Slovenka, ki ustvarja nagrajeno naravno kozmetiko

20. 5. 2021
Slovenka, ki ustvarja nagrajeno naravno kozmetiko (foto: Matevž Kostjanšek)
Matevž Kostjanšek

Karmen Novak je po selitvi na Nizozemsko odkrila strast do oblikovanja naravne in organske kozmetike ter pred skoraj tremi leti ustanovila blagovno znamko Flower and Spice, ki je prejela že številne nagrade. Zanimalo nas je, od kod ji navdih, volja in pogum za to plemenito delo.

Po 15 letih dela v modi, marketingu in videoprodukciji ste se odločili za spremembo. Spremembo, ki je privedla do nastanka naravne in organske kozmetike Flower and Spice. Zakaj?

Moja poslovna pot je bila precej pestra. Med 20. in 35. letom sem zamenjala kar nekaj poklicev. Bila sem fotografinja, pri 25 letih sem odprla prvo slovensko spletno trgovino za modne kreatorje Egolook, ki se je žal po nekaj letih zaprla. Potem sem postala videoproducentka, nekaj časa sem bila celo tekstopiska, nazadnje pa sem kar nekaj let delala v oglaševalski agenciji. Na Nizozemsko sem se preselila k partnerju in tu sem morala ugotoviti, kaj bom počela, kaj bo moj nov poklic. Želela sem si spremembe. Delo v marketinški agenciji je bilo preveč hektično, stresno, želela sem delati nekaj, kar bi me res veselilo. Pomislila sem, da bi morda začela izdelovati negovalne izdelke za v banjo, kopalne soli in podobno. Imela sem veliko časa, bila sem radovedna in želela sem se naučiti nekaj novega. Tako se je vse začelo.

In sledila je ena od prvih sprememb: študij ustvarjanja organske kozmetike v Angliji.

Našla sem strokovno šolo za ustvarjanje organske kozmetike Formula Botanica in se vpisala na prvi diplomski program. Učenje in ustvarjanje sta me tako navdušila, da sem kmalu nadaljevala z naprednim programom znanost v organski kozmetiki in dodatnimi izobraževanji v drugih institucijah. Med drugim sem opravila poslovni in marketinški tečaj, oba usmerjena v grajenje blagovne znamke naravne kozmetike. Doma sem si uredila majhen laboratorij in začela ustvarjati.

Tako je počasi začela nastajati vaša lastna blagovna znamka. Zakaj naravna in organska kozmetika?

Odločitev, da ustvarim svojo blagovno znamko in izdelke začnem prodajati, sem sprejela, ko sem ustvarila serum Midnight Beauty. Ta izdelek je nastal v času mojega šolanja. Po prvi uporabi sem bila zelo presenečena, kako dobro je videti moja koža in kako jo je občutiti. Takrat sem pomislila, da bi takšen izdelek lahko uporab­ljali tudi drugi. To je bil prelomni trenutek. Spomnim se, kako sem strmela v svojo kožo, se dotikala obraza, začudena, kako je sploh mogoče, da je lahko tako mehka in sijoča. Takrat sem ugotovila, da je naravna kozmetika res nekaj posebnega. Ta serum je še vedno moj najljubši kozmetični izdelek!

Zakaj ste se odločili za ime Flower and Spice?

Ko sem se preselila na Nizozemsko, sem začela več kuhati. In ustvarjanje kozmetike je podobno kuhanju. Potrebuješ dober recept (formulo), dobre sestavine in dovršeno tehnično izvedbo. In kot vsak začetnik sem tudi sama začela izdelovati prve izdelke prav v kuhinji. Ker sem jih ustvarjala poleg začimb, sem pomislila: če so začimbe tako zdrave in učinkovite v hrani, kaj bi lahko naredile v kozmetiki? Po raziskavi sem ugotovila, da so res polne različnih aktivnih sestavin, ki blagodejno vplivajo na kožo. V nasprotju z zelišči jih po navadi pridobimo iz korenine in semen rastline, kjer je vse najbolj skoncentrirano: vsi minerali, vitamini in lipidi. Na primer koriandrova semena imajo neverjetno veliko, kar 34 različnih spojin, ki so antioksidativne, protivnetne, protiglivične. Zato je to zelo raznovrstna sestavina, ki pomaga pri lajšanju kožnih tegob. Začimbe uporabljamo v obliki eteričnih olj ali izvlečkov. Na Nizozemskem pa sem bila ves čas obdana tudi s cvetjem, saj je Nizozemska eden od največjih izvoznikov cvetja; in od tu navdih za ime blagovne znamke.

Naravna kozmetika je v zadnjem času postala priljubljen trend, kar pa je s seboj pripeljalo tudi veliko zavajanja kupcev (greenwashing), in sicer s trditvami, da so nekateri izdelki naravni in organski, čeprav v resnici niso.

Od nekdaj sem stremela h kakovosti. Kakovostni hrani, oblačilom, vsakodnevnim predmetom ... in kozmetika ni izjema. Res me je jezilo, da je vedno več stvari površno narejenih iz cenenih, slabših materialov, in to ne glede na to, koliko plačaš. Posledično se stvari tudi vedno hitreje uničijo. Več kot leto dni sem potrebovala, da sem našla družinsko podjetje v Švici, ki se z naravno kozmetiko ukvarja že več kot 30 let in sodeluje z dobavitelji organskih sestavin. Z rednim nadzorom in dolgoletnim sodelovanjem priskrbijo le najboljše sestavine. Podjetje ima tudi trajnostni certifikat, ki so ga v Švici pridobili prvi, in to že pred 20 leti. Pri greenwashingu pa je tako, da velika podjetja dodajo res majhen odstotek naravnih sestavin, in to na veliko natisnejo na vidno mesto. S tem zavajajo kupce, saj je v takšnem izdelku kar 99 odstotkov sestavin sintetičnih, in to so večinoma polnila in silikoni. Mislim, da bo s porastom resnično naravnih znamk to dejstvo vedno bolj izpostavljeno. Izobraževanje potrošnikov po navadi traja, tako da mislim da se bodo stvari na tem področju sčasoma izboljšale in bo prišlo tudi do sprememb v zakonodaji, ki določa, kaj lahko in kaj ne sme pisati na izdelku.

Kdaj in kako ste ugotovili, da vam je trajnostni način življenja blizu in pomemben?

Verjetno smo se pomembnosti trajnostnega načina življenja pri nas v Sloveniji začeli zavedati, ko smo začeli uvajati reciklažo; kot se spomnim, je bilo to pred približno 20 leti. Tudi sama sem v tistem času postala bolj pozorna na tematike, povezane s spreminjanjem podnebja in rastjo prebivalstva. Ko začneš te stvari spremljati, pa hitro ugotoviš, da trajnostni pristop k življenju spodbuja odgovoren način sobivanja na našem planetu, ki nam vsem lahko omogoči dolgotrajno in predvsem kakovostno življenje.

Kakšna je vaša vizija oziroma misija in katere so vaše vrednote?

Podjetje gradimo iz dneva v dan, vsak dan se nam porajajo nove ideje. Moja želja je, da bi naši izdelki resnično pripomogli k boljšemu počutju ljudi in hkrati ne bi dodatno obremenili planeta. Razmišljanje manj je več je vedno bolj pomembno in vsakogar pozivam, da raje izbere manj in kakovostno kot več in slabše. Pri podjetju tudi spodbujamo podjetništvo prek platforme Kiva, kjer z manjšimi posojili pomagamo ženskam po vsem svetu, da skrbijo zase in za svoje družine z lastnimi malimi podjetji in dejavnostmi. Del prihodkov od prodaje naših izdelkov gre v sklad, in ko se posojila vrnejo, se sklad poveča in znova se izposoja dalje. Izredno pomembna mi je tudi enakopravnost. Upam, da bomo vsi kmalu ugotovili, da se ljudje ne delimo na boljše in slabše na podlagi barve kože, spolne usmerjenosti ali družbenega statusa, ampak samo na podlagi strpnosti ali njenega pomanjkanja. Raznolikost je tista, ki doprinese k pestrosti in zanimivosti družbe in nam omogoča, da se skupaj razvijamo in rastemo hitreje, kot bi sami.

Pripravila Meta Kač

Fotografije: Matevž Kostjanšek

Preberite še: 5 mikro trendov, ki bodo eksplodirali letošnje poletje

Priporočamo tudi: 15 trikov, kako se obleči bolj modno in stilsko dovršeno po 50. letu