Meta Kač: Modno kolo se mora vrteti!

15. 4. 2013

V sredo se je končal Philipsov Fashion Week v ljubljanskem Kinu Šiška, ki je bil tokrat že četrti zapovrstjo.

O razvoju tedna mode pri nas in vsem, kar sodi zraven, smo se pogovorili z namestnico direktorice Philips Fashion Weeka Meto Kač. Mlada kreativka, ki velja tudi za veliko ljubiteljico slovenske mode, nam je zagotovila, da nas v prihodnosti na modnem področju v mali Sloveniji čaka še veliko lepega.

Čestitke za vnovič odlično izpeljan PHILIPS FASHION WEEK, kjer so slovenski oblikovalci predstavili svojo vizijo za jesen-zimo 2013/14. Kako se je po vašem mnenju teden mode razvijal skozi štiri sezone, kar zadeva organizacijo in potek dogodkov?

Predvsem smo vsi bolj utečeni kot na začetku. Znotraj ožje ekipe so zadolžitve jasne, ni več toliko usklajevanja med nami. Pozorni smo na detajle in že vnaprej predvidimo nekatere težave in se zavedamo, na kaj moramo biti bolj pozorni. Zdaj smo že kot en organizem, ki skupaj diha in dela za to, da na koncu vse poteka tako, kot je treba. Prav tako večina modnih oblikovalcev, ki so že sodelovali na tednu mode, dobro ve, kako potekajo priprave, zato vse skupaj teče gladko.

Kakšne morajo biti osebe, ki so vitalni in sestavni del organizma, da ta deluje nemoteno?

Člani ekipe smo nekako z različnih koncev, vendar nas je teden mode nepričakovano povezal v enoto, ki odlično deluje. Mislim, da si na začetku nismo predstavljali, da bomo postali tako povezani, kot družina. Pri drugem ali tretjem tednu mode smo ugotovili, da smo kot eno. Čeprav smo si zelo različni, skupaj delujemo homogeno. Dobro je, ker so nekateri bolj umetniško, drugi pa bolj organizacijsko podkovani, in tako tvorimo popolno celoto.

Dobite kakšne posebne zahteve oblikoval­cev, ki so uresničljive, morda preprosto nemogoče? Kako rešujete posebne zahteve oblikovalcev, je vse izvedljivo?

Na začetku si tako mi organizatorji kot oblikovalci nismo znali prav dobro predstav­ljati, kako bodo potekali priprave in usklajevanje. Vsi pa smo se zavedali, da bodo potrebni kompromisi.  Razumljivo je, da si vsak oblikovalec za svojo kolekcijo in podobo zamisli nekaj povsem edinstvenega, da želi z make upom, frizuro, glasbo in kreacijami biti opazen in se razlikovati od drugih.

In na tej točki je pomembno, da se oblikovalci med seboj uskladijo, vsaj kar zadeva frizure in ličenje. Zaradi trenutnih finančnih razmer koncept Fashion Weeka za zdaj ostaja nespremenjen. Oblikovalci pa se tokrat že četrtič uspešno povezujejo in iščejo čim bolj ustvarjalne rešitve znotraj sklopov, v katerih se pojavljajo. Znajdejo se s kakšnimi pokrivali, z minimalno, a vseeno učinkovito spremembo make upa. Za izvedbo njihovih želja pa je odgovorna profesionalna ekipa v zaodrju.

Kakšne so značajske lastnosti mladega oblikovalca, ki pride na teden mode v primerjavi s starejšimi, bolj uveljavljenimi oblikovalci? Kakšne so razlike v razmišljanju, s katerimi je lažje delati in kateri bolj razumejo koncept in se stvari bolj predajo?

Po mojih izkušnjah se toku priprav najbolj prepustijo 'starejši' oblikovalci, ki imajo za seboj že veliko modnih revij, in mladi, ki šele začenjajo. Tisti, ki so nekje vmes, pa imajo navadno največ predlogov, vprašanj in idej. Seveda posplošujem.

Na našem modnem trgu je velik problem denar. Ni dovolj naročnikov, oblikovalci nimajo velikih produkcij, konfekcij, poslovnega načrta ... So po vašem mnenju dovolj aktivni in iščejo pokrovitelje? Se kateri izmed oblikovalcev kdaj zateče po pomoč in nasvet?

Res je, sodelovali smo že s približno 30 oblikovalci in tako kot ljudje na splošno se tudi oblikovalci med seboj karakterno razlikujejo. Nekateri so malo bolj podjetniški, nekateri bolj umetniški in jim poslovna plat mode ne gre najbolje. A mislim, da prav vsi iščejo finančno pomoč v obliki sponzorjev. Stroški za izdelavo kolekcije niso nizki. In za slovenske oblikovalce, ki nimajo takšnih odjemalcev oziroma kupcev, kot jih poznamo v tujini, je kolekcija velik zalogaj.

Se je zaradi tega tudi več oblikovalcev odločilo, da to sezono ne sodelujejo na Philips Fashion Weeku?

Kolikor vem, je finančni položaj deloma kriv za to, da so se nekateri letos odločili preskočiti ta teden mode.

Je pomembno, da oblikovalci vztrajajo in pripravljajo kolekcije za vsako sezono? Se sistem sicer podre? Verjamete, da če se kolo ne vrti in ne delaš, na koncu ne moreš imeti odjemalcev in denarja za kolekcijo?

Menim, da je treba vztrajati. Vztrajati moramo tako mi kot organizatorji kot tudi oblikovalci. Kolikor se le da, seveda. Več oblikovalcev je že povedalo, da je sodelovanje na Fashion Weeku pomagalo pri prepoznavnosti njihove blagovne znamke in da se jim ga ne splača preskočiti, ker njihove stranke pričakujejo novo kolekcijo vsako sezono.

Če želimo spremeniti razmere pri nas, moramo vztrajati. Hkrati pa se zavedati, da se nič ne spremeni čez noč. Moda pri nas se srečuje s številnimi težavami, na primer s finančnimi in pomanjkanjem kupcev. Prepričana sem, da lahko s pravilnim pristopom in vztrajnostjo počasi spremenimo marsikaj.

Kako pomembno vlogo imajo blogerji pri sporočilnosti in ne nazadnje uporabnosti kolekcij, ki jih vidimo na pisti? Se prek njih občinstvo lažje identificira z videnim na modni brvi?

Blogerji so v zadnjih letih postopno začeli spreminjati mentaliteto v Sloveniji. Menim, da je pri nas treba predvsem oza­vestiti ljudi o modnem dogajanju. Ni treba, da so vsem všeč slovenske kreacije, vendar je treba prepoznati potencial, ki ga skrivajo slovenski oblikovalci. Morda pa lahko slovenska moda postane neka identiteta, s katero se lahko pokažemo in dokažemo tudi v tujini.

Pri promociji in prepoznavnosti pa seveda pomembno vlogo igrajo tudi blogerji. Tudi oni lahko vplivajo na to, da bo vse več Slovencev reklo, da so ponosni, da nosijo oblačilo slovenskega oblikovalca, in ne tujega. Pri nas je večina ljudi še vedno prepričana, da so tuji oblikovalci boljši od domačih.

Teden mode je dostopen vsem, ker imate spletni prenos v živo, 'live streaming'. Veliko pa je ljudi, ki bi si neizmerno želeli videti dogajanje v živo. Kaj bi svetovali tistim, ki so zaradi tega razočarani, in po kakšnem ključu izbirate ljudi, ki se lahko udeležijo FW?

Oblikovalci dobijo določeno število vstopnic, s katerimi ravnajo po svoje, od njih je odvisno, ali povabijo znane Slovence ali svoje sorodnike. Mi povabimo naročnike kolekcij (tako imenovani 'buyerji'), goste iz tujine in seveda so tu tudi pokrovitelji.

Popolnoma razumem jezo in žalost, ker vstopnice niso naprodaj, a tudi v tujini FW potekajo po istem kopitu. Navadno se oblikovalci odločijo, katere 'buyerje' bodo povabili, katere urednike, novinarje in vse je odvisno od njih. Tukaj se poskušamo skupaj z oblikovalci uskladiti, da so v dvorani pravi ljudje in da ni ena oseba povabljena dvakrat.

Glede na kopico odličnih oblikovalcev, ki jih mika in vabi tujina, me zanima, ali vas je kaj strah, da nam ne pobegnejo? Bi potem naš teden mode še imel pomen?

Za zdaj o tem nisem razmišljala, ker v tem ne vidim nič slabega. Cilj Fashion Weeka je promocija slovenskega dizajna doma in v tujini.

Po kakšnem ključu izbirate tuje obliko­valce in predavatelje, ki se predstavljajo na PFW?

Že od samega začetka sodelujemo z British Councilom, ki je k nam pripeljal že vrsto zanimivih predavateljev in oblikovalcev. Tokrat so pripeljali angleško oblikovalko Jane Bowler, ki je spregovorila o reciklaži v modi.

Kaj pa v svetovnem merilu? Ste razmišljali, da bi v prihodnosti sodelovali z Azijci, Skandinavci ...?

FW je vedno bil dogodek, ki ni osredotočen samo na trenutno sezono. Ko pripravljamo teden mode, se nam porajajo nove ideje. Niso vse takoj uresničljive, a zamisli ne manjka. Poti se odpirajo, začeli smo se povezovati s Skandinavci in upam, da bomo sklenili sodelovanje, saj smo vedno odprti za povezovanje in gostovanje ljudi z vseh koncev sveta. Razmišljamo tudi, da bi se začeli povezovati z južnimi sosedi, kar se bo zgodilo počasi, a zagotovo.

Kakšen je po vašem mnenju najprimernejši videz za na FW?

Po mojem mnenju je treba na Fashion Weeku pokazati svoj slog. Pa ne vsega, kar imaš v omari, ampak stvari, za katere ne najdeš priložnosti, da bi jih pokazal. Več je prostora za eksperimentiranje in izražanje sebe prek mode, kar je res super. Ni pravil, dovoljeno je res veliko. Rekla bi, da tisto, kar je tvoj stil, vendar na potenco!

Za revijo Story Manja Plešnar

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc