Vas pogosto muči napihnjenost? Poglejte, kako se je znebiti in ohraniti raven trebuh

Se zaradi svoje napihnjenosti počutite neprijetno?

Vas pogosto muči napihnjenost? Poglejte, kako se je znebiti in ohraniti raven trebuh - Foto: Profimedia

Verjetno bi si vsi želeli, da bi obstajala čarobna palčka, s katero bi samo zamahnili in naša napihnjenost in bolečine bi v trenutku izginile. Jasno nam je kakšni neprijetni občutki se skrivajo za napihnjenostjo, kako skrivamo svoj trebuh, včasih do te mere, da to počnemo že tako samodejno, da se niti ne zavedamo in to ob trenutkih, ko je najmanj potrebno, doma  ob gledanju televizije, v svoji razvlečeni trenirki. Tako svojemu telesu konstantno povzročamo stres. Ali pa ko pripadnice ženskega spola namerno pred večerjo naredimo načrt, kaj bomo oblekle, da se naš napihnjen trebušček po hrani ne bo videl, ta plan nas sicer v celoti ne pomiri in kljub široki oblekici svoj trebuh namerno "vlečemo notri", tako pa si prikličemo še neznosne bolečine. Ne pozabimo tudi na najbolj klasičen, a večen postopek, odpiranje gumba na hlačah. Potrebno se je znajti.

Preden zares začnemo, je pomembno opozoriti, da je občutek, da smo občasno malo napihnjeni, povsem normalen in je včasih le znak, da naše črevesje prebavlja hrano.

Vsekakor pa ostanite z nami, če je to nekaj s čimer se stalno soočate, vam povzroča nelagodje in krha vašo samozavest. Predstavili vam bomo napotke strokovnjakov, kako za vedno odpraviti to neprijetno težavo.

Naj za začetek poudarimo, da je napihnjenost po velikem obroku lahko povsem normalna, ste se pač najedli. Povprečen želodec odraslega človeka se lahko po velikem obroku poveča tudi do štirikrat in normalno je, da se bo povečal tudi vaš trebušček. Zagotovo vsi poznamo dekleta, ki so lahko najejo do sitega in še več, njihov trebušček pa ostane raven kot deska. Takih ni veliko, so pa, vendar se z njimi nikar ne primerjajte. To je primer napihnjenosti zgolj z enega zornega kota, kaj pa če ste napihnjeni že po enem samem ugrizu banane? To pa morda ni več tako nedolžno.

Napihnjenost je povezana z več dejavniki. Lahko jo povzroči nepravilna kombinacija hrane, določena intoleranca na hrano, prehitro hranjenje ter žvečenje hrane z odprtimi usti, ko zraven zajamemo še toliko zraka, da ta napolni naš želodec. Napihnjenost povzroči tudi hranjenje v naglici in ne boste verjeli, pretirano žvečenje žvečilnih gumijev in stres. Večina hrane, ki jo zaužijete, se absorbira v tankem črevesju, ostanki, kot so prehranske vlaknine in nekaj ogljikovih hidratov pa se premaknejo v debelo črevo, kjer se vaše črevesne bakterije hranijo in fermentirajo. Takrat se lahko iz telesa sproščajo plini ali pa se ti kopičijo in povzročajo napihnjenost.

To, kar jeste, vpliva na količino plina, ki ga boste proizvedli, pa tudi na sestavo mikrobioma v črevesju.

Mikrobi v črevesju imajo strašno veliko moč za množico bakterij in vplivajo na vse, od imunskega sistema do zdravja možganov in napihnjenosti. Če se vaše telo pretirano odziva in hrano preveč fermentira, je to verjetno znak neravnovesja v vašem mikrobiomu oz. nepravilnem delovanje mikrobiote. Poizkusite lahko z dodajanjem probiotikov, da vašo črevesno floro uravnate in dokler se stvari ne umirijo raje posegajte po preprosti, blagi hrani. Če je odpenjanje gumba na vaših hlačah postalo stalnica, je morda kriva vaša prehrana in je čas, da nekaj spremenite. Nekatera živila, kot sta čebula in česen, pa tudi zelenjava, kot je ohrovt, brokoli in zelje proizvedejo več plina ter fermentirajo v vašem želodcu, kar pa lahko povzroča tudi bolečine. Izognite se tudi pretiranemu uživanju sadja, znano je, da so jabolka sploh v večernih urah izjemno težka za naš želodec, prav tako hruške in grozdje.

Nikar skupaj ne kombinirajte preveč različnih vrst zelenjave, ali pa surove ter kuhane zelenjave, izogibajte se sadju po kuhanem obroku, raje ga pojejte na tešče.

Morda se celo izognite mleku, saj ta povzroča napihnjenost, vedno več ljudi pa je nanj tudi intolerantnih. Poskušajte se izogniti pretiranemu uživanju stročnic, ter vsaj za kratek čas jejte lahko, kuhano hrano. Odprava napihnjenosti je torej odvisna od vaše osebne tolerance do živil, ki se čez čas lahko tudi spreminja. Nekatera živila vam lahko zdaj povzročajo napihnjenost, vendar če boste v prihodnosti izboljšali ravnovesje vaših črevesnih bakterij, bo tudi napihnjenost izginila. Veliko stvari lahko naredite sami, torej pravilna izbira hrane, vlaknine, probiotiki, ter morda celo najpomembnejše, hranjenje v miru.

Zdaj pa zares, kako se znebiti napihnjenosti?

Univerzalno pravilo, ki bi pomagalo vsem, ne obstaja.

Če smo zgoraj omenjali, da ste za kratek čas odpovejte prevelikim količinam zelenjave zgolj, ko je vaše stanje najhujše, naj poudarimo, da je zelenjava v normalnih okoliščinah nekaj najboljšega kar lahko ponudite svojemu telesu. Prav tako ne pozabite na sadje, stročnice, žita, to so živila, ki telesu dovajajo vlaknine, ki so za nas še kako pomembne in telesu omogočajo normalno delovanje. Če ste velik zagovornik zdrave prehrane in za kosilo pojeste zgolj veliko skledo solate, ki ji morda dodate vrsto ostale zelenjave, po kosilu pa ste blazno napihnjeni in polni vetrov, imamo za vas morda rešitev.

Morda se rešitev za vas skriva že v manjši spremembi, namesto velike sklede si pripravite manjšo ter izberite zelenjavo, ki je bolj prijazna vašemu želodcu, zraven dodajte nek kompleksen ogljikov hidrat, ki vas bo nasitil za dalj časa, ter ne pozabite na zdrave maščobe, ki bodo celoten obrok uravnotežile. Še vedno bo vaše kosilo zdravo, polno zelenjave, vendar bolj uravnoteženo in prijazno za vaš organizem.

Ključno je, da z nobenim živilom ne pretiravamo, vseeno pa naredimo vse kar je v naši moči, da za svoje zdravje dobro poskrbimo.

Tudi stročnicam se ni potrebno odpovedati za celo življenje, stranske učinke uživanja fižola lahko preprosto omilimo tako, da ga pred uporabo oz. zaužitjem nekaj ur namakamo ter pred kuhanjem dobro speremo. Začnite z manjšimi količinami stročnic, ter jih postopoma vključujte v svoje obroke. In preizkusite različne vrste, saj nekatere morda prenašate bolje kot druge.

Ste preizkusili že vse od zgoraj naštetih predlogov, pa še kar trpite za napihnjenostjo?

Seveda je razlogov lahko še več. Včasih je glavni vzrok lahko zelo enostaven, a hkrati najbolj pereč in zagotovo najtežje obvladljiv in sicer stres. Včasih lahko jemo popolnoma pravilno, jemo zdravo hrano, pa smo ob vsem tem tako pod stresom, da nam pravilna kombinacija nič ne pomaga. Predstavljajte si, da hrano vržete v razburkan ocean, enako pa se zgodi, ko jo "vržemo" v naše razburkano črevesje. Saj veste, da lahko črevesje enačimo z našimi drugimi možgani. Eden izmed razlogov je tudi gotovo hranjenje v gibanju, se nikoli ne usedete in umirite, ko je čas za kosilo, ker ste mnenja, da nimate časa? Tako pa stoje dobesedno zmečete hrano vase, čez pol ure pa vas že boli želodec in ste napihnjeni.

Resnično je ključnega pomena, da jemo v miru.

Smo prisotni v času našega hranjenja, hrano dobro prežvečimo preden jo pogoltnemo, med obedom ne klepetamo, temveč samo uživamo v okusih. Tako bomo tudi lažje zaznali kdaj smo siti, hkrati pa je to edini pravi način, da slina pravilno teče in sprošča prebavne encime. Svetujemo vam tudi, da med obrokom ne pijete, pijača lahko lažno zmanjša občutek sitosti, ob tem pa še mešamo tekočino ter hrano, kar za našo napihnjenost nikakor ni dobro. Če ste po obroku lahko brez težav, popolnoma lahkotno ustali od mize, vam svetujemo, da tokrat namesto kavča, ker ste se tako prijetno najedli, raje izberete sprehod.

Strokovnjaki na področju zdrave prehrane trdijo, da je pogost vzrok za neravnovesje mikrobiomov pomanjkanje raznolikosti prehrane.

Zelo preprosto je vsak dan jesti enako, na nekaj obrokov se navadiš, si vešč v njihovi pripravi, potem pa jih ponavljaš iz tedna v teden, vendar to ni prava izbira. Vsako živilo vsebujejo določene vitamine in minerale in ničesar ni dobro zanemarjati, saj to vodi v pomankanje vitaminov v telesu in posledično v bolezni. Ljudje naj bi potrebovali raznoliko prehrano, le tako lahko zagotovimo raznolikost naših bakterij. Bodimo malce bolj pustolovski in preizkusimo nekaj novega. V svojo prehrano lahko dodamo tudi več zdravih maščob, kot so oreščki in semena, le ta naj bi ugodno vplivala tudi na našo prebavo.

Lahko se poslužite uživanja hrane, ki je naravno fermentirana in probiotična, kot je kislo zelje, kefir, kimchi, kombucha, kar naredi naš mikrobiom močnejši, da zdrži vso hrano, ki jo zaužijemo, hkrati pa nas dodobra nahrani z vsemi potrebnimi vlakninami. Mikrobiota je izredno pomembna, ta je tista, ki skrbi za našo prebavo, gre za skupek vseh mikrobov v našem črevesju, s hrano in pijačo, ter vsem ostalim kar zaužijemo (zdravila…) pa močno vplivamo na ravnotežje naše mikrobiote. Napihnjenost je tako že ena izmed stvari, ki nam pravi, da je z ravnovesjem naše mikrobiote nekaj hudo narobe. Če se stvari ne lotimo pravočasno in ne ukrepamo takoj, ko zaznamo težave, kot so prebavne motnje, črvičenje, vetrovi, krči, napihnjenost ter ostale težave, to lahko vodi v resnejše vode in sicer v avtoimune in kronične bolezni.

Naravno probiotična živila so:

-        Jogurt

-        Kislo zelje

-        Kefir

-        Kimchi

-        Črna čokolada

-        Miso juha

-        Kisle kumarice

-        Tempeh

-        Kombucha

-        Repa

-        Vodni kefir

Izogibajte se vsem ostalim procesiranim izdelkom (bel sladkor, bela moka, pekovski izdelki…) ter poskrbite, da vaš organizem napolnite z vlakninami.

Po besedah strokovnjakov je resnična intoleranca na hrano pravzaprav precej redka. 

Morda ste občutljivi na nekatera živila, še posebej, če jih uživate ves čas, kar v primeru pšenice, glutena in mlečnih izdelkov počne veliko ljudi. Vse te stvari je tudi težko diagnosticirati. Če je vaš splošni zdravnik izključil celiakijo, so za vaše težave lahko krive druge stvari, kot so zgolj občutljivost na gluten ali celo anksiozne motnje. Nikar se ne ustrašite, velika verjetnost je, da se naštetim stvarem ne boste potrebovali popolnoma odpovedati. Vaše telo je zgolj nasičeno s hrano, ki telesu nič ne da, dajte mu čas, da si odpočije, svoje črevesje najprej primerno oskrbite z vlakninami, naredite dobro podlago za delovanje mikrobiote, potem pa počasi, v manjših količinah dodajajte svoje priljubljene jedi. Te naj nikar ne predstavljajo glavnino vaših obrokov, saj boste svoje črevesje spet razburili.

Kako prepoznati ali imate težave s črevesjem

Za ugotovitev ali imate preobčutljivo črevesje, strokovnjaki svetujejo, da vodite podroben dnevnik prehrane, čemur naj sledi dieta za izločanje določenih živil in ponovno uvajanje hrane, ki ste jo dodobra zanemarili. Nikar ponovno ne uvedite samo ene hrane. Vse to je potrebno izvajati pod nadzorom strokovnjaka za prehrano. In ne pozabite, da je cilj postopoma ponovno uvajati hrano, ki vam je v preteklosti povzročala preglavice, ne pa se ji odreči za vse življenje. V redkih primerih je napihnjenost lahko simptom česa resnejšega, kot je rak jajčnikov ali vnetna črevesna bolezen. Po besedah strokovnjakov pa je napihnjenost prej simptom kot diagnoza. Najbolje je vztrajati pri polnovredni, celostni prehrani, ta je tista, ki podpira naše druge možgane oz.. črevesje, ta pa močno vpliva na prve.

Prevedeno in prirejeno po članku s Harper´s Bazaar UK.

Fotografije: Profimedia

Preberite še: Igralka Rebel Wilson je po drastični preobrazbi skoraj neprepoznavna. Videti je izjemno

Priporočamo tudi: 7 razlogov, zakaj so čevlji videti ceneno (in kako se temu izogniti)

Najbolj brano