Tukaj je nova ELLE! Poglejte, kaj vam sporoča modna urednica

Če spremljate zakulisje modnega dogajanja vsaj pol tako zavzeto, kot ga sama, gotovo veste, da večina vpletenih v snovanje in produkcijo oblačil že leta namiguje, opozarja in kriči, da ne zmore več.

Tukaj je nova ELLE! Poglejte, kaj vam sporoča modna urednica - Foto: ELLE

Najprej se nam je zdelo, da gre za nekaj posameznikov, ki s svojim umetniškim pristopom pač niso kos sodobnemu modnemu ritmu, ki z vsakim letom utripa še hitreje. Prva sta se zadnjikrat priklonila oblikovalca, ki sta delovala pod skupno blagovno znamko Viktor & Rolf. Svojo pot sta namesto na modnih brveh prêt-à-porter mode, ki se ji danes pridružujejo tudi vse medkolekcije in kapsulne kolekcije, videla na brvi visoke mode. Bila sta prva, ki sta svoje ideje in oblikovalsko vizijo umirila tako, da sta jih javnosti predstavila zgolj dvakrat na leto. Sledili so drugi. Vsi podobnega mnenja. A kolesje se je vrtelo naprej in ni bilo videti, da ga bo kdo lahko ustavil.

Na zavoro je znova pred leti poskušala pritisniti peščica modnih oblikovalcev, ki je predlagala, da bi žogico umirili s tem, da bi oblačila in modne dodatke javnosti predstavili v aktualnem letnem času. 'Akcija', bolj znana pod sloganom see now, buy now, se je ob svojem začetku zdela privlačna številnim oblikovalcem, ki so drug za drugim napovedovali, da se ji pridružijo naslednje leto. Žal je bilo kolesje premočno in temu, da so februarja na ogled zimska oblačila za naslednjo sezono, in ne za pomladno-poletno, ki bo sledila čez slaba dva meseca, so se 'uprli' le redki. Smo pa vsako leto ugledali novo belo zastavico, ki nam je dala vedeti, da se iz tega krutega sveta umika še nekdo. Da lahko moda neovirano drvi svojo pot, se je zazdelo tudi v letošnjem februarju, ko so se v modnih prestolnicah dogajali tedne mode, medtem ko so na drugem koncu sveta ugašali tekstilno proizvodnjo.

Potem pa je pandemija koronavirusa svojo moč preizkusila tudi na modni industriji. Zaprtje trgovin, odpovedana naročila, kopičenje neprodanih zalog, finančni zlomi veleblagovnic, odpovedani tedni mode. Moda se ni samo upočasnila, kot je bila želja večine vpletenih, ampak se je dobesedno ustavila. Zdaj ko se kolesje počasi znova premika, ima modna industrija tudi priložnost, da nastavi tisto pravo hitrost, ki bo ustrezala čisto vsem. Korak v pravo smer je že pred kratkim naredila skupina neodvisnih oblikovalcev z Dries van Notnom na čelu, vodstvenih delavcev in prodajalcev z vsega sveta. Pripravili so predloge, ki naj bi svetovni modni industriji dali misliti, kako naj bi ta delovala oziroma kako bi bilo dobro, da deluje. Med drugim so v odprti izjavi zapisali: »Med praktičnimi težavami, s katerimi se soočamo, je modni koledar, ki ni usklajen s končnim kupcem ter je nevzdržen za strokovnjake v industriji in škodi prodaji; oblika modnih revij je zastarela; popusti, na katere trgovine kupce navadijo, spodkopavajo zdravo dobičkonosnost in pravičnost za vse vpletene v modni verigi.«

Modni koledar, ki smo ga bili navajeni do zdaj, je modne revije v koledar vpisal veliko prezgodaj, daleč pred dobavo izdelkov. Nekatere blagovne znamke so nato izvirne modele hitro prekopirale in jih še hitreje, v veliko cenejši izvedbi poslale na trg, kar je dodatno spodbudilo razvoj mode za enkratno uporabo. Poleg tega tudi roki dobave niso usklajeni s sezonami v resničnem svetu, prodajna obdobja s polnimi cenami pa so prekratka zaradi nenehnih popustov in novosti. Pobudniki predlagajo združevanje moških in ženskih modnih tednov, ki bi omogočili daljša obdobja za prodajo po polni ceni ter vpletenim v modni industriji omogočili zmanjšanje obsegov potovanj, ki jih zahteva prisotnost na tednih mode.

Modne revije in dobave kolekcij bi uskladili tako, da bi predstavitve potekale, tik preden bi kolekcije, ki ustrezajo vremenskim pogojem, prispele v trgovine. »Oblika modnih revij se v 50 letih ni spremenila, vendar ti prej zaprti industrijski dogodki, namenjeni tisku, kupcem in drugim vmesnikom, zdaj pozdravljajo zvezdnike in vplivneže, ki modi omogočajo, da veliko prekmalu zaživi na spletu in družbenih omrežjih. Tako se omejuje donosnost, saj želje kupcev do takrat, ko se kolekcije pojavijo v trgovinah, preprosto že splahnijo. Zavzemajo se, da bi modne revije znova preoblikovali v dogodke, ki so zasnovani predvsem tako, da pritegnejo kupce. Strinjali so se tudi, da ne bi smela obstajati pravila, kako se oblikovalec loti predstavitve sezonskih oblačil, saj bi jih s tem osvobodili pritiska zvezdništva v obliki spektakularnih modnih revij.

Vsak oblikovalec in blagovna znamka bi znova lahko bolj temeljito nagovarjala izključno svoje kupce, modne strokovnjake in medije. Izjavo so zaključili s tem, da je treba ukrepe nujno sprejeti, saj se bodo le tako ob trenutnem neurju ohranili lepota ustvarjalnosti v modni obrti in trajnostna podjetja. Z napisanim se popolnoma strinjam, saj modi, ki je pomemben del mojega življenja, želim le najboljše.

P. S. V času pisanja tega uvodnika so se za novo pot predstavitve že odločili pri Saint Laurentu in Gucciju. Obe blagovni znamki bosta svoje kupce nagovorili zgolj dvakrat na leto, in to ne v okviru običajnih septembrskih tednov mode.

Petra WIndschnurer, modna urednica 

Izbrali smo drugačen pristop. Ga boste podprli?
V nasprotju z ostalimi mediji smo se odločili, da svoje spletne vsebine ohranimo brezplačne za vse. V času, ko je sledenje aktualnim informacijam nujno, verjamemo, da si vsak od nas zasluži dostop do natančnega in celovitega pregleda vsebin. Poleg tega pa tudi neomejen dostop do kakovostnih lifestyle vsebin.
Vsak prispevek, velik ali majhen, je dragocen in ključnega pomena za našo uredniško neodvisnost.

Podpri in prispevaj

Najbolj brano

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri