Vse se je začelo s Coco Chanel: "Zagorel" videz in spreminjajoči se lepotni ideali od plemenite bledice do Jersey Shore

19. 8. 2024
Deli
Vse se je začelo s Coco Chanel: "Zagorel" videz in spreminjajoči se lepotni ideali od plemenite bledice do Jersey Shore (foto: Profimedia, arhiv Elle in promocijsko gradivo)
Profimedia, arhiv Elle in promocijsko gradivo

Od plemenite bledice do obsedenosti s porjavelostjo. Tako se je pisala zgodovina.

Naši predniki so častili sonce, to skrivnostno ognjeno kroglo, ki so ji darovali žrtve in ki še vedno obvladuje praznične usode in poletna razpoloženja. Učinki, ki jih ima lahko dolgotrajen stik s kožo, so danes bolj znani, čeprav 8 od 10 Evropejcev meni, da je zagorelost sinonim za zdravje. Globoko zakoreninjen in starodaven mit z idealom, ki kroži okoli njega in se nenehno razvija. Danes počitniška estetika zahteva zlato zagorelo in navlaženo kožo z nikoli pretemno ali suho poltjo.

V devetdesetih letih prejšnjega stoletja in na začetku novega tisočletja pa ta učinek "bonne mine" ne bi bil dovolj: tisti, ki so se rodili konec osemdesetih let prejšnjega stoletja, so bili priča obsedenosti z zagorelostjo za vsako ceno, ki jo je bilo treba doseči s "tehnikami pečenja", kot so mešanice piva in olja, uporabljene neposredno pod soncem - strogo z zaščitnimi očali - ali z izdelki, ob katerih so se dermatologi zdrznili, ki jih je marketing napihnil v lepotne eliksirje, da bi se z dvotedenskih počitnic vrnili zagoreli kot kdo, ki živi na Bahamih.

Preberite še:

Mlajše generacije, zlasti milenijci in generacija Z, se zdaj zasipavajo s sončno kremo faktorjem 50, saj se veliko bolj zavedajo škodljivosti sonca, predvsem pa se veliko bolj zavedajo pomena zdravja in zaščite. Toda kako je obsedenost s temno zagorelostjo postala nostalgičen sinonim za nazadnjaški svet? Trajalo je več let, vendar so raziskave evropskih in italijanskih dermatoloških in veneroloških združenj, kot je SideMaST, pokazale, da je ta težnja po čim bolj zagorelem videzu za vsako ceno pravzaprav bolezen.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Italy Segreta (@italysegreta)

Kako je sončenje postalo trend v zgodovini in preseglo plemenito viktorijansko bledico

Klasična kultura ni bila nikoli naklonjena barvi kože: v antični Grčiji, srednjem veku in viktorijanski dobi je plemenita bledica veljala za simbol aristokracije, čistosti in je pomenila privilegij, da jim ni bilo treba delati na poljih. Legenda pravi, da je prav madame Coco Chanel spremenila mišljenje ljudi o sončenju, ko se je leta 1920 vsa zagorela vrnila s križarjenja po Sredozemlju na francoski rivieri in začela vsem svojim strankam v butikih svetovati, naj se zabavajo na soncu.

Novi trend je poskrbel za krajše robove in upor proti puritanskim in viktorijanskim vrednotam s kolekcijami, ki so kot vir navdiha ponovno ovrednotile delovna in športna oblačila, s protiklasicističnim pristopom.

Izvor izdelkov za zaščito pred soncem

Nekaj let pozneje, leta 1928, je stilist in večni Chanelov sovražnik Jean Patou ustvaril prvo olje za sončenje Huile de Chaldée, ki je bilo priporočljivo za masaže in uporabo pred izpostavljanjem soncu, da bi se povečala zagorelost. Leta 1935 je farmacevt Eugène Schueller razvil Ambre Solaire, olje za sončenje, ki je absorbiralo UV-žarke in omogočilo petkrat hitrejšo zagorelost, kasneje pa ga je prevzel L'Oreal.

Od bikinija do solarija

V naslednjih letih, po drugi svetovni vojni v Ameriki, je leta 1946 izbruhnila bikini revolucija, ki ni le osvobodila telesa in pokazala še več kože na soncu, temveč je zahtevala tudi uporabo več izdelkov za spodbujanje porjavitve in zaščito pred soncem. V povojnem obdobju je bila porjavitev simbol statusa, sinonim za prosti čas, ekonomsko dostopnost za potovanja v tople kraje in telesno pripravljenost zaradi nenehnih dejavnosti na prostem, kar je bil posttravmatski odziv na vojno.

V petdesetih in šestdesetih letih 20. stoletja je surfarska kultura na atlantski obali postala mainstream, kar je ustvarilo mit o Jersey Shore, o katerem pripoveduje slavna televizijska serija MTV, privlačnost sončenja pa je postala še močnejša zaradi skupnosti hipijev, ki so oboževali naravo.

Biti zagorel ni bilo le lepo, temveč je bila to oda kultu nege telesa in izziv konservativnosti preteklosti. Tako se je rodil tudi trg izdelkov za samoporjavitev in solarijev, da bi se odzvali na ta trend tudi brez letovanja v tropih, segment, ki je danes ocenjen na približno 19 milijard dolarjev. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja se je število solarijev, znanih tudi kot solariumi, močno povečalo, kar je omogočilo sončenje še večjemu številu ljudi in ustvarjanje škodljivih navad, kot je "zagorelost pred odhodom na počitnice".

V devetdesetih letih prejšnjega stoletja in na začetku novega tisočletja je bila estetika sončenja močnejša kot kdaj koli prej med hollywoodskimi zvezdami, med katerimi je na plažah Miamija prva zasijala Paris Hilton.

Vse se je začelo s Coco Chanel: "Zagorel" videz in spreminjajoči se lepotni ideali od plemenite bledice do Jersey Shore
Profimedia

Ko strast do sončenja postane obsedenost: kaj je tanoreksija ali kompulzivni sončni sindrom

Zato je bila porjavitev simbol osvoboditve statusa iz elitističnih okov preteklosti, oblika ponovne prilastitve osebnosti in telesa, vendar lahko tako kot vsi estetski trendi uide iz rok, zlasti v krajih, kjer sonce ne sije vse leto enako. Dokazani so pozitivni učinki terapije s helijem in izpostavljanja soncu, kot so povečanje ravni vitamina D v telesu ali proizvodnja endorfinov ter uravnavanje cirkadianega ritma. Pretirana strast do sonca, ki vodi do tega, da se ne vidimo dobro, razen zagoreli, je oblika telesne dismorfije, podobna telesni dismorfiji, s kliničnim imenom tanoreksija. Izraz, ki je nastal iz kombinacije besed anoreksija in sončenje, so skovali dermatologi, da bi označili nepravilno dojemanje lastnega telesa in opredelili motnjo tistih, ki se nikoli nimajo za dovolj zagorele in ki ure in ure preživijo na soncu ali v kozmetičnih salonih, pri čemer tvegajo nastanek malignega melanoma, različnih oblik karcinoma in staranje kože. Kompulzivni sindrom sončenja (SCS) je oblika zasvojenosti, za njegovo zdravljenje pa se uporablja nova znanost, nevrodermatologija.

Po podatkih dermatološke raziskave je v nevarnosti resnično veliko prebivalcev vsega sveta, pri čemer dermatolog Matteo Cagnoni, predsednik Svetovnega inštituta za dermatološke raziskave (IRDEG), navaja, da je tanoreksija psihološka motnja, ki vpliva na telo: "Veliko ljudi ima obsesivno potrebo po tem, da so vedno videti zagoreli, in če se to ne zgodi, postanejo tesnobni in negotovi vase. Zato so razpoloženje, samospoštovanje in dobro počutje močno sorazmerni s stopnjo zagorelosti. Ta motnja temelji na občutku telesne negotovosti, zaradi česar se ljudje nikoli ne vidijo zagorele. Tanoreksiki so malo zaskrbljeni zaradi nevarnosti, ki jih lahko povzroči njihova zasvojenost. V praksi imajo raje nekaj več gub in tvegajo kožnega raka, vendar se ne odpovedo svojemu zagorelemu videzu.

Vse se je začelo s Coco Chanel: "Zagorel" videz in spreminjajoči se lepotni ideali od plemenite bledice do Jersey Shore
Profimedia
Vse se je začelo s Coco Chanel: "Zagorel" videz in spreminjajoči se lepotni ideali od plemenite bledice do Jersey Shore
Profimedia

Sončenje še ni zastarel koncept: podatki to dokazujejo

Kljub tem odkritjem in številnim vsebinam na TikToku, s katerimi ustvarjalci spodbujajo svoje "poletje brez sončenja", da bi počastili svoje telo in ga zaščitili, je mit o zagorelosti kot imenovalcu dobrega počutja in zdravja v Evropi in po svetu še vedno zelo zakoreninjen. Nedavna raziskava Evropske akademije za dermatologijo in venerologijo, ki sta jo spodbujala La Roche Posay in IPCOS, je pokazala, da na vzorcu 17.000 ljudi 8 od 10 Evropejcev meni, da je sončenje privlačno in zdravo, medtem ko le eden od 10 vse leto uporablja zaščito pred soncem.

Trend, ki se je rodil v Evropi in je zato še vedno zelo občuten, kaže, da prizadevanja raziskav in znanstvenega obveščanja na področju fotozaščite še vedno niso dovolj, da bi razblinili mit o sončenju in poučili prebivalstvo o njegovih zdravstvenih tveganjih. Neevropski anketiranci, ki so sodelovali v raziskavi, so bili bolj ozaveščeni o tem vprašanju, zato večina ameriških pripadnikov generacije Z na družbenih omrežjih deli svojo lepotno rutino "brez sonca". Pri uporabi kreme za sončenje je razširjen občutek moralne superiornosti, notranje znanje o zaščiti telesa, namesto da bi ga grobo izpostavljali soncu, zaradi česar se lahko počutimo zaščitene in z olajšanjem kupimo izdelek. Ta občutek pa se lahko potihoma razblini, če ne uporabljamo zaščitnega faktorja SPF, kot je treba, tj. ne le enkrat na dan.

@shannel.v can’t say my priorities aren’t straight 😎☀️ @beautyofjoseon_official #skintok #sunscreen #sunscreenstick #spf #spfskin #skinprotection #skincareroutine ♬ original sound - Shannel

Vsi govorijo o boho slogu modne hiše Chloé. Mi pa smo našli najbolj podobne in očitno cenejše kose, namesto 26.000 € boste za obleko odšteli zgolj  200 €

Novo na Metroplay: “Če narediš veliko, lahko izbereš najboljše” | DAVID TAVČAR, ELLE DEKOR 2024