vznemirljiv del mojega dela. Del kreativnega procesa je tudi v dialogu z naročnikom, ki lahko vodi v nadgradnjo osnovne ideje izdelka. Prav tako ni nujno, da s tem delo izgubi avtentičnost.”

Nika Zupanc je avtorica knjige Breaking the Rules.

Nika Zupanc je avtorica knjige Breaking the Rules.

Forbes/Marina Pupavac

Na vprašanje, ali je v te odnose kdaj vstopala s strahom, ali je dvomila o sebi, je dejala, da je njena želja prispevati oblikovalski panogi vedno močno presegala kakršnekoli dvome. “Ko so me na začetku kariere novinarji spraševali, ali se kot ženska počutim manj spoštovano, nisem želela odgovarjati. Nisem želela dopustiti, da vprašanje spola zasenči moje delo.”

Priznala pa je, da je na začetku, ko je morala tekmovati z velikimi imeni oblikovalske srenje, kdaj pomislila, da tega ne more. “Zdelo se mi je, da ne morem parirati z mojo energijo. A to je trajalo malo časa, saj sem ugotovila, da sem jaz jaz. Odprta, iskrena, s samozavestjo, ki izhaja iz mojega talenta. Ne moški ali ženska, ampak Nika.”

Moraš biti “malo nor”

Ana Anđelić, strokovnjakinja za blagovne znamke, doktorica sociologije in avtorica knjige The Business of Aspiration, je bila globalna direktorica marketinga v družbi Esprit. Še prej je bila direktorica blagovne znamke Banana Republic, kjer je vzpostavila novo kreativno in dizajnersko usmeritev, ki je povečala prodajo za 27 odstotkov.

Na vprašanje, kaj sama vidi kot največji uspeh na svoji raznoliki poslovni poti, je v Beogradu izpostavila prav rebranding Banana Republic. “Gre za ikonično ameriško znamko. Verjetno je bil to najbolj navdihujoč del moje kariere, a tudi organizacijsko obremenjujoč, saj sem vodila 200 ljudi,” je dejala.

“Sporočila z današnjega dogodka bi morali slišati predvsem moški,” je danes v Beogradu dejala Ana Anđelić, strokovnjakinja za blagovne znamke.

“Sporočila z današnjega dogodka bi morali slišati predvsem moški,” je danes v Beogradu dejala Ana Anđelić, strokovnjakinja za blagovne znamke.

Forbes/Marko Zorić

Na vprašanje, ali so jo glede na uspeh v pretežno moškem svetu menedžmenta kdaj dojemali kot bolj moško, je dejala, da je sama po naravi bolj agresivna, a da to razume predvsem kot drugačno obliko ženskosti. In da moraš biti za to tudi “malo nor”.

Opozorila je na pretežno žensko občinstvo današnjega dogodka in komentirala: “Sporočila z današnjega dogodka bi morali slišati predvsem moški.”

Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču