Prelomna nova študija na področju zdravja postavlja pod vprašaj vse, kar smo mislili, da vemo o staranju in metabolizmu

Povečanje telesne teže s starostjo ni toliko povezano s številkami, temveč s prehrano, telesno vadbo in hormoni.

Prelomna nova študija na področju zdravja postavlja pod vprašaj vse, kar smo mislili, da vemo o staranju in metabolizmu - Foto: Profimedia

"Bilo je vroče avgustovsko popoldne in jaz sem vsa vročična in preznojena sedela za mizo in čakala na doktorja medicine Davida Borensteina z vklopljeno kamero Zoom. "Najlepša hvala, ker ste se strinjali, da danes govorite z mano," rečem, ko se pojavi. Obraz si nežno popahljam s pahljačo s cvetličnim potiskom, ki sem jo pred nekaj meseci dobila za 50. rojstni dan."

"Zadnje leto sem bila vroča, dobesedno: tesnobna, razpoloženjska, nagnjena k zbujanju ob 4:32 zjutraj, zavita v vlažen preplet rjuh. Moji lasje so se redčili, moje gube, ki jih dermatologinja že od zgodnjih štiridesetih let odpravlja z botoksom - so bile zdaj še bolj vidne in globlje, in kar je bilo morda najbolj neprijetno, zdelo se je, da se mi širi pas. In prav to sem od vsega najtežje sprejela."

"Tako kot nešteto drugih žensk, ki so se potopile v 50. leta, sem tudi jaz vstopila v območje somraka, ki je menopavza. Z vročinskimi valovi sem se lahko spoprijela, saj sem si ob vsakem vročičnem "napadu" pomagala s hladilno meglico. Vendar me je vznemirjalo pridobivanje telesne teže okoli sredine telesa - kar je bil tudi razlog za posvetovanje z Borensteinom."

"Zdi se mi, da se prehranjujem in telovadim enako kot vedno," mu rečem. "Toda še vedno pridobivam na teži, zlasti tukaj," nadaljujem in pokažem na majhno izboklino pod kremasto bluzo Chloé. Borenstein prikima, medtem ko gleda skozi zaslon. "Obstajajo zelo dobri podatki, ki menopavzo povezujejo z zmanjšano hitrostjo presnove."

Sposobnost našega telesa, da učinkovito pretvarja kalorije v uporabno energijo, se s starostjo zmanjšuje, še posebej kruto pa upade v menopavzi, ko večina žensk pridobi od 5 do 8 odstotkov svoje osnovne telesne teže. Ko ste mladi in polni estrogena, se "odvečne kalorije razporedijo v podkožno maščobo okoli bokov in zadnjice", pojasnjuje specialist za uravnavanje starosti Joseph Raffaele, ki meni, da se z izgubo estrogena ta maščoba usmeri v trebuh.

Toda prelomna študija, ki je bila nedavno objavljena v reviji Science, v veliki meri ovrže, kako zgodaj se ta proces začne. Hitrost, s katero vaše telo pretvori zaužito hrano v energijo, je pogosto odvisna od genetike, pojasnjuje doktor Herman Pontzer, izredni profesor evolucijske antropologije in globalnega zdravja. Pontzer in skupina raziskovalcev so odkrili, da se osnovni metabolizem (BMR) - količina energije, porabljene za osnovne funkcije, kot sta dihanje ali kroženje krvi - drastično spremeni šele veliko pozneje v življenju, kot so mislili prej. "Naš BMR ostaja precej enak od 20. do 60. leta starosti," pravi Pontzer. Nekateri so ugotovitve pohvalili kot eno najpomembnejših študij o presnovi, kar jih je bilo kdaj koli izvedenih, in se zdijo zelo dobra novica, vendar je resnica je nekoliko bolj zapletena. "Te številke sicer odražajo splošne trende pri velikem številu ljudi, vendar ne upoštevajo individualnih razlik," pravijo strokovnjaki - predvsem telesne mase in deleža maščobe.

"Možno je, da ljudje s starostjo več jedo in pijejo, zato pridobivajo na teži," pravijo strokovnjaki.

"Ali bi torej lahko z ugotavljanjem vpliva lastne prehrane, vadbe in ravni hormonov na mojo telesno maso in odstotek maščobe pospešila svoj metabolizem ali ga vsaj ohranila enakomernega - tudi pri 50 letih - sem se spraševala?"

"Najprej so me pregledali za hipotirozo. Moja raven ščitnico stimulirajočega hormona (TSH) je bila v redu. Tudi moj inzulin, ključni presnovni hormon, ki uravnava krvni sladkor, je bil "v mejah". Ob pregledu mojih laboratorijskih preiskav se Borenstein osredotoči na raven vitamina D. "Potrebujete dodatek, in to zelo velik," pravi. Poleg tega, da ogroža zdravje kosti, lahko pomanjkanje vitamina D negativno vpliva na presnovo, doda in priporoča več testov: estrogen, testosteron, rastni faktor, raven leptina, grelin (seznam je dolg in zastrašujoč, naslednje jutro je treba odvzeti približno 30 epruvet krvi). "Vsi ti hormoni, ki s starostjo običajno nihajo, lahko vplivajo na vašo sposobnost hujšanja," pojasnjuje. Zmanjšanje testosterona lahko na primer zmanjša mišično maso. To je z vidika presnovnega delovanja zelo pomembno: mišice ne samo, da pokurijo več kalorij na kilogram kot maščobe, ampak tudi pomagajo zmanjšati tveganje za inzulinsko rezistenco, ki lahko vodi do kopičenja trebušne maščobe (poleg drugih, veliko bolj strašljivih kardiovaskularnih težav).

"Redno telovadim, vendar dajem prednost kardio vadbi pred vadbo za moč, kar mojemu metabolizmu očitno ne dela usluge. V naslednjih nekaj mesecih bom dolge teke po parku zamenjala za dve uri vadbe, ki pospešujeta presnovo. Osredotočila se bom na dve vadbi, in sicer novo skupinsko vadbo za krepitev moči z nizkimi ponovitvami z velikimi utežmi, in Tabata Max, vadbo HIIT z intenzivnim kardio treningom."

"Mark Hyman, avtor uspešnice Ultra Metabolizem in višji svetovalec v Centru za funkcionalno medicino na kliniki Cleveland, prav tako predlaga, da zaužijem vsaj 25-30 gramov beljakovin na obrok (piščančje prsi, jajčni beljak in divji losos), saj beljakovinska prehrana lahko izboljša delovanje metabolizma, saj pomaga pri gradnji mišic. Ko sem že pri tem, priporoča zmanjšanje vnetij in neravnovesja sladkorja v krvi - ki lahko ogrozijo delovanje presnove - s "pegansko" prehrano, ki združuje paleo (polnovredna, nizkoglikemična, s fitonutrienti bogata živila) in veganska načela (brez mlečnih izdelkov, veliko s hranili bogatega sadja in zelenjave). Že leta ne uživam glutena, zato to ni težava. Toda izogibanje vsem mlečnim izdelkom? Ne vem, kako bom shajala brez svojega najljubšega staranega sira Asiago, vendar lahko poskusim."

In ta pripravljenost je lahko ključna spremenljivka. Če nove ugotovitve niso ravno čarobna rešitev, pa so me prisilile, da sem začela drugače razmišljati o tem, kar se mi je prej zdelo neizogibno. "Možno je, da ljudje s staranjem samo več jedo in pijejo, zato pridobivajo na teži," meni Pontzer, kar me je spodbudilo k podobnemu razmisleku, kako škripajoči sklepi, boleča kolena in vsi drugi zabavni vidiki staranja verjetno prispevajo tudi k manj časa v telovadnici. Toda aktivno nasprotovanje vsem tem nagnjenjem je prineslo oprijemljive rezultate: Čeprav me vsekakor razveseljuje, da so se merila za morebitno propadanje mojega telesa umaknila, me bolj spodbuja nekaj drugega: občutek nadzora nad tem, kako izgledam in se počutim, ne glede na BMR. 

Povzeto in prirejeno po članku z VOGUE US

Preberite še: Ali je menopavza zadnja meja zdravja žensk?

Priporočamo tudi: Zakaj smo ženske pogosto tako nepripravljene, ko se naša menstruacija začne spreminjati in stopamo v obdobje perimenopavze?

Najbolj brano