Se zbujate sredi noči? 5 pogostih težav s spanjem in kaj pomenijo

Se pogosto zbujate? Imate nemirne noge? Občutite nočno potenje? Poglejte, kaj to pove o vašem zdravju.
 

Se zbujate sredi noči? 5 pogostih težav s spanjem in kaj pomenijo - Foto: Profimedia

Tretjino svojega življenja prespimo in to je temeljni biološki proces, ki se telesu pomaga obnavljati in okrevati čez noč.

Zakaj se mnogi med nami še vedno počutimo izčrpani, ko se zbudimo in se naslednji dan borimo za energijo?

V nasprotju s splošnim prepričanjem osem ur spanca na noč ne zadostuje, da naša telesa izvajajo svoje zapletene obnovitvene funkcije, če v teh vitalnih urah ne dobimo kakovostnega spanca.

Če trpite zaradi slabega spanca, boste naslednji dan verjetno že utrujeni, saj vaše telo ni imelo možnosti obnoviti celic in običajnih možganskih funkcij. Slab spanec je lahko posledica predolgega večera, nemirne noči ali tega, da preprosto niste mogli zaspati.

Pomembno pa si je zapomniti, da ni pomembno samo število ur spanja, ampak tudi kakovost vašega spanja, ki bo določila, kako utrujeni boste čez dan. Morda mislite, da spite osem ur, toda morda imate zelo moten spanec s pogostim bujenjem, ki se ga sploh ne zavedate. Zaradi slabega spanca boste enako utrujeni kot od premajhne količine spanja.

Če vas muči spanec, vam razkrivamo pet pogostih nočnih motenj in lahko povejo o vašem zdravju.

1. Žeja in pogosti obiski stranišča

Se zbujate, ker ste žejni in morate pogosto na stranišče?

Žeja in prekomerno uriniranje lahko kažeta na sladkorno bolezen. Ko imate sladkorno bolezen, se v krvi nabere odvečni sladkor (glukoza). Vaše ledvice bodo primorane delati nadure, da bi filtrirale in absorbirale odvečni sladkor. Če vaše ledvice ne morejo zdržati, se odvečni sladkor izloči v urin, s seboj pa potegne še tekočino iz vaših tkiv. To sproži pogostejše uriniranje, ki vas lahko dehidrira. Ker pijete več tekočine, da žejo potešite, še večkrat urinirate.

Pogosti obiski stranišča lahko pri moških povzročijo tudi prekomerno aktiven mehur, okužbe z urinom in težave s prostato. Pokličite svojega zdravnika, če vam mehur moti spanec.

2. Smrčanje in stalna utrujenost

Smrčanje in stalen občutek utrujenosti sta lahko znak spalne apneje. Spalna apneja se pojavi, ko se mehko tkivo v zadnjem delu grla zruši in ovira dihalne poti, zaradi česar med spanjem večkrat nehate dihati. To povzroči, da raven kisika v krvi pade in raven ogljikovega dioksida se poveča. Če se ta proces pogosto zgodi ponoči, postane spanje razdrobljeno in neobnovljivo, zato se zbujate zaspani in utrujeni.

Težko je diagnosticirati, če res imate spalno apnejo, zato boste za popolno in natančno diagnozo morda morali obiskati kliniko za spanje in čez noč opraviti študijo spanja.

3. Nočno potenje

Nočno potenje je pogosto pri ženskah še posebej ob menopavzi in lahko močno vpliva na spanec. So pogost razlog, da se ženske odločijo za uporabo hormonske nadomestne terapije.

Nočno potenje zunaj menopavze je pomemben simptom, ki ga je treba preiskati, zlasti če je povezan s hujšanjem. Včasih je vzrok neznan, vendar lahko potencialno kaže na resna stanja, vključno z rakom.

Nočno potenje lahko pomeni hipertiroidizem. Med drugim je nočno znojenje lahko pokazatelj prekomerno aktivne ščitnice. Če se redno zbujate premočeni od znoja, najprej preverite, ali v vaši sobi ni preveč vroče, če pa se to dogaja še naprej, obiščite zdravnika.

Obstajajo tudi drugi simptomi preaktivne ščitnice, vključno z živčnostjo, nihanjem razpoloženja, občutljivostjo za vročino, otekanjem vratu, nepravilnim ali nenavadno hitrim srčnim utripom, trzanjem ali tresenjem in hujšanjem. Če imate simptome prekomerno aktivne ščitnice in obiščete  zdravnika, vam bodo opravili začetni krvni test, ki mu bodo sledile nadaljnje preiskave, če vam bodo postavili diagnozo.

4. Nemirne noge

Sindrom nemirnih nog povzroča nekaj nenavadnih občutkov v okončinah. Ti občutki so lahko boleči ali ne; lahko se pojavijo kot bolečina, srbenje ali špikanje. Obstaja prevladujoča potreba po premikanju nog, kar je lahko zelo moteče.

Vzrok nemirnih nog je večinoma neznan, včasih pa je to lahko posledica osnovnega zdravstvenega stanja, kot je nizka raven železa v krvi ali premalo aktivne ščitnice. Še posebej pogoste so v nosečnosti.

Redna vadba, zmanjšanje uživanja alkohola in prenehanje kajenja lahko pripomore k izboljšanju. Včasih je to povezano tudi s stresom in tesnobo - zato vam lahko učenje tehnik sproščanja pomaga umiriti noge in vas sprostiti.

Če ti nasveti ne pomagajo, poiščite svojega zdravnika, saj boste morda potrebovali krvne preiskave za iskanje vzrokov.

5. Pogosto bujenje

Pogosto prebujanje ponoči lahko povzroča nizka raven glikogena.

Za izvajanje temeljnega obnavljanja čez noč in pomlajevanja celic vaše telo porabi energijo v obliki glikogena, ki je shranjen v jetrih. Ponoči se te zaloge glikogena iztrošijo s hitrostjo 10 g na uro, od tega 65 odstotkov porabijo možgani.

Če te oskrbe z energijo zmanjka, jetra pošljejo možganom stresne signale v obliki hormona kortizola in ga opozorijo, naj se zbudijo, dokler se ne povrnejo zadostne ravni. Ta proces lahko povzroči porušen spanec, česar se morda niti ne zavedate, a pogosto ste naslednji dan lahko utrujeni in vam primanjkuje energije.

Če menite, da se pogosto zbujate ponoči zaradi nizke ravni glikogena, poskrbite, da čez dan jeste redno in ne greste v posteljo lačni. Poskusite z večernim prigrizkom, kot so banana, krekerji z arašidovim maslom ali peščica mandljev.

Če imate pomisleke glede spanja ali navedenih vzrokov, se vedno posvetujte s svojim zdravnikom.

Prirejeno po članku s Harper's Bazaar.

Fotografije: Profimedia

Preberite še: To je edini trend manikire, ki ga morate poznati to poletje

Priporočamo tudi: 10 najboljših šik športnih stajlingov, ki jih z lahkoto posnemate

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Najbolj brano

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri