Resnica o menopavzi: kako vpliva na naše možgane

Govoriti o menopavzi je za nekatere še vedno tabu, za italijansko-ameriško nevroznanstvenico dr. Liso Mosconi, ki med drugim pravi, da se v tej fazi življenja počuti veliko bolje kot prej, pa prav nasprotno. Elle ji je zastavila nekaj vprašanj.

Resnica o menopavzi: kako vpliva na naše možgane - Foto: Profimedia

Po 20 letih raziskav je Lisa ugotovila, da ima menopavza močan vpliv na ženske možgane ter tudi potencialno povezavo z Alzheimerjevo boleznijo. V svoji zadnji knjigi The XX brain z nami deli svoje znanje in nekaj koristnih nasvetov, kako poskrbeti za svoje možgane, zato je to obvezno branje za vse ženske.

Zakaj ima menopavza tak vpliv na ženske možgane?

Tako naši možgani kot jajčniki so del nevroendokrinega sistema, zato je zdravje jajčnikov povezano z zdravjem možganov in obratno. Hkrati hormoni, kot je estrogen, niso vključeni samo v razmnoževanje, temveč tudi v delovanje možganov; zlasti estrogen je ključen za proizvodnjo energije v možganih. Interakcije z reproduktivnim sistemom so zato bistvene pri staranju ženskih možganov. Vemo, da se hormoni med spoloma razlikujejo; moški imajo več testosterona, ženske več estrogena. Testosteron pri moških upade šele pozno v življenju, ženski estrogen začne upadati že v njihovih srednjih letih, v času menopavze, ko se pokažejo tudi simptomi, kot so vročinski oblivi, nočno znojenje, nespečnost, slabši spomin, depresija, tesnoba. Ti simptomi se ne začnejo v jajčnikih, začnejo se v možganih, gre za nevrološke simptome. Vedeti, da je to normalno in da niste nori, je zelo pomembno; le vaši možgani se spreminjajo in poskrbeti morate zase, da se bodo lahko čim prej prilagodili, ponovno zbrali in premaknili s časom naprej. Le tako boste lahko doživeli 'graciozno menopavzo'.

Torej moški med andropavzo ne trpijo enako?

Možgani žensk se zaradi hormonov spremenijo bolj kot moški, ker ravni testosterona upadajo bolj postopoma. Moški so plodni oziroma reproduktivno sposobni do starosti. Ko preidejo andropavzo, sicer doživljajo nekatere simptome, enakovredne menopavzi, kot sta zmanjšan libido in razdražljivost, a imajo več časa za prilagajanje. Nekaterim ženskam pa se to zgodi nenadoma, še zlasti tistim, ki z danes na jutri preidejo v menopavzo zaradi kirurških posegov, kot je odstranitev jajčnikov ali zdravljenje raka na dojkah z antiestrogenskimi zdravili.

In kako lahko ženske zaščitimo svoje možgane?

Hormonsko nadomestno zdravljenje je zelo privlačna možnost in obstajajo študije, ki kažejo, da so majhni odmerki hormonov, ki jih dobimo na primer s transdermalnim obližem, lahko koristni za ublažitev simptomov, kot so vročinski oblivi in nočno potenje, lahko pa celo zmanjšajo tveganje za osteoporozo in srčno-žilne bolezni. A jemanje hormonov moramo obvezno zdravniško nadzirati, saj številne ženske s tem tvegajo možnost za druge bolezni, kot je rak.

Raziskave kažejo, da je še zlasti zaščitna za zdravje ženskih možganov mediteranska prehrana. Obstaja veliko raziskav, ki kažejo, da je zanje koristna predvsem rastlinska prehrana, ki vključuje rastlinska olja kot glavni vir maščob (olivno, laneno) in nekatere ribe. Sadje in zelenjava delujeta protivnetno, saj vsebujeta antioksidante in dobre, esencialne maščobne kisline ter veliko vitaminov in mineralov, ki podpirajo hormonsko zdravje. Poleg tega vlaknine niso koristne le za presnovo in prebavo, temveč uravnavajo tudi hormone. Sadje in zelenjava pa sta prav tako bogata z estrogenom. Ko jemo rastline, vitalni estrogen vstopi v naš krvni obtok in posnema učinek telesu lastnega estrogena. Najboljši viri so soja in sojini izdelki, zlasti fermentirani, saj so varnejši: tempeh, miso in tofu, če je ekološki ... Koristni so tudi sezamova in lanena semena, čičerka, suhe marelice in slive, polnozrnate žitarice, leča, stročnice na splošno ter še zlasti jagodičevje, torej jagode, borovnice, robide, pa tudi tropsko sadje. In še ena dobra novica: tudi temna čokolada, ki vsebuje fitoestrogene, je priporočljiva.

Bi morale za preprečevanje upadanja možganskih funkcij možganov in Alzheimerjeve bolezni možgane trenirati?

Učenje je za možgane tisto, kar je vadba za mišice. Obremenjuje jih na dober način, tako da vzpostavi povezave v različnih delih možganov. Možgani postanejo sposobnejši, ko se povezave okrepijo, ko se naučite česa novega. Če radi gledate filme, zakaj si ne bi ogledali kakega dokumentarnega filma? In če radi kuhate, preizkušajte nove recepte. Ali se učite novega jezika. Karkoli vas že osrečuje, zanima, zabava … poiščite način, kako spodbujati učenje.

Če torej povzamem: najboljša orodja, ki pomagajo uravnavati naše možgane in hormone v času menopavze, so torej prehrana, gibanje, spanje, zmanjševanje stresa, učenje novega in redni zdravniški pregledi. 

Besedilo: Virginie Dolata, Priredila Mojca Zemljak

Fotografije: Profimedia

Preberite še: Kako nositi najbolj modne hlače te jeseni in zime: enostaven stilski trik, ki ga boste oboževali

Priporočamo tudi: Sharon Stone dokazuje, da je to popolna pričeska za ženske nad 60 let

Najbolj brano